Thursday 19 September 2013

Rusia: Pemeriksa PBB Abaikan bukti Serangan Kimia Syria . . .



SitiWanMahani - Rusia: pemeriksa PBB Abaikan bukti serangan kimia Syria. PBB pemeriksa bukti diabaikan mengenai penggunaan senjata kimia di Syria rahsia yang diluluskan kepada mereka oleh Damsyik, kata Timbalan Menteri Luar Rusia dalam satu temu bual eksklusif untuk RT. Itulah sebabnya laporan PBB berat sebelah dan perlu reinvestigation, katanya.

“Pihak berkuasa Syria telah menjalankan persampelan mereka sendiri dan penyiasatan, analisis dari segi bukti kemungkinan pemberontak bertanggungjawab terhadap episod tragis kedua-dua pada 21 Ogos, tetapi lebih dari itu juga pada 22 Ogos, 23 dan 24,” Sergey Ryabkov memberitahu RT Maria Finoshina, yang terperangkap dengan beliau semasa lawatan beliau ke Damsyik untuk membincangkan tuduhan ini.

Ryabkov menunjukkan bahawa terdapat sebenarnya beberapa serangan kimia di Syria pada bulan Ogos dan bahawa pemeriksa PBB, yang diketuai oleh Saintis Sweden Dr Ake Salstrom, telah dimaklumkan tentang perkara ini, tetapi diabaikan maklumat dalam laporan mereka.

“Bahan ini telah berhati diserahkan kepada Ake Salstrom, ketua misi PBB pakar-pakar di sini [di Syria] yang datang untuk menyiasat insiden Ghouta. Salstrom telah diminta untuk melihat ke dalamnya dan akhirnya faktor bukti baru ini ke dalam laporan akhir. Ia tidak pernah berlaku sebenarnya, “Ryabkov memberitahu RT.” Ini adalah salah satu sebab mengapa kita mengkritik kelajuan dengan laporan yang dikeluarkan . . . dan juga tidak lengkap kandungan laporan ini,” katanya.

Moscow mahu pemeriksa PBB untuk kembali ke Syria dan terus menyiasat untuk menentukan siapa yang bertanggungjawab untuk serangan kimia.

Russia: UN inspectors ignored evidence on Syria chemical attacks

UN inspectors ignored evidence on chemical weapons use in Syria secretly passed to them by Damascus, said Russia’s Deputy Foreign Minister in an exclusive interview to RT. That is why the UN report is biased and needs reinvestigation, he said.

“The Syrian authorities have conducted their own sampling and investigation, analysis in terms of possible evidence of the rebels being responsible for the tragic episodes both on August 21, but beyond that also on August 22, 23 and 24,” Sergey Ryabkov told RT's Maria Finoshina, who caught up with him during his visit to Damascus to discuss these allegations.

Ryabkov revealed that there were actually several chemical attacks in Syria in August and that the UN inspectors, headed by Swedish scientist Dr. Ake Salstrom, were informed about this, but ignored the information in their report.

“This material was discreetly handed over to Ake Salstrom, the head of the UN mission of experts here [in Syria] which came to investigate the Ghouta incidents. Salstrom was asked to look into it and eventually factor this new evidence into the final report. It never happened in fact,” Ryabkov told RT. “This is one of the reasons why we criticize the speed with which the report was released . . . and also an incomplete content of this report,” he said.

Moscow wants the UN inspectors to return to Syria and continue investigating in order to determine who was responsible for the chemical attack.

Timbalan Menteri Luar Rusia Sergey Ryabkov  (Russian Deputy Foreign Minister Sergey Ryabkov – think IN pictures @1WORLDCommunity)

“Kami menjangkakan Sekretariat PBB untuk kedua-dua hantar Salstrom dan orang-orangnya kembali ke Syria untuk meneruskan penyiasatan daripada tiga baki insiden, dan juga untuk menulis laporan penuh dan menyeluruh terhadap latar belakang semua maklumat yang mereka terima,” tekan Ryabkov.

Beliau memberi amaran terhadap bukti yang dikemukakan oleh pihak-pihak Syria dan Rusia yang “hanya dibatalkan dan tidak diambil kira.”

Setakat ini, Rybkov berkata,  “salah satu daripada beberapa kawasan” di mana misi PBB “disimpan perkataan yang” adalah bahawa ia hanya mengumumkan bahawa senjata kimia telah digunakan tanpa menyatakan yang menggunakan ianya.

Ryabkov dipanggil untuk pemeriksa PBB untuk mengikuti pendekatan analisis pakar Rusia serangan kimia yang berlaku di Syria pada 19 Mac, yang merupakan kimia profesional dan lengkap, biologi dan perubatan analisis kejadian.

Timbalan Russian FM menegaskan bahawa semasa lawatan 2 hari beliau ke Damsyik pekerjaan yang besar telah dilakukan pihak berkuasa Syria yang tegas ditetapkan untuk memenuhi sepenuhnya semua obligasi, dan pertama sekali untuk memberi maklumat tentang senarai lengkap senjata kimia yang mereka miliki oleh hujung minggu ini.

“We expect the UN Secretariat to both send Salstrom and his people back to Syria to continue investigation of the three remaining incidents, and also to write a full and comprehensive report against the background of all information they have received,” Ryabkov stressed.

He warned against the evidence provided by the Syrian and Russian sides being “simply nullified and disregarded.”

So far, Rybkov said, “one of the few areas” where the UN mission “kept its word” is that it only announced that chemical weapons were used without specifying who deployed them.

Ryabkov called on to the UN inspectors to follow the approach of the Russian expert analysis of the chemical attack that took place in Syria on March 19, which was professional and contained chemical, biological and medical analysis of the incident.

The Russian deputy FM maintained that during his two-day visit to Damascus a great job has been done as Syrian authorities are firmly set to fully fulfill all the obligations, and first of all to provide information about the complete list of chemical weapons they possess by the end of this week.

FOLLOW LIVE UPDATES
On Syria 'Chemical Weapons' Crisis: http://on.rt.com/0yh5ju

RT LIVE http://rt.com/on-air

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...