Friday 20 December 2013

‘Kami seperti Hantu': Veteran Nuklear sakit menderita sebagaimana Kerajaan United Kingdom enggan beri pampasan . . .



SitiWanMahani Mereka melakukan tugas mereka dan telah dibayar balik dengan penyakit. Perkhidmatan dengan Tentera Udara Diraja telah ditugaskan untuk menja-lankan ujian nuklear di Australia Selatan pada kemuncak Perang Dingin. Dan sebagai mana laporan Tesa Arsilla RT ini, panggilan untuk kerajaan UK untuk mengimbangi mereka, semakin kuat.

'We're like Ghosts': Sick Nuke Veterans Suffer as UK govt 
refuses compensation . . .

They did their duty and were repaid with sickness. Servicemen with the Royal Air Force were tasked with carrying out nuclear tests in South Australia at the height of the Cold War. And as RT's Tesa Arsilla reports, calls for the UK government to compensate them, are getting louder.

MEDIASTAN: 'JALAN Filem' Wikileaks . . .

MEDIASTAN (think IN pictures @1WORLDCommunity)

SitiWanMahani Apa yang akan bekas seorang tahanan Gitmo, seorang wartawan sebuah akhbar kecil Asia Tengah dan editor sebuah penerbitan besar Barat mempunyai persa-maan? Mereka membekalkan dengan dokumen dari Wikileaks tentang politik di rantau ini, tetapi apa yang mereka akan lakukan dengannya?

Bagi bekas tahanan Gitmo, dokumen-dokumen mendedahkan serba sedikit tentang mengapa beliau ditangkap - untuk mengetahui lebih lanjut mengenai pergerakan pelarian di kawasan ini, maklumat yang dia berkata2 “semua orang tahu.” Tetapi untuk editor di ibu Asia Tengah, fail Wikileaks adalah kentang panas.

Filem dokumentari sejak 2011, apabila aktivis Wikileaks telah baru bermula untuk merealisasikan kuasa kabel Amerika Syarikat yang bocor mereka telah diterima daripada pemberi maklumat Bradley (Chelsea) Manning. Dalam “Mediastan,” yang dihasilkan oleh Julian Assange, Rebecca O'Brien dan Lauren Dark, sekumpulan wartawan bawah tanah menguji kesan dokumen bocor semasa ia bergerak melalui Asia Tengah mencari media tempatan yang bersedia untuk menerbitkan fail Cablegate. Perjalanan mereka mengikuti Jalan Sutera kuno menyeberangi Kazakhstan, Kyrgyzstan, Tajikistan, Turkmenistan, Uzbekistan dan Amerika Syarikat - diduduki Afghanistan.

Pasukan 5 penyokong WikiLeaks, yang diketuai oleh Johannes Wahlstrom, bertemu dengan beberapa organisasi berita tempatan dan menawarkan fail mereka berperingkat, tetapi secara konsisten disambut dengan penapisan media dari kerajaan tempatan dan syarikat.

RT menunjukkan Mediastan dalam 3 bahagian, yang menggambarkan pelbagai peringkat dalam perjalanan wartawan menyamar ‘di seluruh Asia Tengah. Yang pertama mene-tapkan tempat kejadian dalam landskap pergunungan bergerigi Tajikistan dan memper-kenalkan penonton kepada pasukan yang membuat dokumentari: Johannes Wahlstrom (pengarah), Dmitry Velikovsky (wartawan), Katerina Suvorova (pembikin filem), Fedor Lyas (jurukamera) dan Alina Mityushova (wartawan). Julian Assange juga membuat penampilan dalam filem itu lebih Skype dari Kedutaan Ecuador di London, di mana beliau masih ‘holed up’, dan jenaka yang hari ini dia telah “hidup vikarius.”

Destinasi pertama mereka membawa mereka ke akhbar AsiaPlus di Tajikistan dan mem-beri kefahaman tentang tekanan yang dikenakan ke atas rantau ini oleh Barat.

Apabila dipersembahkan dengan idea menerbitkan kebocoran, AsiaPlus Editor-in-Chief, Marat Mamadshoev, cemas berlawak: “Kami lebih suka mendapat kelulusan unggul kami pertama .  . . yang tuan Washington DC Asia Plus!”

Mediastan: WikiLeaks ‘Road Movie’

What would a former Gitmo detainee, a journalist in a small central Asian newspaper and an editor of a big Western publication have in common? They are provided with documents from WikiLeaks about politics in the region, but what will they do with them?

For a former Gitmo detainee, the documents reveal a bit about why he was captured – for knowing more about the movements of refugees in the area, information that he says “everybody knows.” But for editors in Central Asian capitals, WikiLeaks files are a hot potato.

The documentary film dates back to 2011, when WikiLeaks activists were just starting to realize the power of the leaked US cables they had received from whistleblower Bradley (Chelsea) Manning. In “Mediastan,” produced by Julian Assange, Rebecca O'Brien and Lauren Dark, a group of underground journalists test the impact of the leaked documents as they travel through Central Asia in search of local media outlets willing to publish Cablegate files. Their journey follows the ancient Silk Road traversing Kazakhstan, Kyrgyzstan, Tajikistan, Turkmenistan, Uzbekistan and US-occupied Afghanistan.

The team of five WikiLeaks supporters, led by Johannes Wahlstrom, meets with a number of local news organizations and offer them classified files, but are consistently greeted with media censorship from local governments and corporations.

RT is showing Mediastan in three parts, depicting different stages in the undercover journalists’ trip across Central Asia. The first sets the scene in the jagged mountainous landscape of Tajikistan and introduces viewers to the team that made the documentary: Johannes Wahlstrom (director), Dmitry Velikovsky (journalist), Katerina Suvorova (filmmaker), Fedor Lyas (cameraman) and Alina Mityushova (journalist). Julian Assange also makes an appearance in the film over Skype from the Ecuadorian Embassy in London, where he is still holed up, and jokes that these days he has to “live vicariously.”

Their first destination takes them to AsiaPlus newspaper in Tajikistan and provides an insight into the pressures exerted on the region by the West.

When presented with the idea of publishing the leaks, AsiaPlus Editor-in-Chief, Marat Mamadshoev, nervously jokes: "We'd rather get approval from our superior first... the Washington DC overlord of Asia Plus!"



Bahagian yang ke-2 perjalanan ini mengambil masa wartawan ke Republik Kyrgyzstan, di mana Amerika Syarikat telah menyewa sebuah pangkalan tentera berhampiran ibu negara sejak 2001. Pasukan WikiLeaks mempunyai dokumen yang menunjukkan butir-butir rahsia perjanjian antara Bishkek dan Washington mengenai asas, tetapi mendapat cawangan tempatan Radio Liberty, yang ditaja oleh kerajaan Amerika Syarikat, berminat dalam cerita itu membuktikan sebagai satu cabaran.

Sementara itu, editor Telegraph Agensi Kazakh memberitahu pasukan mereka akan “membazir hidup mereka sia-sia.”

Gambar nyata landskap media di Asia Tengah adalah bertujuan untuk menggalakkan per-bincangan tentang di mana “sempadan praktikal akses kami kepada maklumat dan adalah ilmu pengetahuan.”

Pengarah filem itu, Johannes Wahlstrom, memberitahu RT bahawa pelepasan Mediastan adalah “ujian asid” untuk membezakan di mana kesetiaan dusta media.

“Berbanding dengan apa yang kita telah mengunakan untuknya, kami terkejut bagaimana jujur ​​wartawan Asia Tengah berada dalam menerangkan penapisan dan hadnya,” katanya.

“Ia adalah lebih mudah untuk melihat batasan dan ketidaksempurnaan orang lain atau negara di tempat lain ia adalah untuk melihat diri sendiri dan persekitarannya sendiri,” Wahlstrom memberitahu RT.

The second part of the journey takes journalists to the republic of Kyrgyzstan, where the US has rented a military base near to the capital since 2001. The Wikileaks team has documents showing secret details of the deal between Bishkek and Washington about the base, but getting the local branch of Radio Liberty, sponsored by the US government, interested in the story proves to be a challenge.

Meanwhile, the editors of the Kazakh Telegraph Agency told the team they would be “wasting their lives in vain.”

The stark picture of the media landscape in Central Asia is intended to encourage a discussion about where the “practical boundaries of our access to information and knowledge are.”

The film’s director, Johannes Wahlstrom, told RT that the release of Mediastan is an “acid test” to discern where the allegiances of the media lie.

“Compared to what we were used to, we were surprised at how honest the Central Asian journalists were in describing their censorship and limitations,” he said.

“It is often easier to see the limitations and imperfections of someone else or a country elsewhere than it is to look at oneself and one's own surroundings,” Wahlstrom told RT.


Bahagian yang ke-3 filem itu bergerak dari Asia Tengah ke Britain dan Amerika Syarikat, dengan kabel baru yang ditunjukkan kepada ‘The Guardian’ dan ‘The New York Times’.

Julian Assange bercakap kepada editor The Guardian, Alan Rusbridger, kira-kira bagai-mana akhbar itu kabel Amerika Syarikat ditapis tentang kleptocrats kaya dan syarikat-syarikat minyak barat. Di New York, editor NYT itu, Bill Keller, mendedahkan panggilan telefon setiap hari akhbar beliau dengan kerajaan Amerika Syarikat.

“Mediastan tidak begitu banyak tempat yang fizikal kerana ia adalah keadaan minda di kalangan kebanyakan wartawan dan editor yang membentuk persepsi kita di DUNIA ini,” kata Wahlstrom.

The third part of the film moves from Central Asia to Britain and the US, with new cables being shown to The Guardian and The New York Times.

Julian Assange talks to The Guardian’s editor, Alan Rusbridger, about how the newspaper censored US cables about rich kleptocrats and western oil companies. In New York, the NYT’s editor, Bill Keller, reveals his newspaper’s daily telephone calls with the US government.

"Mediastan is not so much a physical place as it is a state of mind among many of the journalists and editors who form our perceptions of the world," Wahlstrom said.


Filem ini adalah satu cabaran kepada Hollywood ‘Ke-5 Harta’ yang dikutuk oleh Wikileaks sebagai “serangan propaganda.” Bagaimanapun, Wahlstrom diterima bahawa “flop” filem itu sebenarnya telah bekerja dalam menyokong Wikileaks.

“Kejayaan Mediastan, di sisi lain, mempunyai banyak kaitan dengan cerita Hollywood, kerana kita telah dapat untuk menggunakan pemasaran mereka memberi kelebihan kepada kita,” kata Wahlstrom.

Perjalanan ini bukan sesuatu yang mudah, tambah beliau. “Sepanjang perjalanan kami, kami telah diikuti, atau sekurang-kurangnya kita fikir kita sedang diikuti, dengan pelbagai agen negeri. Tetapi ia seolah-olah seolah-olah mereka tidak menganggap kita ancaman serius kerana mereka mempunyai cara lain untuk mengawal media mereka sendiri jika kita serahkan dokumen-dokumen,” katanya.

Filem ini dibuat sebelum ini boleh didapati melalui internet tetapi masih belum dike-luarkan kepada panggung wayang. RT menerima hak untuk menyiarkan filem itu ber-sama-sama dengan beberapa kedai berita2 lain.

“RT membuktikan bahawa ianya adalah stesen TV antarabangsa yang terbesar di DUNIA yang tidak akan menjauhi dari topik-topik Mediastan,” kata Wahlstrom apabila ditanya mengapa filem itu telah dikeluarkan kepada RT.

The film is a challenge to Hollywood’s ‘Fifth Estate’ which was condemned by WikiLeaks as a “propaganda attack.”However, Wahlstrom accepted that the film’s “flop” had actually worked in WikiLeaks’ favor.

“The success of Mediastan, on the other hand, has a lot to do with the Hollywood story, since we have been able to use their marketing to our advantage,” Wahlstrom said.

The journey was not an easy one, he adds. “Throughout our journey we were tailed, or at least we thought we were being tailed, by various state agents. But it seemed as though they didn’t consider us a serious threat since they had other ways of controling their own media if we were to hand them the documents,” he said.

The film was previously made available over the internet but has not yet been released to cinemas. RT received the right to broadcast the film along with a number of other news outlets.

“RT proves that it is the largest international TV station in the world that will not shun from the topics of Mediastan,” said Wahlstrom when asked why the film had been released to RT.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...