Reuters/Eric
Thayer (think IN pictures @1WORLDCommunity)
SitiWanMahani – Revolusi
rangkaian sosial adalah kehilangan gembar-gembur - cepat dan boleh mati dalam
beberapa tahun. Pertumbuhannya (dan pelunturan) telah diban-dingkan dengan
penyakit oleh ahli-ahli sains. Menggunakan model matematik, mereka mencatatkan
kematian Facebook.
Kertas (paper) yang belum diperiksa setakat ini dari Universiti Princeton telah ditulis oleh
John Cannarella dan Joshua Spechler Jabatan Kejuruteraan Mekanikal dan
Aeroangkasa. Walau-pun tidak tepat jabatan sosiologi, penemuan mereka membuat
beberapa sambun-gan yang menarik antara perkara ketara dan tidak ketara.
Kajian
ini menggunakan model epidemiologi standard berurusan dengan lifespans penya-kit
dan dinamik. Dengan hanya akan ‘Google Trends’ untuk statistik carian secara
percuma, Cannarella dan Spechler dapat membuat gambarajah fasa yang berbeza
laman rangkaian sosial akan melalui, yang rapat sepadan dengan penyakit
contohnya ‘adoption’, ‘abandon-ment’ phases.
Para
penyelidik mula digunakan bilangan pertanyaan carian untuk MySpace, laman
popular yang sama yang mengalami peningkatan yang curam dan penurunan yang
lebih curam. Versi terkini formula mereka, termasuk ‘phases’, itu kemudiannya
digunakan untuk Facebook.
Facebook
Could Die out in few years, like
'infectious disease' – study
The
revolutionary social network is losing its hype – quickly and could die in a
couple of years. Its growth (and fading) has been compared to a disease by
scientists. Using a mathematical model, they charted Facebook’s demise.
The
so far unreviewed paper from Princeton University was written by John
Cannarella and Joshua Spechler of the Department of Mechanical and Aerospace
Engineering. Although not exactly a sociology department, their findings make
some interesting connections between tangible and non-tangible things.
The
study uses standard epidemiological models dealing with disease lifespans and
dynamics. By simply going to ‘Google Trends’ for freely available search
statistics, Cannarella and Spechler are able to make a diagram of the different
phases a social networking site goes through, which very closely match that of
a disease e.g. ‘adoption’, ‘abandonment’ phases.
The
researchers first used the number of search queries for MySpace, a similar
popular site which experienced a steep rise and an even steeper decline. An
updated version of their formula, including the phases, was then applied to
Facebook.
AFP
Photo/Lionel Bonaventure (think IN pictures @1WORLD Community)
Dan
matematik mengatakan rangkaian gergasi adalah pada permulaan perlahan ‘phase’
pembuangannya, yang bermaksud beberapa tahun akan datang dapat melihat satu
pengurangan pesat dalam populariti. Bagaimana nombor mencari Facebook? Untuk
mele-takkan ia sedikit, tidak baik. Jika model adalah betul, syarikat itu berdiri
untuk kehilangan 80 % peratus daripada pangkalan pengguna di 2015 - 2017.
Model
ini kerja-kerja dengan membandingkan dinamik penerimaan dan pengabaian di
pelbagai rangkaian sosial dengan dinamik sama mengawal kehidupan penyakit
berjangkit. Ia adalah analogi yang terbaik pasukan dapat mencari, kerana,
serupa dengan bagaimana jangkitan kerja-kerja, orang menyertai rangkaian
apabila mereka melihat bahawa rakan-rakan mereka telah menyertainya.
Idea
untuk memohon model epidemiologi kepada situasi bukan penyakit bukanlah sama
ada sesuatu yang baru. Dan penyebaran idea-idea adalah satu proses yang amat
serupa, kerana “seperti penyakit , [mereka] telah ditunjukkan untuk menyebarkan
infectiously antara orang-orang sebelum akhirnya pupus,” pasangan itu berkata.
Sama seperti penyakit meninggalkan badan sakit secara beransur-ansur, “manifesters
' idea akhirnya hilang minat dengan idea dan tidak lagi nyata idea itu.”
Cannarella dan Spechler membanding-kan ini untuk membangunkan “imuniti”
kepadanya.
Google
telah memainkan peranan penting dalam sejumlah besar penyelidikan yang berbeza,
dari model ekonomi untuk wabak selesema. Korelasi frekuensi pertanyaan carian
dengan kes-kes sebenar telah terbukti menjadi kaedah yang sangat handal. Dan
tidak seperti data dan/atau pandangan diperolehi secara manual, dan daripada
perbualan sebenar dan soal selidik, carian data adalah lebih cepat.
Tambahan
pula, kerana talian rangkaian sosial bilangan pengguna data adalah sangat sukar
untuk mendapatkan, Cannarella dan Spechler hanya digunakan sebagai proksi
penyakit yang berdaya maju.
Graf
berikut menunjukkan kebangkitan dan kejatuhan MySpace dan Facebook, di mana kemudiannya
memang kelihatan pada awal penurunan.
And
the math says the networking giant is at the slow beginning of its abandonment
phase, which means the next few years could see a rapid decline in popularity.
How do the numbers look for Facebook? To put it mildly, not good. If the model
is correct, the company stands to lose 80 percent of its user base in
2015-2017.
The
model works by comparing the dynamics of adoption and abandonment across social
networks with the same dynamics regulating the life of an infectious disease.
It was the best analogy the team could find, because, similar to how an
infection works, people join a network when they see that their friends have
joined.
The
idea for applying epidemiological models to non-disease situations is not new
either. And the spread of ideas is a remarkably similar process, because “like
diseases, [they] have been shown to spread infectiously between people before
eventually dying out,” the pair say. Similar to a disease leaving the sick body
gradually, “idea ‘manifesters’ ultimately lose interest with the idea and no
longer manifest the idea.” Cannarella and Spechler compare this to developing
“immunity” to it.
Google
has been instrumental in a vast number of different researches, ranging from
economics models to flu epidemics. The correlation of search query frequencies
with real-life cases has proven to be a very reliable method. And unlike data
and/or views obtained manually, and from real conversations and questionnaires,
search data is much faster.
Furthermore,
because online social network user number data is very difficult to obtain,
Cannarella and Spechler simply used diseases as a viable proxy.
The
following graph illustrates the rise and fall of MySpace and Facebook, in which
the latter indeed appears to be at the beginning of a decline.
Pemodelan
epidemiologi talian dinamik rangkaian sosial, John Cannarella, Joshua A.
Jabatan Spechler Mekanikal dan Kejuruteraan Aeroangkasa, Universiti Princeton,
Princeton, NJ, Amerika Syarikat (think IN pictures @1WORLD Community)
Penurunan
yang bermula pada tahun 2013, kira-kira masa yang penyelidikan lain baru-baru mencadangkan (suggested) bahawa gergasi rangkaian sosial telah mula kehilangan pangkalan pengguna remaja
yang lebih muda, mendadak.
Walaupun
nombor dan ramalan melihat pepejal, pasangan itu enggan memberikan seba-rang
ulasan sebenar kepada akhbar sebelum kertas mereka telah meluluskan semakan.
Tambahan
pula, ada yang mengatakan ia adalah langkah yang bijak untuk ingat bahawa
Canarella dan Spechlrer datang dari jabatan universiti yang mempunyai sedikit
kaitan dengan sosiologi atau penyelidikan sosial. Oleh itu, kajian lanjut perlu
dijalankan jika kesimpulan azab ini akan berlaku Facebook adalah untuk diberi
perhatian serius.
That
decline started in 2013, around the time other recent research suggested that
the social networking giant has started to lose its younger teenage user base,
dramatically.
Although
the numbers and predictions look solid, the pair refuses to give any real
comment to the press before their paper has passed a peer review.
Furthermore,
some say it would be wise to remember that Canarella and Spechlrer come from a
university department that has very little to do with sociology or social
research. Therefore, further studies should be undertaken if this conclusion on
Facebook’s impending doom is to be taken seriously.
READ
MORE: http://on.rt.com/6b2s1t