MEDIASTAN
(think IN pictures @1WORLDCommunity)
SitiWanMahani - Apa
yang akan bekas seorang tahanan Gitmo, seorang wartawan sebuah akhbar kecil
Asia Tengah dan editor sebuah penerbitan besar Barat mempunyai persa-maan?
Mereka membekalkan dengan dokumen dari Wikileaks tentang politik di rantau ini,
tetapi apa yang mereka akan lakukan dengannya?
Bagi
bekas tahanan Gitmo, dokumen-dokumen mendedahkan serba sedikit tentang mengapa
beliau ditangkap - untuk mengetahui lebih lanjut mengenai pergerakan pelarian
di kawasan ini, maklumat yang dia berkata2 “semua orang tahu.” Tetapi untuk
editor di ibu Asia Tengah, fail Wikileaks adalah kentang panas.
Filem
dokumentari sejak 2011, apabila aktivis Wikileaks telah baru bermula untuk
merealisasikan kuasa kabel Amerika Syarikat yang bocor mereka telah diterima
daripada pemberi maklumat Bradley (Chelsea) Manning. Dalam “Mediastan,” yang
dihasilkan oleh Julian Assange, Rebecca O'Brien dan Lauren Dark, sekumpulan
wartawan bawah tanah menguji kesan dokumen bocor semasa ia bergerak melalui
Asia Tengah mencari media tempatan yang bersedia untuk menerbitkan fail
Cablegate. Perjalanan mereka mengikuti Jalan Sutera kuno menyeberangi Kazakhstan,
Kyrgyzstan, Tajikistan, Turkmenistan, Uzbekistan dan Amerika Syarikat -
diduduki Afghanistan.
Pasukan
5 penyokong WikiLeaks, yang diketuai oleh Johannes Wahlstrom, bertemu dengan
beberapa organisasi berita tempatan dan menawarkan fail mereka berperingkat,
tetapi secara konsisten disambut dengan penapisan media dari kerajaan tempatan
dan syarikat.
RT
menunjukkan Mediastan dalam 3 bahagian, yang menggambarkan pelbagai peringkat
dalam perjalanan wartawan menyamar ‘di seluruh Asia Tengah. Yang pertama
mene-tapkan tempat kejadian dalam landskap pergunungan bergerigi Tajikistan dan
memper-kenalkan penonton kepada pasukan yang membuat dokumentari: Johannes
Wahlstrom (pengarah), Dmitry Velikovsky (wartawan), Katerina Suvorova (pembikin
filem), Fedor Lyas (jurukamera) dan Alina Mityushova (wartawan). Julian Assange
juga membuat penampilan dalam filem itu lebih Skype dari Kedutaan Ecuador di
London, di mana beliau masih ‘holed up’, dan jenaka yang hari ini dia telah “hidup
vikarius.”
Destinasi
pertama mereka membawa mereka ke akhbar AsiaPlus di Tajikistan dan mem-beri
kefahaman tentang tekanan yang dikenakan ke atas rantau ini oleh Barat.
Apabila
dipersembahkan dengan idea menerbitkan kebocoran, AsiaPlus Editor-in-Chief,
Marat Mamadshoev, cemas berlawak: “Kami lebih suka mendapat kelulusan unggul
kami pertama . . . yang tuan Washington
DC Asia Plus!”
Mediastan:
WikiLeaks ‘Road Movie’
What
would a former Gitmo detainee, a journalist in a small central Asian newspaper
and an editor of a big Western publication have in common? They are provided
with documents from WikiLeaks about politics in the region, but what will they
do with them?
For
a former Gitmo detainee, the documents reveal a bit about why he was captured –
for knowing more about the movements of refugees in the area, information that
he says “everybody knows.” But for editors in Central Asian capitals, WikiLeaks
files are a hot potato.
The
documentary film dates back to 2011, when WikiLeaks activists were just
starting to realize the power of the leaked US cables they had received from
whistleblower Bradley (Chelsea) Manning. In “Mediastan,” produced by Julian
Assange, Rebecca O'Brien and Lauren Dark, a group of underground journalists
test the impact of the leaked documents as they travel through Central Asia in
search of local media outlets willing to publish Cablegate files. Their journey
follows the ancient Silk Road traversing Kazakhstan, Kyrgyzstan, Tajikistan,
Turkmenistan, Uzbekistan and US-occupied Afghanistan.
The
team of five WikiLeaks supporters, led by Johannes Wahlstrom, meets with a number
of local news organizations and offer them classified files, but are
consistently greeted with media censorship from local governments and
corporations.
RT
is showing Mediastan in three parts, depicting different stages in the
undercover journalists’ trip across Central Asia. The first sets the scene in
the jagged mountainous landscape of Tajikistan and introduces viewers to the
team that made the documentary: Johannes Wahlstrom (director), Dmitry
Velikovsky (journalist), Katerina Suvorova (filmmaker), Fedor Lyas (cameraman)
and Alina Mityushova (journalist). Julian Assange also makes an appearance in
the film over Skype from the Ecuadorian Embassy in London, where he is still
holed up, and jokes that these days he has to “live vicariously.”
Their
first destination takes them to AsiaPlus newspaper in Tajikistan and provides
an insight into the pressures exerted on the region by the West.
When
presented with the idea of publishing the leaks, AsiaPlus Editor-in-Chief,
Marat Mamadshoev, nervously jokes: "We'd rather get approval from our
superior first... the Washington DC overlord of Asia Plus!"
Bahagian
yang ke-2 perjalanan ini mengambil masa wartawan ke Republik Kyrgyzstan, di
mana Amerika Syarikat telah menyewa sebuah pangkalan tentera berhampiran ibu
negara sejak 2001. Pasukan WikiLeaks mempunyai dokumen yang menunjukkan
butir-butir rahsia perjanjian antara Bishkek dan Washington mengenai asas,
tetapi mendapat cawangan tempatan Radio Liberty, yang ditaja oleh kerajaan Amerika
Syarikat, berminat dalam cerita itu membuktikan sebagai satu cabaran.
Sementara
itu, editor Telegraph Agensi Kazakh memberitahu pasukan mereka akan “membazir
hidup mereka sia-sia.”
Gambar
nyata landskap media di Asia Tengah adalah bertujuan untuk menggalakkan
per-bincangan tentang di mana “sempadan praktikal akses kami kepada maklumat dan
adalah ilmu pengetahuan.”
Pengarah
filem itu, Johannes Wahlstrom, memberitahu RT bahawa pelepasan Mediastan adalah
“ujian asid” untuk membezakan di mana kesetiaan dusta media.
“Berbanding
dengan apa yang kita telah mengunakan untuknya, kami terkejut bagaimana jujur
wartawan Asia Tengah berada dalam menerangkan penapisan dan hadnya,” katanya.
“Ia
adalah lebih mudah untuk melihat batasan dan ketidaksempurnaan orang lain atau
negara di tempat lain ia adalah untuk melihat diri sendiri dan persekitarannya
sendiri,” Wahlstrom memberitahu RT.
The
second part of the journey takes journalists to the republic of Kyrgyzstan,
where the US has rented a military base near to the capital since 2001. The
Wikileaks team has documents showing secret details of the deal between Bishkek
and Washington about the base, but getting the local branch of Radio Liberty,
sponsored by the US government, interested in the story proves to be a
challenge.
Meanwhile,
the editors of the Kazakh Telegraph Agency told the team they would be “wasting
their lives in vain.”
The
stark picture of the media landscape in Central Asia is intended to encourage a
discussion about where the “practical boundaries of our access to information
and knowledge are.”
The
film’s director, Johannes Wahlstrom, told RT that the release of Mediastan is
an “acid test” to discern where the allegiances of the media lie.
“Compared
to what we were used to, we were surprised at how honest the Central Asian
journalists were in describing their censorship and limitations,” he said.
“It
is often easier to see the limitations and imperfections of someone else or a
country elsewhere than it is to look at oneself and one's own surroundings,”
Wahlstrom told RT.
Bahagian
yang ke-3 filem itu bergerak dari Asia Tengah ke Britain dan Amerika Syarikat,
dengan kabel baru yang ditunjukkan kepada ‘The Guardian’ dan ‘The New York
Times’.
Julian
Assange bercakap kepada editor The Guardian, Alan Rusbridger, kira-kira
bagai-mana akhbar itu kabel Amerika Syarikat ditapis tentang kleptocrats kaya
dan syarikat-syarikat minyak barat. Di New York, editor NYT itu, Bill Keller,
mendedahkan panggilan telefon setiap hari akhbar beliau dengan kerajaan Amerika
Syarikat.
“Mediastan
tidak begitu banyak tempat yang fizikal kerana ia adalah keadaan minda di
kalangan kebanyakan wartawan dan editor yang membentuk persepsi kita di DUNIA
ini,” kata Wahlstrom.
The
third part of the film moves from Central Asia to Britain and the US, with new
cables being shown to The Guardian and The New York Times.
Julian
Assange talks to The Guardian’s editor, Alan Rusbridger, about how the
newspaper censored US cables about rich kleptocrats and western oil companies.
In New York, the NYT’s editor, Bill Keller, reveals his newspaper’s daily
telephone calls with the US government.
"Mediastan
is not so much a physical place as it is a state of mind among many of the
journalists and editors who form our perceptions of the world," Wahlstrom
said.
Filem
ini adalah satu cabaran kepada Hollywood ‘Ke-5 Harta’ yang dikutuk oleh
Wikileaks sebagai “serangan propaganda.” Bagaimanapun, Wahlstrom diterima
bahawa “flop” filem itu sebenarnya telah bekerja dalam menyokong Wikileaks.
“Kejayaan
Mediastan, di sisi lain, mempunyai banyak kaitan dengan cerita Hollywood,
kerana kita telah dapat untuk menggunakan pemasaran mereka memberi kelebihan
kepada kita,” kata Wahlstrom.
Perjalanan
ini bukan sesuatu yang mudah, tambah beliau. “Sepanjang perjalanan kami, kami
telah diikuti, atau sekurang-kurangnya kita fikir kita sedang diikuti, dengan
pelbagai agen negeri. Tetapi ia seolah-olah seolah-olah mereka tidak menganggap
kita ancaman serius kerana mereka mempunyai cara lain untuk mengawal media
mereka sendiri jika kita serahkan dokumen-dokumen,” katanya.
Filem
ini dibuat sebelum ini boleh didapati melalui internet tetapi masih belum
dike-luarkan kepada panggung wayang. RT menerima hak untuk menyiarkan filem itu
ber-sama-sama dengan beberapa kedai berita2 lain.
“RT
membuktikan bahawa ianya adalah stesen TV antarabangsa yang terbesar di DUNIA
yang tidak akan menjauhi dari topik-topik Mediastan,” kata Wahlstrom apabila
ditanya mengapa filem itu telah dikeluarkan kepada RT.
The
film is a challenge to Hollywood’s ‘Fifth Estate’ which was condemned by
WikiLeaks as a “propaganda attack.”However, Wahlstrom accepted that the film’s
“flop” had actually worked in WikiLeaks’ favor.
“The
success of Mediastan, on the other hand, has a lot to do with the Hollywood
story, since we have been able to use their marketing to our advantage,”
Wahlstrom said.
The
journey was not an easy one, he adds. “Throughout our journey we were tailed,
or at least we thought we were being tailed, by various state agents. But it
seemed as though they didn’t consider us a serious threat since they had other
ways of controling their own media if we were to hand them the documents,” he
said.
The
film was previously made available over the internet but has not yet been
released to cinemas. RT received the right to broadcast the film along with a
number of other news outlets.
“RT
proves that it is the largest international TV station in the world that will
not shun from the topics of Mediastan,” said Wahlstrom when asked why the film
had been released to RT.