Sunday 4 August 2013

Mesir: Penyokong Mursi Mengekalkan Tekanan ke atas Tentera . . .


Mesir: Penyokong Mursi Mengekalkan Tekanan ke atas Tentera. Penyokong bekas Presiden Mesir, Mohamed Mursi telah berarak ke arah ibu pejabat tentera di Kaherah, kerana mereka terus memanggil Islam dikembalikan kepada kuasannya.

“Saya mengambil bahagian Mac untuk mempertahankan undi saya, yang saya telah diberikan kepada Mohamed Mursi. Saya akan berjuang untuk undi saya, saya akan berjuang untuk anak-anak saya,” kata Wael Abdel Moneam. “Ia adalah memalukan bahawa al-Sissi (ketua tentera) telah mengambil dari apa yang saya mengundi, dengan kekerasan,” katanya lagi.

Pihak berkuasa berkata, mereka akan pecahkan 2 ‘Sit-in’, yang berterusan di ibu kota. Kepungan dilaporkan akan disediakan di kedua-dua tapak bantahan utama - yang membolehkan orang ramai untuk meninggalkan, tetapi tidak untuk masuk.

Terdahulu pada hari Jumaat, polis rusuhan melepaskan gas pemedih mata sebagai penyokong Mursi bertempur dengan pasukan keselamatan di luar kompleks media di Kaherah, yang menempatkan kebanyakan stesen TV swasta Mesir. Mursi digulingkan oleh tentera berikutan hari gelombang demonstrasi terhadapnya.

Egypt: Mursi supporters keep up pressure on military. Supporters of ousted Egyptian President Mohamed Mursi have marched towards the military headquarters in Cairo, as they continue to call for the Islamist to be restored to power.

"I'm taking part in this march to defend my vote, which I have given to Mohamed Mursi. I will fight for my vote, I will fight for my children," said Wael Abdel Moneam.

"It is a shame that al-Sissi (army chief) has taken away what I voted for, by force," he continued.  The authorities say they will break up two sit-ins, which are continuing in the capital.  A cordon will reportedly be set up around the two main protest sites - allowing people to leave, but not to enter.

Earlier on Friday, riot police fired tear gas as Mursi supporters clashed with security forces outside a media complex in Cairo, which houses most of Egypt's private TV stations. Mursi was ousted by the army following days of a wave of demonstrations against him.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...