Sunday 18 August 2013

Orang yang mulai meninggalkan masjid Al ‘Fath Kaherah . . .


SitiWanMahani - Orang yang mulai meninggalkan masjid Al ‘Fath Kaherah. Tentera Mesir telah berjaya memujuk beberapa orang untuk meninggalkan masjid Al ‘Fath di tengah-tengah Kaherah, mengiringi mereka melalui orang ramai yang marah Ikhwan anti-Islam di luar.

Rundingan sedang dijalankan untuk cuba mendapatkan orang-orang yang tinggal, dianggarkan kira-kira 400, meninggalkan aman. Mereka di dalam mahu jaminan mereka tidak akan ditetapkan oleh orang ramai di luar, dan melakukan tangkapan yang tidak risiko atau penahanan sebelum mereka bersetuju untuk meninggalkan.

Mereka melarikan diri kemudian ke masjid pada hari Jumaat untuk melarikan diri keganasan semakin meningkat di jalan-jalan di sekitarnya, walaupun pihak polis telah mendakwa yang mereka kemudiannya dikritik dari masjid.

People begin to leave Cairo's al-Fath mosque. The Egyptian army has managed to persuade a few people to leave the al-Fath mosque in central Cairo, escorting them through the angry anti-Muslim Brotherhood crowds outside.

Negotiations are ongoing to try and get the remaining people, estimated at around 400, to leave peacefully. Those inside want assurances they will not be set on by the crowds outside, and do not risk arrest or detention before they agree to leave.

They fled into the mosque late on Friday to escape the spiralling violence in the surrounding streets, although the police have claimed they subsequently came under fire from the mosque.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...