Thursday 5 December 2013

SERANGAN Yunani (Greek) membina perbincangan penjimatan terhenti . . .

Presiden Suruhanjaya Eropah Jose Manuel Barroso, kanan, dan Perdana Menteri Yunani (Greek) Antonis Samaras tiba di ibu pejabat Suruhanjaya Eropah di Brussels, Rabu 4 Disember 2013. (Photo AP – think IN pictures @1WORLD Community)

SitiWanMahani ATHENS, Greece ( AP) Doktor Negeri di Greece pada Rabu dilan-jutkan mogok melalui 13 Disember, selepas rundingan dengan kerajaan banyak PHK gagal.

Kerajaan di bawah tekanan dari pemberi pinjaman bailout antarabangsa untuk membuat luka mendalam dalam tahun yang ke-6 dalam kemelesetan, menyebabkan doktor2 yang diambil kerja oleh syarikat insurans kesihatan awam terbesar di negara ini untuk melan-carkan serangan bulan lalu.

Walaupun tidak menyentuh rawatan kecemasan di hospital, bantahan doktor ' telah membawa kepada menunggu yang lebih panjang untuk temu janji perubatan biasa. Menteri Kesihatan Adonis Georgiadis berkata, hospital akan meningkatkan beban kerja mereka semasa mogok .

"Jika (kesatuan) pandangan adalah bahawa mereka berhasrat untuk menyerang selama-lamanya, dan pendekatan mereka adalah semua atau apa-apanya, jawapan kita ialah kerajaan ini dan masyarakat kita tidak akan bertolak ansur dengan ugutan oleh mana-mana kumpulan melindungi kepentingan,” kata beliau.

Serangan anti- penjimatan telah dipergiatkan kerana kerajaan yang duduk di dalam mencapai sasaran untuk mengurangkan tenaga kerja dan melaksanakan langkah-langkah pengurangan kos. Universiti Athens, negara terbesar, yang telah ditutup sejak awal semester musim gugur, juga disebabkan oleh pemotongan kakitangan pentadbirannya. Percubaan kerajaan terkini untuk memecahkan kebuntuan di universiti itu gagal pada hari Rabu.

Kerajaan sedang berjuang untuk memuktamadkan perjanjian baru dengan pemberi pin-jaman antarabangsa diperlukan untuk menerima bayaran pinjaman menyelamat yang berterusan. Perunding dari Kesatuan Eropah dan Tabung Kewangan Antarabangsa ditang-guhkan lawatan ke Athens minggu ini, tetapi pegawai-pegawai kerajaan menegaskan proses itu akan dimuktamadkan pada akhir bulan ini.

Greece telah menerima sebahagian besar wang yang dijangkakan daripada pakej menyelamat itu € 240 bilion euro (US $ 325 bilion) tetapi mesti memenuhi sasaran penjimatan kos untuk layak mendapat pelepasan hutang jangka panjang yang dijanjikan oleh peminjam untuk membuat € 320 bilion euro (US $ 435 bilion) hutang negara yang mampan.

Di Brussels, Presiden Suruhanjaya Eropah Jose Manuel Barroso berkata beliau tidak percaya perbincangan itu di jalan buntu, tetapi kerja-kerja banyak masih diperlukan di jurang bajet 2014, cukai dan pembaharuan pentadbiran awam, penswastaan, dan pemba-haruan pasaran.

“Greece telah mencapai kemajuan yang memberangsangkan sejak tahun lepas, dan kerja keras berbaloi. Greece ditetapkan pulih daripada kemelesetan tahun depan dan berada di landasan untuk mencapai lebihan bajet yang rendah,” kata Barroso.

“Bagaimanapun yang kita tahu bahawa keadaan ekonomi masih rapuh dan ini bukan masa untuk menjadi mangsa kepada keletihan pembaharuan.”

Presiden Suruhanjaya Eropah Jose Manuel Barroso, kanan, dan Perdana Menteri Yunani (Greek) Antonis Samaras tiba di ibu pejabat Suruhanjaya Eropah di Brussels, Rabu 4 Disember 2013. (Photo AP – think IN pictures @1WORLD Community)

Penunjuk perasaan orang kurang upaya menjerit slogan melalui pembesar suara semasa protes di bandar pelabuhan Yunani (Greek) utara Thessaloniki, Selasa, 3 Disember, 2013. Selasa menandakan Hari Antarabangsa Orang Kurang Upaya. Banner yang berbunyi dalam bahasa Yunani (Greek) “Sosial”  (Photo AP – think IN pictures @1WORLD Community)

Orang kurang upaya meminta-minta sedekah di jalan yang sibuk di bandar pelabuhan Yunani utara Thessaloniki, SELASA, 3 DISEMBER, 2013. Dinamakan oleh Bangsa-Bangsa Bersatu sebagai hari untuk menggalakkan sokongan dan kefahaman semua jenis kecacatan, Selasa 3 Disember, dinamakan sebagai Hari Orang Kurang Upaya. (Photo AP – think IN pictures @1WORLD Community)

Greek Strikes build As Austerity talks Stalled

ATHENS, Greece (AP) State doctors in Greece on Wednesday extended a strike through Dec. 13, after negotiations with the government over job cuts failed.

The government is under pressure from international bailout lenders to make deeper cuts in a sixth year of recession, prompting doctors employed by the country's largest public health insurer to launch strikes last month.

While not affecting emergency care at hospitals, the doctors' protest has led to longer waiting times for regular medical appointments. Health Minister Adonis Georgiadis said hospitals would increase their workload during the strike.

"If the (unions') view is that they intend to strike forever, and their approach is all or nothing, our answer is that this government and our society will not tolerate blackmail by any group protecting its interests," he said.

Anti-austerity strikes have intensified as the government scrambles to meet targets for job cuts and implement other cost-cutting measures. Athens University, the country's largest, has been closed since the start of the fall semester, also due to cuts in administrative staff. The latest government attempt to break the deadlock at the university failed on Wednesday.

The government is struggling to finalize a new agreement with international lenders needed to receive continued rescue loan payments. Negotiators from the European Union and International Monetary Fund postponed a visit to Athens this week, but government officials insisted the process would be concluded by the end of the month.

Greece has already received most of the money expected from its 240 billion euro ($325 billion) bailout package but must meet cost-cutting targets to qualify for long-term debt relief promised by lenders to make its 320 billion euro (435 billion) national debt sustainable.

In Brussels, European Commission President Jose Manuel Barroso said he did not believe the talks were at an impasse, but more work was still needed on a 2014 budget gap, tax and public administration reform, privatization, and market reforms.

"Greece has made impressive progress over the last year, and the hard work is paying off. Greece is set to emerge from recession next year and is on track to reach a primary budget surplus," Barroso said.

"However we know that the economic situation is still fragile and this is not the time to fall victim to reform fatigue."

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...