Saturday 3 August 2013

Mesir: Kawad Penyokong Mursi Menentang Amaran . . .


Mesir: Kawad penyokong Mursi menentang Amaran. Beribu-ribu penyokong bekas Presiden Mesir Mohamed Mursi telah berarak ke ibu pejabat perisikan tentera di Kaherah.

Tindakan ini datang walaupun amaran kerajaan bahawa ia akan bersurai dua berjaga-jaga di ibu negara. Lebih perarakan yang dirancang untuk hari ini, yang digelar "Mesir Terhadap Rampasan kuasa ini."

“Kementerian dalam negeri tidak akan menerima tanggungjawab sepenuhnya untuk keadaan semasa,” kata penyokong Tawakol Mohamed.

“Para pemimpin yang berkuasa sekarang tidak berada di halaman yang sama. Semua orang-orang yang mengambil bahagian dalam rampasan kuasa berjuang di kalangan mereka sendiri dan tidak akan mencapai apa-apa keputusan. Mereka tidak akan dapat untuk menamatkan ‘Sit-in.”

"Bagaimana mereka boleh menculik presiden yang dipilih daripada negara yang paling penting Arab?" meminta penyokong Ayman Al-Bahar.

“Ini adalah satu jenayah, satu jenayah antarabangsa dan sejarah. Saya akan mengambil bahagian dalam ‘Sit-in’ sehingga presiden dibebaskan.”

Dengan kerajaan yang disokong tentera mengisytiharkan bersedia untuk membersihkan penyokongnya, Menteri Luar Jerman telah menggesa pihak berkuasa untuk mengelakkan, kerana dia meletakkan ia, “rupa keadilan terpilih.” Kesatuan Eropah yang cuba untuk berunding penyelesaian yang aman.

Egypt: Marching Mursi supporters defy warnings

Thousands of supporters of ousted Egyptian president Mohamed Mursi have marched to the military intelligence headquarters in Cairo. The action came despite government warnings that it would disperse two vigil in the capital. More marches are planned for today, dubbed "Egypt Against The Coup."

"The minister of interior will not accept full responsibility for the current situation," said supporter Tawakol Mohamed.

"The leaders in power right now are not on the same page. All those who participated in the coup are fighting amongst themselves and will not reach any decision. They will not be able to end the sit-ins."

"How could they kidnap the elected president of the most important Arab country?" asks supporter Ayman Al-Bahar.

"This is a crime, an international and historical crime. I will take part in the sit-in until the president is freed."

With the military-backed government declaring its ready to clear supporters, Germany's foreign minister has urged authorities to avoid, as he puts it, "the appearance of selective justice." The European Union is trying to negotiate a peaceful settlement.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...