Friday 30 August 2013

Amerika Syarikat bersedia untuk membuat keputusan mengenai tindakan Ketenteraan di Syria 'Pada kami Sendiri' - White House

The White House in Washington, DC (AFP Photo/Karen Bleier – think IN pictures @1WORLDCommunity)

SitiWanMahani - (RT. Published Ogos 30, 2013) Amerika Syarikat bersedia untuk membuat keputusan mengenai tindakan ketenteraan di Syria 'pada kita sendiri' - White House

Presiden Obama juga boleh mempertimbangkan serangan tentera di Syria walaupun Parlimen British menolak usul membenarkan penglibatan UK dalam konflik tersebut.

Pegawai-pegawai White House kepada pemberita hari Khamis bahawa kenyataan dari sekutu Amerika Syarikat' yang terdekat , keengganan dari Majlis Keselamatan PBB , dan ketidaktentuan yang meluas di Kongres Amerika Syarikat tidak akan cukup untuk mempengaruhi Obama dari serangan peluru berpandu terhad pada sasaran Syria.

Obama, yang telah dikritik kerana tidak berunding dengan Kongres ke atas Syria, bertemu dengan ahli-ahli parlimen dan panggilan pemimpin-pemimpin terkemuka lain di sidang White House Khamis.

“Kita telah melihat hasil daripada undi Parlimen pada malam ini UK. Amerika Syarikat akan terus berunding dengan kerajaan UK - salah satu daripada sekutu rapat dan rakan-rakan kami. Seperti yang kita telah berkata, Presiden Obama membuat keputusan akan berpandukan apa yang ada dalam kepentingan Amerika Syarikat, “kata satu kenyataan White House selepas mesyuarat itu.  “Beliau percaya bahawa terdapat kepentingan teras yang dipertaruhkan bagi Amerika Syarikat dan negara-negara yang melanggar norma-norma antarabangsa mengenai senjata kimia perlu bertanggungjawab.”

Pentadbiran itu juga merancang untuk melepaskan laporan perisikan mendedahkan laporan mengenai kimia baru-baru ini serangan senjata di Syria hari Jumaat, mengikut Major Garrett CBS News. White House dilaporkan akan melepaskan justifikasi undang-undang untuk tindakan ketenteraan jika perintah Obama itu, juga.

“Apabila presiden mencapai penentuan mengenai tindak balas yang sesuai . . . dan justifikasi undang-undang yang diperlukan menyokong atau untuk menyokong keputusan itu, kami akan menghasilkan satu pada kita sendiri,” kata jurucakap White House Josh Earnest berkata dalambeberapa  jam sebelum undian British .

Persembahan perisikan Khamis tidak mengaitkan Assad dalam serangan senjata kimia di pinggir bandar Damsyik, pembantu White House kepada New York Times, tetapi pegawai-pegawai pentadbiran percaya bahawa mereka mempunyai “bukti yang cukup untuk menjalankan serangan terhad yang akan menghalang kerajaan Syria daripada menggunakan senjata-senjata ini lagi.”

Assad dan kerajaan Syria telah menyalahkan serangan kimia, didokumenkan dalam rakaman mengerikan di seluruh Internet, di pihak pembangkang. White House telah mengakui bahawa Amerika Syarikat mempunyai “tiada senjata yang berasap” untuk membuktikan Assad di belakang serangan itu, meninggalkan keraguan yang cukup untuk Dewan Rakyat British untuk menolak tindakan ketenteraan.

Walaupun Ahli Parlimen UK dibahaskan mungkin peluru berpandu mungkin Kongres Amerika Syarikat yang serangan adalah di tengah-tengah rehat musim panas, walaupun Senator Dianne Feinstein California berkata undi tidak akan diperlukan.

“Terdapat rundingan. Akan ada lebih banyak perundingan, “katanya kepada majalah Time. “Ini bukan untuk menghantar tentera ke atas, seperti yang saya fahami . . . jelas , ia akan menjadi baik untuk ditunggu, tetapi jika masa adalah intipati yang adalah keputusan pentadbiran telah dibuat. Saya fikir ada banyak cara untuk melakukan perundingan yang mencukupi.”

US ready to decide on military action in Syria 
'On Our Own' - White House

President Obama could well consider a military strike in Syria despite the British Parliament rejecting a motion authorizing the UK’s involvement in the conflict.

White House officials told reporters Thursday that the statement from United States’ closest ally, reluctance from the United Nations Security Council, and widespread uncertainty in the US Congress would not be enough to sway Obama from a limited missile strike on Syrian targets.

Obama, who has been criticized for not consulting with Congress over Syria, met with lawmakers and other top leaders in a White House conference call Thursday.

“We have seen the result of the Parliament vote in the UK tonight. The US will continue to consult with the UK government - one of our closest allies and friends. As we've said, President Obama's decision-making will be guided by what is in the best interests of the United States,” said a White House statement following the meeting. “He believes that there are core interests at stake for the United States and that countries who violate international norms regarding chemical weapons need to be held accountable.”

The administration also plans to release a declassified intelligence report on the recent chemical weapons attacks in Syria Friday, according to Major Garrett of CBS News. The White House will reportedly release the legal justification for military action if Obama orders it, as well.

“When the president reaches a determination about the appropriate response . . . and a legal justification is required to substantiate or to back up that decision, we’ll produce one on our own,” White House spokesman Josh Earnest said in the hours before the British vote.

Thursday’s intelligence presentation did not implicate Assad in the chemical weapons attack in the suburbs of Damascus, White House aides told the New York Times, but administration officials believe they have “enough evidence to carry out a limited strike that would deter the Syrian government from using these weapons again.”

Assad and the Syrian government have blamed the chemical attack, documented in gruesome footage throughout the Internet, on opposition forces. The White House has admitted that the US has “no smoking gun” to prove Assad was behind the attack, leaving enough doubt for the British House of Commons to reject military action.

While UK MPs debated possible a possible missile strike US Congress was in the midst of a summer recess, although Senator Dianne Feinstein of California said a vote would not be necessary.

“There have been consultations. There will be more consultations,” she told Time magazine. “This is not to send troops over, as I understand it . . . obviously, it would be good to wait, but if time is of the essence that’s the decision the administration has to make. I think there is lots of ways of doing consultations which is adequate.”

Iran-terikat S-300 Sistem Anti-Pesawat 'dibongkar' - Rusia

S-300 air defense (RIA Novosti/Valeriy Melnikov – think IN pictures @1WORLDCommunity)

SitiWanMahani - Iran-terikat S-300 sistem anti-pesawat 'dibongkar' - Rusia. S-300 sistem anti-pesawat yang Moscow merancang untuk menyerahkan kepada Iran di bawah perjanjian dari 2007 kini benar-benar dibongkar dan dikitar semula, ketua syarikat yang menghasilkan S-300 sistem tersebut.

“Peralatan, yang bertujuan untuk Iran, tidak lebih,” Vladislav Menshikov, Ketua Pegawai Eksekutif pertahanan udara pengeluar sistem Azlina-Antei, memberitahu agensi berita RIA Novosti. “Kami telah bongkar sepenuhnya. Unsur-unsur individu, yang boleh telah digunakan, sebahagiannya digunakan. Sebahagiannya, penggunaan telah dilakukan.”

“Ini adalah maklumat yang benar-benar boleh dipercayai,” katanya.

Menurut Menshikov, kitar semula Iran-terikat S-300 sistem adalah perlu kerana setiap kontrak yang direka untuk pembeli tertentu dan “Oleh itu, tidak boleh diorientasikan semula untuk beberapa pelanggan yang lain.”

“Senarai peralatan adalah berbeza di sini, keperluan khas adalah berbeza dan perisian yang berbeza juga,” katanya.

Moscow dan Tehran telah menandatangani perjanjian $ 800 juta pada tahun 2007-an, tetapi 3 tahun selepas Rusia memutuskan untuk tidak menhantar S-300 sistem peluru berpandu ke Iran.

Langkah itu diikuti kumpulan baru sekatan terhadap Iran dan program nuklearnya oleh Majlis Keselamatan PBB, yang melarang penjualan senjata moden kepada Negara itu.

Moscow berkata kontrak untuk membekalkan S-300 sistem yang dihasilkan oleh Azlina-Antei ke Iran jatuh di bawah sekatan antarabangsa.

Tehran bertindak balas dengan memfailkan tuntutan mahkamah $ 4 billion terhadap senjata Rusia pengeksport Rosoboronexport kepada Mahkamah Timbang Tara Antarabangsa di Geneva, Switzerland.

Pada bulan Jun, laporan media mendakwa bahawa Rusia telah ditawarkan Iran untuk menggantikan S-300 dengan lebih mampu sistem Antey-2500 anti-pesawat, tetapi Tehran menafikan laporan tersebut.

Minggu ini duta Iran ke Rusia berkata negaranya adalah “bersedia untuk menunjukkan fleksibiliti” pada S-300 isu, tetapi tidak mendedahkan apa-apa maklumat lanjut.

Iran-bound S-300 anti-aircraft systems ‘dismantled’ - Russia 

The S-300 anti-aircraft systems that Moscow planned to deliver to Iran under agreements from 2007 are now completely dismantled and recycled, the head of the company producing the S-300 systems said.

“The equipment, which was intended for Iran, is no more,” Vladislav Menshikov, CEO of air-defense systems manufacturer Almaz-Antei, told RIA Novosti news agency. “We’ve dismantled it completely. The individual elements, which could’ve been used, were partially used. Partially, the utilization was performed.”

“This is absolutely credible information,” he said.

According to Menshikov, the recycling of the Iran-bound S-300 systems was necessary as each contract is designed for a specific buyer and "therefore, can’t be reoriented for some other client.”

“The list of equipment is different here, the special requirements are different and the software is different too,” he said.

Moscow and Tehran have signed the $800 million deal in late 2007, but three year after Russia decided not to ship the S-300 missile systems to Iran.

The move followed a new batch of sanctions against Iran and its nuclear program by the UN Security Council, which prohibited the sale of modern weaponry to the country.

Moscow said the contract to supply the S-300 systems produced by Almaz-Antei to Iran fell under the international restrictions.

Tehran reacted by filing a $4 billion lawsuit against Russian weapon exporter Rosoboronexport to the International Court of Arbitration in Geneva, Switzerland.

In June, media reports claimed that Russia had offered Iran to replace the S-300s with the more capable Antey-2500 anti-aircraft systems, but Tehran denied those reports.

This week Iran’s ambassador to Russia said that his country was “ready to show flexibility” on the S-300 issue, but didn’t reveal any further details.

A Typhoon jet (Reuters/Paul Hackett – think IN pictures @1WORLDCommunity)

MADAyuMadyan – UK menghantar jet di Cyprus dalam apa yang ia menegaskan adalah satu langkah pertahanan. Perdana Menteri British berkata ia adalah “tidak masuk akal” bahawa Britain akan melancarkan tindakan ketenteraan terhadap Syria jika ada pembangkang yang kuat di Majlis Keselamatan PBB, seperti jet British dihantar ke Cyprus.

Perdana Menteri, David Cameron memberitahu Dewan Rakyat dalam perbahasan ke atas Syria pada hari Khamis bahawa Britain tidak akan masuk ke dalam tindakan ketenteraan sehingga pemeriksa PBB melaporkan kembali, sehingga Ahli Parlimen mengambil undi yang ke-2 dan sehingga tidak ada sokongan daripada Majlis Keselamatan Bangsa-Bangsa Bersatu .

Perdana Menteri juga berkata, bagaimanapun, bahawa ia adalah dibayangkan bahawa Britain harus berbuat apa-apa dalam menghadapi penggunaan senjata kimia. Cameron berkata bahawa walaupun tidak ada “senjata yang berasap” bukti bahawa Assad telah menggunakan senjata kimia, bukti yang besar. Menyokong tindakan ketenteraan adalah panggilan penghakiman, katanya.

Kerajaan Britain telah menerbitkan nasihat undang-undang dalaman dan kecerdasan, berkata ia berhak untuk mengambil tindakan ketenteraan di Syria, walaupun Majlis Keselamatan PBB mengundi menentangnya, seperti jet Typhoon dihantar ke Cyprus.

Terdahulu hari Khamis, kerajaan British mendakwa bahawa tindakan ketenteraan di Syria tanpa kelulusan PBB adalah undang-undang dan wajar, dalam petanda paling jelas lagi bahawa campur tangan tentera di negara ini adalah dalam kad.

“Campur tangan tentera untuk menyerang sasaran khusus dengan tujuan untuk menghalang dan mengganggu lagi serangan seperti itu akan diperlukan dan seimbang dan oleh itu undang-undang yang munasabah,” salinan kedudukan kerajaan British undang-undang membaca.

“Jika tindakan Majlis Keselamatan disekat, UK masih akan dibenarkan di bawah undang-undang antarabangsa untuk mengambil langkah-langkah yang luar biasa dalam usaha untuk mengurangkan skala bencana kemanusiaan yang sangat besar di Syria,” dokumen itu diteruskan.

UK sends jets to Cyprus in what it insists is a defensive move 

British Prime Minster said it is “unthinkable" that Britain would launch military action against Syria if there was strong opposition at the United Nations Security Council, as British jets deploy to Cyprus.

Prime Minister David Cameron told the House of Commons in a debate on Syria on Thursday that Britain would not enter into military action until the UN inspectors report back, until MPs take a second vote and until there is backing from the Security Council in the United Nations.

The prime minister also said, however, that it was inconceivable that Britain should do nothing in the face of the use of chemical weapons. Cameron said that while there wasn’t a “smoking gun” of evidence that Assad had used chemical weapons, the evidence was substantial. Supporting military action was a judgment call, he said.

Britain’s government has published internal legal advice and intelligence, saying it is entitled to take military action in Syria, even if the UN Security Council votes against it, as Typhoon jets deploy to Cyprus.

Earlier Thursday, the British government claimed that military action in Syria without UN approval was legal and justifiable, in the clearest indication yet that military intervention in the country is in the cards.

“Military intervention to strike specific targets with the aim of deterring and disrupting further such attacks would be necessary and proportionate and therefore legally justifiable,” a copy of the British government legal position read.

“If action in the Security Council is blocked, the UK would still be permitted under international law to take exceptional measures in order to alleviate the scale of the overwhelming humanitarian catastrophe in Syria,” the document continued.

 
Perdana Menteri Britain, David Cameron dilihat menangani Dewan Rakyat dalam imej ini masih diambil dari video di London 29 Ogos 2013. Reuters (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Kerajaan UK juga mengeluarkan satu surat daripada Jawatankuasa Perisikan Bersama yang berkata terdapat "tiada senario alternatif munasabah" kecuali yang memaksa setia kepada Assad telah dilakukan serangan kimia berhampiran Damsyik.

"Kami juga mempunyai badan yang terhad tetapi berkembang kecerdasan yang menyokong penghakiman bahawa rejim bertanggungjawab bagi serangan dan bahawa mereka telah dijalankan untuk membantu membersihkan pembangkang dari bahagian-bahagian strategik Damsyik," surat itu diteruskan.

Britain Kementerian Pertahanan mengesahkan Khamis bahawa enam jet pejuang Typhoon telah dihantar ke pangkalan Tentera Udara Diraja di Akrotiri di Cyprus sebagai "langkah berhemat dan berjaga-jaga." Kementerian menegaskan mereka tidak dihantar ke sana untuk mengambil bahagian dalam mana-mana serangan tentera terhadap Syria .

"Kami boleh mengesahkan bahawa sebagai sebahagian daripada perancangan kontingensi yang berterusan, enam RAF Typhoon jet pemintas pantas menggerakkan pagi ini untuk Akrotiri di Cyprus," kata jurucakap kementerian. Kira-kira 2,500 anggota tentera British berkhidmat di pangkalan Akrotiri di Cyprus.

The UK government also released a letter from the Joint Intelligence Committee that said there were “no plausible alternative scenarios” except that forces loyal to Assad had perpetrated the chemical attack near Damascus.

“We also have a limited but growing body of intelligence which supports the judgment that the regime was responsible for the attacks and that they were conducted to help clear the opposition from strategic parts of Damascus,” the letter continued.

Britain’s Defense Ministry confirmed Thursday that six Typhoon fighter jets had been sent to the Royal Air Force base in Akrotiri in Cyprus as a “prudent and precautionary measure.” The ministry insisted they were not being sent there to take part in any military strike against Syria.

“We can confirm that as part of ongoing contingency planning, six RAF Typhoon interceptor fast jets are deploying this morning to Akrotiri in Cyprus,” a ministry spokesman said. Around 2,500 British military personnel serve at the Akrotiri base in Cyprus.

 
(FAIL) Britain telah menghantar 6 Typhoon jet RAF ke pangkalan Akrotiri di Cyprus dalam usaha untuk melindungi kepentingan British sebagai ketegangan berkembang yang banyak di Syria, Kementerian Pertahanan berkata pada 29 Ogos, 2013 (AFP Photo/Andrew Yates - think IN pictures @1WORLDCommunity)

Jet Typhoon terutamanya pejuang pertahanan udara dan dilengkapi dengan jarak sederhana peluru berpandu udara-ke-udara dan pelbagai peluru berpandu udara-ke-udara pendek, walaupun jet juga boleh digunakan dalam serangan peranan daratan.

Pusat pengurusan krisis kerajaan Turki juga mengumumkan pada Khamis bahawa pegawai-pegawai telah ditetapkan kubu di sepanjang sempadan negara dengan Syria untuk melindungi orang-orang di kawasan itu.

Rakyat Israel telah dikeluarkan topeng gas oleh kerajaan di bandar pantai Haifa di utara Israel ke atas kebimbangan serangan balas dari negara jiran Syria.

Sebagai pembentukan tentera terus, pemimpin Parti Buruh di Britain, Ed Miliband, disokong keluar dari menyokong kerajaan tindakan ketenteraan, berkata parti itu perlu “bukti menarik” peperangan kimia.

Pada malam undi penting dalam isu ini, beliau berkata Dewan Rakyat tidak boleh bertanya “untuk menulis cek kosong kepada PM untuk tindakan ketenteraan.”

“Saya tidak fikir bahawa keputusan perlu dibuat pada jadual tiruan apabila Dewan Rakyat akan tidak telah melihat bukti hari ini daripada pemeriksa senjata PBB,” kata Miliband.

Sementara itu, Nick Clegg, Timbalan Perdana Menteri, yang Liberal Demokrat parti menentang perang di Iraq pada tahun 2003, berkata kerajaan telah “membongkok ke belakang” untuk menangani kebimbangan orang ramai tentang campur tangan di Syria.

Typhoon jets are primarily air defense fighters and are fitted with medium range air-to-air missiles and short range air-to-air missiles, although the jets can also be used in a ground attack role.

The Turkish government’s crisis management center also announced Thursday that officials had designated bunkers along the country’s border with Syria to protect people in the area.

Israeli citizens have been issued gas masks by the government in the coastal city of Haifa in northern Israel over fears of reprisal strikes from neighboring Syria.  

As the military buildup continued, the leader of Britain’s opposition Labour Party, Ed Miliband, backed off from supporting the government on military action, saying his party would need “compelling evidence” of chemical warfare.

On the eve of a crucial vote on the issue, he said that the House of Commons could not be asked “to write a blank cheque to the PM for military action.”

“I didn’t think that the decision should be made on an artificial timetable when the House of Commons wouldn’t even have seen the evidence today from the UN weapons inspectors,” Miliband added.

Meanwhile, Nick Clegg, the Deputy Prime Minister, whose Liberal Democrats party opposed the war in Iraq in 2003, said the government was “bending over backwards” to address public concerns about intervention in Syria.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...