Thursday 14 November 2013

KewargaNEGARAan utk diJUAL: Malta MENJUAL pasport EU untuk € 650k

Image from gov.mt (think IN pictures @1WORLDCommunity)

SitiWanMahani - Malta menjual pasport EU untuk € 650,000 (US $ 875,000) sebagai sebahagian daripada undang-undang yang diluluskan untuk membawa masuk wang tunai dan pelaburan. Ia datang dengan faedah keahlian EU, termasuk hak untuk tinggal dan bekerja di blok 28 anggota .

Pelan itu, yang telah diluluskan pada Rabu, dijangka bermula dalam tempoh seminggu. Ia akan memberi mereka yang membeli pasport hak untuk tinggal di mana-mana daripada 27 negara anggota. Mereka juga akan layak untuk menjadi ahli Parlimen Eropah.

Negara pulau yang mempunyai penduduk 452,000, adalah ahli Kesatuan Eropah dan kawasan pelancongan tanpa sempadan Schengen, dan mempunyai perjanjian pengecualian visa dengan Amerika Syarikat.

Perdana Menteri negara ini, Joseph Muscat, berkata pelan itu dijangka menarik “nilai tinggi” individu-individu dari seluruh DUNIA yang kemudiannya boleh melabur di pulau itu. Muscat dianggarkan bahawa 45 pemohon yang berpotensi akan menaikkan negara ini kira-kira 30 juta euro.

Henley and Partners, syarikat yang akan bertanggungjawab memproses kertas kerja, dianggarkan bahawa perjanjian itu akan menarik sehingga 300 orang setiap tahun. Mereka yang membeli pasport yang boleh membeli kerakyatan bagi keluarga terdekat mereka untuk hanya € 25.000 ($ 33,600).

Pembangkang negara telah dikritik undang-undang baru, yang menyatakan bahawa ia akan bekerja untuk memansuhkan dan membatalkan semua pasport pada masa hadapan. Ia juga mempersoalkan proses menjual pasport, dengan alasan bahawa tapisan individu yang ingin membeli kewarganegaraan tidak mempunyai ketelusan kerana nama mereka tidak akan didedahkan.

Tetapi jurucakap Kesatuan Eropah Michele Cercone berkata Malta dan negara ahli yang lain mempunyai kebebasan untuk memilih bagaimana dan kepada siapa mereka isu pasport.

Lain-lain negara-negara anggota EU telah berehat kewarganegaraan dan penduduk peraturan yuran curam. Sebagai contoh, Cyprus susut peraturan kerakyatan bagi orang-orang yang kehilangan lebih daripada $ 3200000 dengan membayar levi ke atas simpanan, dalam usaha untuk menghentikan pelabur bukan pemastautin daripada meninggalkan negara ini.

Di UK, permit kediaman adalah lebih mudah untuk mendapatkan bagi warganegara bukan EU yang mempunyai sekurang-kurangnya $1.6 Juta disediakan untuk pelaburan swasta di UK. Sementara itu, Sepanyol merancang untuk pemberian permit warga asing tinggal jika mereka membeli sebuah rumah untuk lebih daripada $ 215,000 dalam usaha untuk meningkatkan sektor perumahan di negara ini.

Citizenship for Sale: Malta sells EU passports for €650k

Malta is selling EU passports for 650,000 euro (US$875,000) as part of a law passed in order to bring in cash and investment. It comes with the benefits of EU membership, including the right to reside and work in the 28-member bloc.

The plan, which was approved on Wednesday, is expected to begin within a week. It will give those who purchase the passports the right to reside in any of the other 27 member states. They will even be eligible to become members of the European Parliament.

The island country, which has a population of 452,000, is a member of the EU and the Schengen borderless travel area, and has a visa waiver agreement with the US.

The country’s prime minister, Joseph Muscat, said the plan is expected to attract “high value” individuals from around the world who can then invest in the island. Muscat estimated that 45 potential applicants would raise the country around 30 million euro.

Henley and Partners, the company that will be in charge of processing the paperwork, estimated that the deal will attract up to 300 people annually. Those who purchase passports can then buy citizenship for their immediate family for just 25,000 euro ($33,600).

The country’s opposition has heavily criticized the new law, stating that it will work to repeal it and revoke all the passports in the future. It also questioned the process of selling the passports, arguing that the vetting of individuals wanting to buy citizenship lacks transparency because their names will not be disclosed.

But European Union spokesman Michele Cercone said that Malta and other member states have the freedom to choose how and to whom they issue passports.

Other EU member states have been relaxing citizenship and residency rules for steep fees. For example, Cyprus eased citizenship rules for those who lost more than $3.2 million by paying the levy on savings, in an attempt to stop non-resident investors from leaving the country.

In the UK, residency permits are easier to obtain for non-EU citizens who have at least $1.6 million available for private investment in the UK. Meanwhile, Spain is planning on granting foreigners residency permits if they purchase a house for more than $215,000, in an attempt to boost the country’s housing sector.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...