Thursday 10 October 2013

Pengangguran Greek melompat sekali lagi bajet kembali hitam - Ekonomi



SitiWanMahani - Pengangguran di Greece telah mencecah paras rekod baru. Semakin ramai orang mengatakan kaedah semasa untuk mendapatkan keluar dari krisis ini tidak berfungsi, dan negara ini telah jatuh kembali ke tahun 1950-an .

Pekerjaan kurang dan kurang boleh didapati untuk hampir 1.4 juta orang yang telah kehilangan kerja mereka dalam tempoh 6 tahun lalu telah menyertai barisan bantuan kebajikan .

Walaupun angka keseluruhan adalah cukup buruk angka pengangguran belia adalah yang lebih teruk lagi, dengan lebih separuh daripada kumpulan umur 15-24 yang kini tiak mampu untuk menyara hidup. Kedua-dua kadar pengangguran adalah lebih buruk masa ini daripada tahun lepas.

Walau bagaimanapun kerajaan kini berjalan lebihan bajet, dan sasaran untuk memastikan pemiutang antarabangsa gembira, dan dengan itu mendapat pelepasan hutang lagi.

“Cerita kejayaan kerajaan menurut Perdana Menteri Samaras, adalah cerita kegagalan rakyat. Ia telah dibina di atas pemberhentian, penutupan syarikat-syarikat dan institusi, dan penyusutan pelaburan awam,” kata seorang muda lelaki yang mencari kerja.

Greek unemployment jumps again despite budget 
back in black - economy

Unemployment in Greece has hit a new record high. More and more people say the current method for getting out of the crisis is not working, and the country has slipped back to the 1950s.

Fewer and fewer jobs are available for the nearly 1.4 million people who have lost their work in the last six years or have joined the dole queues.

While the overall figure is bad enough the youth unemployment figure is even worse, with more than half of the 15-24 age group currently able to earn a living. Both unemployment rates are worse than this time last year.

However the government is now running a budget surplus, and is on target to keep its international creditors happy, and thus earn more debt relief.

"The government's success story according to Prime Minister Samaras, is the people's story of failure. It was built on layoffs, the shutdown of companies and institutes, and the shrinking of public investment," said one young male jobseeker.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...