Tuesday 1 October 2013

10 Cara Penutupan KERAJAAN akan menyakiti AMERIKA . . .



SitiWanMahani - Celente: lakonan penutupan Kerajaan, penggubal undang-undang Amerika Syarikat drama permaisuri. Yang ‘penting’ perkhidmatan persekutuan akan terus bekerja walaupun penutupan. Gerald Celente, penerbit Trend jurnal, kata hati gembar-gembur itu - amaran kejatuhan telah sangat-sangat dibesar-besarkan.

Celente: Govt shutdown theatrics, US lawmakers drama queens. The ‘essential’ federal services will continue working despite the shutdown. Gerald Celente, publisher of the Trends journal, says careful of the hype - the warnings of a collapse have been strongly exaggerated.

10 WAYS GOVT SHUTDOWN WILL HURT AMERICA http://on.rt.com/q82mht

READ FULL STORY http://on.rt.com/6ug0sv

FOLLOW LIVE UPDATES http://on.rt.com/umr8zf


10 Cara Penutupan KERAJAAN akan menyakiti AMERIKA

Dengan ancaman penutupan kerajaan persekutuan bergantung di atas ekonomi Amerika Syarika, di sini adalah senarai berguna kemungkinan kesan rakyat Amerika dan seluruh DUNIA boleh menghadapi jika tiada perjanjian dicapai untuk meneruskan pembiayaan.

Dalam perkembangan terkini dalam pertempuran bajet, Amerika Syarikat Senat Demokrat telah menolak cadangan oleh Dewan Republikan yang diterajui Rakyat ditangguhkan ObamaCare selama setahun sebagai balasan untuk pembiayaan sementara kerajaan persekutuan di luar hari ini.

Walaupun mengamalkan perbelanjaan bil oleh Oktober 1, permulaan tahun fiskal yang baru di Amerika Syarikat, mungkin kelihatan satu isu politik semata-mata, jika Kongres gagal untuk meluluskan pembiayaan untuk kerajaan persekutuan ini dengan serius akan menjejaskan rutin harian rakyat Amerika, sehingga 800,000 pekerja persekutuan yang akan dihantar pulang Selasa tanpa gaji jika penutupan berlaku.

Penutupan kerajaan lepas berlangsung 21 hari, dari Disember 1996 hingga Januari 1997, dan kos pentadbiran Presiden Amerika Syarikat Bill Clinton kos kira-kira $ 2 bilion, menurut Pejabat White House Pengurusan dan Belanjawan.

Dalam ucapan yang dibuat oleh Obama petang Isnin Presiden melanda nota ingkar kepada undang-undang penjagaan kesihatan.

“Satu bahagian penting dalam Akta Penjagaan Mampu berkuat kuasa esok, tidak kira apa Kongres memutuskan untuk lakukan hari ini. Akta Penjagaan Mampu bergerak ke hadapan. Itu pembiayaan sudah di tempat. Anda tidak boleh menutupnya.”

Dalam satu lagi kata-kata tajam yang bertujuan untuk mengikat Republikan ObamaCare penutupan kerajaan Presiden dasarnya dituduh ahli parlimen daripada ugut politik.

“Anda tidak mendapat untuk mendapatkan wang tebusan untuk melakukan kerja anda, untuk melakukan apa yang anda sepatutnya lakukan walau bagaimanapun, atau hanya kerana ada undang-undang yang ada yang anda tidak suka.”

1, Undur untuk ramalan lalai Amerika Syarikat

Menghentikan operasi kerajaan Amerika Syarikat akan mengheret ekonomi terbesar DUNIA lebih dekat dengan kebankrapan, sesuatu yang belum pernah berlaku dalam sejarah Amerika Syarikat. Jika tiada perjanjian anggaran dilakukan, Amerika Syarikat akan bertemu menentang “hutang Siling” mereka dan kehabisan wang sebanyak 17 Oktober ini. Pada masa itu, kerajaan Amerika Syarikat akan mempunyai kurang daripada $ 30 bilion tunai di tangan, Setiausaha Perbendaharaan Yakub Lew telah mengira.

2, Beratus-ratus beribu-ribu pekerja persekutuan pada perlop
  
‘layoff’ satu masa sebanyak 800,000 orang yang bekerja untuk kerajaan Amerika Syarikat akan menghakis pertumbuhan ekonomi yang lebih awal unjuran 2.5% peratus bagi suku yang ke-4 tahun 2013 sebanyak 0.32 mata % peratusan, menurut ramalan oleh Mark Zandi, ketua ekonomi dan pengasas bersama Moody Analytics. Itulah unjuran menganggap penutupan 2 minggu. Jika ia menghiret ke seluruh bulan, kehilangan KDNK akan meningkat kepada 1.4 mata % peratusan.

3, Paychecks Askar ‘berhenti’
  
Kira 1.4 juta kakitangan tentera aktif-tugas akan terus bekerja, tetapi dengan gaji mereka ditangguhkan. Kelulusan ‘paychecks’ tentera ‘adalah bergantung kepada cadangan 2014 belanjawan persekutuan Obama yang diluluskan oleh Kongres.

4, Wanita dan program pemakanan kanak-kanak terancam

Wanita hamil dan ibu-ibu baru yang miskin dan menghadapi “risiko pemakanan yang” tidak akan dapat membeli makanan yang sihat, sebagai penutupan menjulang akan meletakkan bracers pada $6 billion Program Pemakanan Tambahan Khas untuk Wanita Bayi dan Kanak-kanak (WIC).

5,  $ 85 bilion pada lukanya untuk program persekutuan

Apabila penutupan kali terakhir terancam pada Mac 2013, ia akan menghasilkan $ 85 bilion pada luka automatik dalam perbelanjaan program persekutuan - banyak bertujuan untuk mengurangkan kesusahan sosial. Luka, dikenali sebagai penyerapan, akan memberi kesan kepada geran kepada organisasi tempatan dan dana yang menyimpan program yang berjalan.

6, Pinjaman perumahan dihentikan

Program persekutuan Amerika Syarikat yang menyediakan kira-kira 30% peratus daripada semua pinjaman baru dalam pasaran perumahan - satu tulang belakang kepada ekonomi negara - akan ditutup. Pembiayaan kerajaan perniagaan baru juga akan dihentikan, serta kesihatan di tempat kerja dan pemeriksaan keselamatan.

7, Ceramah Perdagangan ‘merosakkan’ ?

Amerika Syarikat merancang untuk mempunyai perjanjian perdagangan Pasifik, Trans Pacific Partnership, yang ditandatangani dengan rakan-rakan Asia Amerika Syarikat boleh terhenti, kerana Obama boleh memutuskan untuk tidak pergi ke Bali, Indonesia mesyuarat hujung minggu ini di Asia Pasifik negara-negara Kerjasama Ekonomi. Walaupun dia masih boleh pergi jika ada masalah yang dilakukan oleh itu, ia boleh menjadi hadiah untuk lawan Republikan beliau jika Obama dilihat sebagai jet pergi ke syurga tropika ketika pekerja persekutuan dihantar pulang tanpa gaji.

8, Kelewatan Visa mungkin
  
Beribu-ribu rakyat Amerika mungkin tidak mampu untuk mendapatkan pasport untuk perjalanan asing, dan pelancong perjalanan ke Amerika Syarikat mungkin akan menghadapi kelewatan dalam pemprosesan visa. Semasa penutupan kerajaan lalu di 1996-1997, beberapa 20,000-30,000 aplikasi kekal diproses setiap hari.

9, Program Space ditahan
  
Agensi angkasa lepas NASA akan melanda kebanyakan, sebagai agensi perlu perlop kira-kira 97% peratus daripada pekerja, walaupun ia akan terus mengekalkan pekerja-pekerja di Kawalan Misi di Houston dan tempat lain untuk menyokong Stesen Angkasa Antarabangsa, di mana kedua-dua angkasawan NASA kini di atas kapal, Michael Hopkins dan Karen Nyberg, mungkin tidak tahu sama ada mereka mempunyai pekerjaan apabila ia kembali.

10, Taman-taman Negara, Muzium dan ZOO akan ditutup 
kepada orang ramai . . .

Muzium negeri yang dibiayai , galeri seni dan zoo di seluruh negara akan menjaga pintu mereka ditutup Selasa, meninggalkan beribu-ribu pekerja furloughed dan pengunjung dapat melihat tarikan. Taman negara Amerika Syarikat, dari Yosemite kepada Shenandoahs, serta Mall Negara Washington, Lincoln Memorial dan Perlembagaan Gardens, juga akan ditutup.

AFP Photo/Getty Images/Mario Tama (think IN pictures @1WORLDCommunity)

10 ways govt shutdown will hurt America

With the threat of a federal government shutdown hanging over the US economy, here is a handy list of the possible effects American citizens and the rest of the world could face if no deal is reached to continue funding.

In the most recent developments in a budget battle, the US Senate Democrats have rejected a proposal by the Republican-led House of Representatives to put off Obamacare for a year in return for temporary funding of the federal government beyond Monday.

Though adopting spending bills by Oct. 1, the start of the new fiscal year in the US, may seem a purely political issue, if Congress fails to approve funding for the federal government this would seriously affect the daily routine of ordinary US citizens, let alone up to 800,000 federal employees who would be sent home Tuesday without pay if the shutdown takes place.

The last government shutdown lasted 21 days, from December 1996 to January 1997, and cost the administration of US President Bill Clinton cost an estimated $2 billion, according to the White House’s Office of Management and Budget.

In remarks made by Obama Monday evening the President struck a defiant note on the healthcare law.

"An important part of the Affordable Care Act takes effect tomorrow, no matter what Congress decides to do today. The Affordable Care Act is moving forward. That funding is already in place. You can't shut it down."

In another pointed remark aimed at Republicans tying Obamacare to the government shutdown the President essentially accused lawmakers of political blackmail.

"You don't get to extract a ransom for doing your job, for doing what you're supposed to be doing anyway, or just because there's a law there that you don't like." 

1, Countdown to US default looms
 
A halt of US government operations would drag the world’s biggest economy closer to bankruptcy, something unprecedented in US history. If no budget deal is done, the US would bump up against their “debt ceiling”  and run out of money by October 17. By then, the US government would have less than $30 billion cash on hand, Treasury Secretary Jacob Lew has calculated.

2, Hundreds of thousands of federal employees on furlough
 
A one-time layoff of 800,000 people working for the US government would erode the earlier projected economic growth of 2.5 percent for the fourth quarter of 2013 by about 0.32 percentage points, according to a forecast by Mark Zandi, chief economist and co-founder of Moody's Analytics. That projection assumes a two-week shutdown. If it drags into a whole month, the loss of GDP would rise to 1.4 percentage points.

3, Troops’ paychecks stopped
 
About 1.4 million military active-duty personnel would keep on working, but with their paychecks delayed. Approval for troops’ paychecks is dependent on Obama’s proposed 2014 federal budget being passed by Congress.

4, Women and children’s nutrition program threatened

Pregnant women and new moms who are poor and facing “nutrition risk” won’t be able to buy healthy food, as a looming shutdown would put bracers on the $6 billion Special Supplemental Nutrition Program for Women Infants and Children (WIC).

5, $85 billion in cuts to federal programs

When a shutdown was last threatened in March 2013, it would have resulted in $85 billion in automatic cuts in spending on federal programs – many aimed at alleviating social hardship. The cuts, known as sequestration, would affect grants to local organizations and funds that keep those programs running.

6, Housing loans halted

US federal programs that provide for about 30 percent of all new loans in the housing market – a backbone of the country’s economy – will be shut down. Government funding of new businesses will also be halted, as well as workplace health and safety inspections.

7, Trade talks scuppered ?

US plans to have a Pacific trade deal, the Trans Pacific Partnership, signed with the US’s Asian partners could stall, as Obama may decide not to travel to this weekend’s Bali, Indonesia meeting of the Asia-Pacific Economic Cooperation nations. While he could still go if no deal is done by then, it could be a gift for his Republican opponents if Obama was seen to be jetting off to a tropical paradise at a time when federal employees were sent home without pay.

8, Visa delays likely
 
Thousands of Americans may not be able to get passports for foreign travel, and tourists travelling to the US will likely face delays in visa processing. During the last government shutdown in 1996-97, some 20,000-30,000 applications remained unprocessed daily.

9, Space program on hold
 
Space agency NASA will be hit the most, as the agency will need to furlough about 97 percent of its employees, though it will continue to keep workers at Mission Control in Houston and elsewhere to support the International Space Station, where the two NASA astronauts currently on board, Michael Hopkins and Karen Nyberg, may not know whether they have jobs to come back to.

10, National parks, museums and zoos would close to the public

State-funded museums, art galleries and zoos across the country would keep their doors closed Tuesday, leaving thousands of employees furloughed and visitors unable to see attractions. US national parks, from Yosemite to the Shenandoahs, as well as Washington’s National Mall, Lincoln Memorial and Constitution Gardens, would also be closed.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...