Reuters/Dado Ruvic (think
IN pictures @1WORLDCommunity)
SitiWanMahani – Verizon
Communications minggu ini menjadi syarikat Amerika yang pertama seumpamanya
untuk menerbitkan maklumat mengenai bilangan permintaan untuk data pengguna
yang diterima tahun lepas daripada penyiasat persekutuan dan agensi-agensi
penguatkuasaan undang-undang .
Laporan
(report) yang dipanggil
ketelusan Verizon, yang dikeluarkan oleh telekom ger-gasi pada Rabu, mendedahkan
bahawa tempatan, negeri dan persekutuan agensi-agensi penguatkuasaan
undang-undang di Amerika Syarikat meminta maklumat pelang-gan tidak kurang daripada
320,000 kali sepanjang tahun kalendar yang terakhir. Negara yang dihantar dalam
kebanyakan permintaan yang ke-2 adalah Jerman dengan 2,996.
“Secara
keseluruhan, kami menyaksikan peningkatan dalam bilangan permintaan yang kami
terima pada 2013,” syarikat telekomunikasi mengakui, “berbanding dengan 2012.”
Dalam
bahawa kumpulan dari Amerika Syarikat, Verizon mengakui, adalah kira-kira
164,000 sepina, 70000 perintah mahkamah, 36,000 waran dan secara kasar 50,000
permin-taan kecemasan untuk maklumat yang diterbitkan dalam keadaan melampau.
Sekitar
7,800 daripada mereka perintah mahkamah diperlukan Verizon untuk menye-diakan
pihak berkuasa dengan maklumat pelanggan - sama ada yang berkaitan dengan
telefon atau internet yang digunakan - dalam masa sebenar, dan satu lagi 1,500
atau lebih permintaan wiretap juga dipaksa syarikat untuk memberitahu
penguatkuasaan undang-undang memantau kandungan yang dipamerkan sama ada dalam
talian atau melalui telefon kerana ia berlaku.
Sekitar
14,500 waran telah diterima daripada agensi yang berminat dalam mengum-pulkan
kandungan yang disimpan dari Verizon, termasuk tetapi tidak terhad kepada e-mel
dan mesej teks yang dihantar melalui perkhidmatan mereka.
Selain
itu, Biro Persekutuan Amerika Syarikat Siasatan dipaksa Verizon tahun lepas
bagi maklumat pelanggan melalui Surat Keselamatan Negara, atau NSLs, antara
1,000 dan 2,000 kali. FBI tidak perlu pergi ke mahkamah untuk mendapatkan kebenaran
NSL, Verizon diakui, tetapi sebaliknya perlu mempunyai seorang pegawai kanan
memperakui secara bertulis bahawa maklumat yang diminta boleh penting untuk
siasatan.
Syarikat-syarikat
yang dilarang daripada mengakui jelas berapa banyak NSLs yang mereka terima,
bagaimanapun, dan orang-orang surat kerap dikeluarkan oleh kerajaan persekutuan
dengan perintah lelucon yang mengehadkan pelanggan yang berkenaan itu pernah
mendengar tentang siasatan yang berpotensi.
Semasa
ucapan dari Washington, DC minggu lepas, Presiden Amerika Syarikat, Barack
Obama berkata telekom akan dibenarkan pada masa akan datang untuk melepaskan
lebih banyak maklumat kepada orang ramai mengenai rahsia NSLs - keputusan yang
Verizon dialu-alukan dalam laporan mereka.
“Di
Amerika Syarikat, kerajaan amat sesuai untuk melaporkan bilangan tuntutan ia
membuatkan daripada syarikat-syarikat itu,” Randal sapi, peguam am Verizon dan
naib presiden eksekutif polis awam, undang-undang dan keselamatan, menulis
dalam sebuah blog
post yang disertakan diterbitkan ini minggu.
Rangka
kerja bagi kerajaan untuk memberitahu Kongres tentang jumlah pesanan wiretap,
pen daftar dan memerangkap dan mengesan perintah, permintaan kecemasan tertentu
dan surat keselamatan negara sudah wujud, kata beliau sambil menambah, “Kerajaan
Amerika Syarikat perlu memperluaskan rangka kerja ini yang sedia ada dan
laporan setiap tahun kepada bilangan semua jenis tuntutan yang dibuat oleh
penguatkuasaan undang-undang persekutuan dan negeri untuk telekomunikasi dan
syarikat-syarikat internet untuk data mengenai pelanggan mereka.”
Kenyataan
yg memberi susu ini telah disuarakan oleh Kesatuan Kebebasan Sivil Amerika,
yang disahkan laporan mereka tetapi menegaskan banyak yang masih perlu
didedahkan.
“Kami
memuji Verizon untuk akhirnya membuat ia jelas berapa banyak maklumat yang
sedang dituntut oleh kerajaan Amerika Syarikat tanpa waran, termasuk maklumat
lokasi, dan untuk juga menolak untuk ketelusan yang lebih besar,” Nicole Ozer
Teknologi ACLU dan kata pegawai Kebebasan Sivil (said)
apabila laporan itu dikeluarkan.
Pada
masa yang sama, bagaimanapun, Ozer mengakui bahawa pendedahan terkini Verizon
tetaplah salah satu kebimbangan terbesar ACLU itu. “Seperti yang kita lama
disyaki , sebahagian besar daripada permintaan untuk maklumat kekurangan waran,”
tulisnya.
Juga
yang menjadi isu, beliau menambah, adalah maklumat mengenai jumlah sebenar
akaun yang surveilled melalui permintaan ini. Walaupun Verizon telah
diterbitkan memang nombor yang berkaitan dengan jumlah permintaan dikemukakan
kepada syarikat mereka, mana-mana dalam laporan mereka yang mereka mengatakan
bahawa permintaan setiap adalah terhad kepada sebilangan pelanggan.
"A
sepina tunggal boleh , sebagai contoh, meminta maklumat oneveryone ,"
techdirt blogger Mike Masnick menulis (wrote)
pada hari Rabu. " Walaupun yang mungkin contoh yang ekstrem, persoalannya
adalah bahawa jumlah permintaan tidak benar-benar memberitahu anda banyak
secara keseluruhan. "
Masnick
terus ingat bahawa dokumen undang-undang yang dinyatakan oleh bekas kontraktor
perisikan Edward Snowden tahun lalu mendedahkan bahawa kerajaan telah dipaksa
untuk Verizon metadata
telefoni yang berkaitan dengan berjuta-juta pelanggan dengan satu pesanan yang
dibenarkan di bawah Seksyen 215 Akta Patriot .
Verizon
admits that governments request
more customer information . . .
Verizon
Communications this week became the first American company of its kind to
publish information about the number of requests for user data they received
last year from federal investigators and law enforcement agencies.
Verizon’s
so-called transparency report,
released by the telecom giant on Wednesday, reveals that local, state and
federal law enforcement agencies in the United States requested customer
information no fewer than 320,000 times during the last calendar year. The
country that sent in the second most requests was Germany with 2,996.
“Overall,
we saw an increase in the number of demands we received in 2013,” the
telecom-munication company admitted, “as compared to 2012.”
Within
that batch from the US, Verizon acknowledged, were roughly 164,000 subpoenas,
70,000 court orders, 36,000 warrants and roughly 50,000 emergency requests for
information issued during extreme circumstances.
Around
7,800 of those court orders required Verizon to provide authorities with
customer information - either related to phone or internet use - in real time,
and another 1,500 or so wiretap requests also compelled the company to let law
enforcement monitor the content transmitted either online or over the phone as
it happened.
Around
14,500 warrants were received from agencies interested in accumulating stored
content from Verizon, including but not limited to emails and text messages
sent through their service.
Additionally,
the US Federal Bureau of Investigation compelled Verizon last year for customer
information through National Security Letters, or NSLs, between 1,000 and 2,000
times. The FBI does not need to go to court to get a NSL authorized, Verizon
admitted, but rather must have a senior official certify in writing that the
information requested could be crucial to an investigation.
Companies
are forbidden from explicitly acknowledging how many NSLs they receive,
however, and those letters are regularly issued by the federal government with
gag orders that limit the customers in question from ever hearing about a
potential probe.
During
a speech from Washington, DC last week, US President Barack Obama said that
telecoms will be allowed in the future to release more information to the
public about top-secret NSLs - a decision that Verizon hailed in their report.
“In
the United States, the government is especially suited to report the number of
demands it makes from such companies,” Randal Milch, Verizon’s general counsel
and executive vice president of public police, law and security, wrote in an
accompanying blog
post published this week.
A
framework for the government to tell Congress about the number of wiretap
orders, pen register and trap and trace orders, certain emergency requests and
national security letters already exists, he said, adding, “The United States
government should expand on this existing framework and report annually on the
numbers of all types of demands made by federal and state law enforcement to
telecommunications and internet companies for data regarding their customers.”
Milch’s
remarks were echoed by the American Civil Liberties Union, who endorsed their
report but insisted more should still be disclosed.
“We
applaud Verizon for finally making it clear how much information is being
demanded by the United States government without a warrant, including location
information, and for also pushing for even greater transparency,” Nicole Ozer
of the ACLU’s Technology and Civil Liberties officer said
when the report was issued.
At
the same time, however, Ozer admitted that Verizon’s latest disclosure proved
true one of the ACLU’s biggest fears. “As we long suspected, the vast majority
of the demands for information lack a warrant,” she wrote.
Also
at issue, she added, was information about the actual number of accounts that
were surveilled through these requests. While Verizon has indeed published
numbers pertaining to the amount of requests submitted to their company,
nowhere in their report do they say that each request is limited to a certain
number of customers.
“A
single subpoena could, for example, request information oneveryone,” TechDirt
blogger Mike Masnick wrote
on Wednesday. “While that may be an extreme example, the point is that the
number of requests doesn't really tell you very much overall.”
Masnick
went on to recall that a legal document disclosed by former intelligence
contractor Edward Snowden last year revealed that the government had compelled Verizon
for the telephony metadata
pertaining to millions of customers with a single order authorized under
Section 215 of the PATRIOT Act.
READ
MORE: http://on.rt.com/gm9w1s