Friday 13 December 2013

LAPORAN yang MENDEDAHKANFBI docs terperinci PENGAWASAN Drone tanpa Waran . . .

AFP Photo/Robyn Beck (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Ct1Mahani | SitiWanMahani Walaupun laporan sebelum ini menunjukkan bahawa FBI telah berusaha untuk menggunakan teknologi Drone selama bertahun-tahun, yang baru melancarkan dokumen dari dalam agensi menunjukkan sejauh mana biro percaya ia mem-punyai kuasa untuk menja-lankan pengawasan tanpa waran.

Berkembang prasangka terhadap program Drone luar Amerika Syarikat dan bagaimana ia boleh digunakan berkaitan dengan keselamatan dalam negeri Warga yang diilhamkan untuk Etika dan Tanggungjawab di Washington (CREW) untuk memfailkan saman terhadap FBI. CREW, dengan menggunakan Akta Kebebasan Maklumat (FOIA) permintaan, mengalahkan FBI di mahkamah dan penguatkuasaan undang-undang dipaksa untuk men-jadikan lebih pangkalan data dokumen kepada program Drone yang semakin meningkat.

Antara stok yang dikeluarkan awal bulan ini adalah dek luas slaid bertajuk “Cabaran Undang-undang untuk Penggunaan UAS (Sistem Udara tanpa pemandu).” Slaid menye-diakan melihat ke dalam rancangan berdengung FBI masa depan, yang biro jelas berharap tidak akan terjejas oleh sekatan undang-undang, dan akan memberikan arahan untuk ejen yang berharap untuk menggunakan pesawat di lapangan sekarang.

Satu laporan umum inspektor Jabatan Kehakiman diterbitkan pada September menun-jukkan bahawa FBI telah secara senyap-senyap menghabiskan berjuta-juta dolar untuk mengendalikan Armada peranti udara kecil tanpa pemandu pada tahun-tahun kebela-kangan ini. Pengarah - Kemudian FBI Robert Mueller berkata pada bulan Jun bahawa biro itu dalam “peringkat awal” penulisan dasar privasi bagi dasar pengawasan masih mem-bangun. Walau bagaimanapun, ia kemudiannya mendedahkan bahawa FBI telah menggu-nakan pesawat dalam kapasiti yang terhad sejak 2006 - tahun sebelum pakar-pakar yang mana sebelum ini membuat spekulasi.

Declassified FBI docs detail Warrantless Drone Surveillance

While previous reports have indicated that the FBI has sought to employ drone technology for years, newly unveiled documents from inside the agency show the extent to which the bureau believes it has the authority to conduct warrantless surveillance.

Growing skepticism over the US foreign drone program and how it may be used in connection with domestic security inspired Citizens for Ethics and Responsibility in Washington (CREW) to file suit against the FBI. CREW, using a Freedom of Information Act (FOIA) request, defeated the FBI in court and compelled law enforcement to turn over a database of documents on the growing drone program.

Among that stockpile released earlier this month was an extensive deck of slides titled “Legal Challenges to the Use of UAS (Unmanned Aerial Systems).” The slides provide a glimpse into the FBI’s future drone plans, which the bureau clearly hopes will not be impacted by legal restrictions, and will provide instructions for agents who hope to use drones in the field now.

A Justice Department inspector general report published in September indicated that the FBI has been quietly spending millions of dollars to operate a small fleet of unmanned aerial devices in recent years. Then-FBI director Robert Mueller said in June that the bureau was in the “initial stages” of writing privacy policies for its still-developing surveillance policy. However, it was later revealed that the FBI has been using drones in a limited capacity since 2006 - years before experts had previously speculated.

Yang diperolehi slaid pembentangan FBI (The obtained FBI presentation slides - think IN pictures @1WORLDCommunity)

Pembentangan yang muncul bulan ini dimulakan dengan peringatan bahawa FBI beroperasi dengan “ketaatan yang ketat kepada Perlembagaan,” terutamanya larangan Pindaan yang Ke-4 terhadap carian yang tidak munasabah dan penyitaan. Penyokong privasi telah berhujah bahawa kamera terbang melalui udara dan menyapu risikan mengenai subjek yang tidak sengaja dituduh zalim tidak menjadi suatu carian yang tidak munasabah.

Slaid yang juga menyebut peraturan exclusionary, prinsip undang-undang yang menja-dikan bukti yang dikumpul dengan cara yang tidak mengikut perlembagaan tidak boleh diterima di mahkamah undang-undang.

“Peguam yang seolah-olah menganggap FBI keperluan ini yang menarik dan membebankan,” yang ditulis Naib penyumbang Shawn Musgrave. “Satu slaid nota amaran Australia Hakim Mahkamah Tinggi yang standard bukti tinggi Amerika meletakkannya dalam bahaya ‘untuk menjadi sesuatu yang mundur undang-undang.’ Ia bukan satu permulaan yang hebat bagi suatu pembelaan Drone ‘perlembagaan’ ketat.”

Februari 2012 persembahan juga mengingatkan ejen untuk dipertimbangkan apabila mereka dikehendaki untuk mendapatkan waran, seperti apabila menggunakan “pengImej terma melihat melalui dinding” atau “GPS tracker dipasang pada kenderaan subjek.” Tetapi mungkin yang lebih penting adalah kes-kes yang dilakukan tidak memerlukan waran sahaja, termasuk pengawasan dijalankan dengannya “helikopter , kapal terbang (mata kasar), atau kapal terbang (kamera).”

The presentation that surfaced this month opens with a reminder that the FBI operates with “rigorous obedience to the Constitution,” especially the Fourth Amendment’s prohibition of unreasonable search and seizure. Privacy advocates have argued that flying cameras through the air and sweeping up intelligence on unwitting subjects accused of no wrongdoing does constitute an unreasonable search.

The slides also mention the exclusionary rule, a legal principle that renders evidence collected in an unconstitutional manner inadmissible in a court of law.

“FBI counsel seemingly considers this requirement quaint and burdensome,” wrote Vice contributor Shawn Musgrave. “One slide notes an Australian High Court judge’s warning that the American high evidence standard puts it in danger ‘of becoming something of a legal backwater.’ It’s not a great start to a defense of drones’ ‘rigorous’ constitutionality.”

The February 2012 presentation also reminds agents to consider when they are required to obtain a warrant, such as when using a “thermal imager looking through walls” or a “GPS tracker installed on subject’s vehicle.” But perhaps more importantly were the cases which do not require a warrant at all, including surveillance conducted with a “helicopter, airplane (naked eye), or airplane (camera).”

READ MORE: http://on.rt.com/cg862z

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...