Thursday 21 November 2013

Kumpulan berkaitan Al Qaeda berkata mereka yang mengebom kedutaan Iran di Beirut . . .



SitiWanMahani - Satu kumpulan berkaitan al-Qaeda telah berkata ia berada di belakang 2 serangan maut berani mati di kedutaan Iran di Beirut. Letupan membunuh sekurang-kurangnya 23 orang, termasuk atase kebudayaan Iran, dan badan-badan dilemparkan dan membakar bangkai merentasi serpihan di jalan-raya  - kawasan berkenaan.

Hampir 150 orang cedera. Brigade Abdullah Azzam mengugut untuk mengenakan pembunuhan beramai-ramai lebih kecuali Iran menarik diri daripada tentera Syria, di mana mereka telah menyokong Presiden Bashar al-Assad, lebih 2 tahun lama perang terhadap pemberontak. Menteri Luar Iran terganggu rundingan dengan rakan sejawatannya dari Itali itu untuk mengutuk serangan itu dan mengeluarkan rayuan untuk bantuan antarabangsa.

“Tragedi hari ini, 2 rakyat Iran menjadi mangsa dan lebih dan lebih Lubnan malangnya daripada Iran menjadi mangsa tragedi ini tetapi yang harus menjadi peringatan bagi kita semua, yang perlu penggera untuk kita semua bahawa kita perlu untuk berurusan dengan isu ini dan jika kita tidak menangani isu ini dengan serius ia akan melanda kita semua,” kata Mohammed Javal Zarif.

Lebanon telah mengalami satu siri pertempuran mazhab dan serangan bom pada Sunni dan Syiah sasaran Islam yang telah dikaitkan dengan konflik Syria dan yang sudah membunuh puluhan orang tahun ini. Peranan tentera Hizbullah di Syria telah membantu untuk membakar ketegangan sektarian di sana dan di Lebanon.

Al Qaeda-linked group says it bombed Iran embassy in Beirut

An al Qaeda linked group has said it was behind the deadly double suicide attack on the Iranian embassy in Beirut. The blast killed at least 23 people, including an Iranian cultural attache, and hurled bodies and burning wreckage across a debris-strewn street.

Nearly 150 people were injured. The Abdullah Azzam Brigades has threatened to inflict more carnage unless Iran withdraws forces from Syria, where they have backed President Bashar al-Assad's over two year old war against rebels. Iran's foreign minister interrupted talks with his Italian counterpart to condemn the attack and issue an appeal for international aid.

"The tragedy today, two Iranians were victims of it and more and more Lebanese unfortunately than Iranians were victims of this tragedy but that should be a reminder for all of us, that should be an alarm for all of us that we need to deal with this issue and unless we deal with this issue seriously it will engulf all of us," said Mohammed Javal Zarif.

Lebanon has suffered a series of sectarian clashes and bomb attacks on Sunni and Shi'ite Muslim targets which have been linked to the Syrian conflict and which had already killed scores of people this year. Hezbollah's military role in Syria has helped to inflame sectarian tension there and in Lebanon.

Serangan Kedutaan IRAN: Ketika panik selepas letupan 
Lubnan ditangkap pada CCTV


SitiWanMahani - Televisyen tempatan menunjukkan rakaman CCTV orang di luar sebuah bangunan berhampiran kedutaan Iran sebagai bom yang pertama daripada 2 melanda kedutaan di ibu negara Lubnan Beirut pada hari Selasa. 2 pengebom berani mati meletupkan bahan letupan di luar bangunan di ibu negara Lubnan, membunuh sekurang-kurangnya 23 orang termasuk seorang diplomat Iran.

Iran embassy attack: moment of panic after Lebanon 
blast caught on CCTV . . .

Local television showed CCTV footage of people outside a building near the Iranian embassy as the first bomb of two hit the embassy in the Lebanese capital of Beirut on Tuesday. Two suicide bombers detonated explosives outside the building in the Lebanese capital, killing at least 23 people including an Iranian diplomat.

Siasatan Beirut kedutaan IRAN Serangan bom


SitiWanMahani - Pihak berkuasa di Beirut telah melancarkan siasatan ke dalam penge-boman berani mati 2 di luar kedutaan Iran di ibu negara Lubnan. Lebih daripada 20 orang mati dalam letupan dan lebih dari 100 yang tercedera. Lubnan berasaskan Sunni militan Islam kumpulan Abdullah Azzam Brigade telah mendakwa bertanggungjawab bagi serangan itu.

Terdapat suasana di jalan-jalan Beirut, sebuah bandar yang terlalu biasa dengan tindakan keganasan: “Jawapan saya adalah untuk titik dan tanpa kompromi, kerana Lebanon telah diserang Lebanon adalah sebuah negara yang menentang dan musuh-musuh kita tidak mahu. untuk menahan, negara-negara Teluk, Amerika Syarikat dan Israel musuh utama kami,” kata seorang lelaki.

Satu lagi mengeluarkan amaran: “Tidak kira apa yang mereka lakukan dan bilangan orang yang mereka membunuh saya mempunyai tawaran untuk Imam Khomeini dan ia pergi seperti ini,” Bunuh kami dan kaum kami akan menjadi lebih sedar dan banyak kesedaran”.

Beirut probe Iranian embassy bomb attack

Authorities in Beirut have launched an investigation into the double suicide bombing outside the Iranian embassy in the Lebanese capital. More than twenty people died in the blasts and more that 100 were injured. The Lebanese based Sunni Muslim militant group Abdullah Azzam Brigades have claimed responsibility for the attack.

There is a mood of defiance on the streets of Beirut, a city all too familiar with acts of violence: "My response is to the point and uncompromising, because Lebanon has been attacked. Lebanon is a country that resists and our enemies do not want it to resist, the Gulf countries, the United States and Israel our main enemy," said one man.

Another issued a warning: "No matter what they do and the number of people they kill I have a quote for Imam Khomeini and it goes like this, "Kill us and our people will become more aware and more conscious."

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...