Friday 26 July 2013

Spanish train Crash driver in Custody in Hospital . . .


Kereta api Sepanyol pemandu kemalangan dalam jagaan di hospital. Polis mengambil pemandu kereta api Sepanyol ke dalam jagaan di hospital pada hari Khamis selepas sekurang-kurangnya 80 orang mati apabila ia tergelincir dan terbakar dalam kemalangan dramatik yang merupakan sumber rasmi berkata disebabkan oleh kelajuan yang berlebihan, laporan Fiona Govan.

8 pengangkutan keretapi halaju tinggi datang dari trek hanya di luar pusat ziarah Santiago de Compostela di barat laut Sepanyol pada malam Rabu. Galicia rantau Mahkamah Agung berkata dalam satu kenyataan bahawa hakim menyiasat kemalangan itu telah mengarahkan polis untuk meletakkan pemandu dalam jagaan dan mengambil kenyataan daripada beliau. Beliau adalah di bawah siasatan rasmi, mahkamah tersebut.

Kereta api mempunyai 2 pemandu, kerajaan Galicia berkata, tetapi ia tidak segera jelas yang mana satu di hospital dan di bawah penyiasatan. Penyiasat cuba untuk segera menubuhkan mengapa kereta api yang berlaku begitu pantas dan mengapa alat-alat keselamatan untuk mengekalkan kelajuan dalam had yang dibenarkan tidak bekerja.

Kereta api, yang dikendalikan oleh syarikat milik negara Renfe, dibina oleh Bombardier dan Talgo dan berusia kira-kira 5 tahun. Ia mempunyai hampir bilangan maksimum penumpang.

Spanish train crash driver in custody in hospital. Police took the driver of a Spanish train into custody in hospital on Thursday after at least 80 people died when it derailed and caught fire in a dramatic accident which an official source said was caused by excessive speed, reports Fiona Govan.

The eight-carriage high velocity train came off the tracks just outside the pilgrimage centre of Santiago de Compostela in northwestern Spain on Wednesday night. The Galicia region supreme court said in a statement that the judge investigating the accident had ordered police to put the driver in custody and take a statement from him. He was under formal investigation, the court said.

The train had two drivers, the Galicia government said, but it was not immediately clear which one was in hospital and under investigation. Investigators were trying to urgently establish why the train was going so fast and why security devices to keep speed within permitted limits had not worked.

The train, operated by state-owned company Renfe, was built by Bombardier and Talgo and was around five years old. It had almost the maximum number of passengers.

Read more: http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/spain/10203319/Spanish-train-crash-driver-in-custody-in-hospital.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...