Saturday 30 November 2013

Amerika Syarikat bimbang dgn PELEBARAN tindakan keras di MESIR . . .

Ikhwanul Muslimin dan Presiden Mohamed Morsi yang digulingkan penyokong menyala nyalaan dan menjerit slogan semasa semasa demonstrasi di Kaherah pada 29 November 2013. (AFP Photo/Mahmoud Khaled - think IN pictures @1WORLD Community)

SitiWanMahani - Amerika Syarikat telah melahirkan kebimbangan terhadap tindakan keras yang lebih kepada protes yang tidak dibenarkan terhadap undang-undang baru banyak menyekat demonstrasi, polis Mesir menangkap hampir 200 orang pada hari Jumaat.

Menurut pegawai-pegawai Mesir Kementerian Dalam Negeri, sekurang-kurangnya 183 orang telah ditahan di seluruh negara, dengan 106 ditangkap di ibu negara, Kaherah. 8 orang telah cedera.

Demonstrasi Jumaat datang selepas hari perhimpunan menentang dekri kontroversi, kerana kedua-dua Islam dan sekular terus mengabaikan perintah kontroversi yang mengharamkan perhimpunan umum lebih daripada 10 orang.

US Concerned with Widening Crackdown in Egypt . . .

The US has expressed concern over the increased crackdown on unauthorized protests against the new law heavily restricting demonstrations, as Egypt’s police arrested nearly 200 people on Friday.

According to Egyptian Interior Ministry officials, at least 183 people were detained across the country, with 106 arrested in the country’s capital, Cairo. Eight have been people injured.

Friday’s demonstrations come after days of rallies against the controversial decree, as both Islamists and secularists continue to ignore the controversial decree that bans public gathering of more than 10 people.

Penyokong Ikhwanul Muslimin dan Presiden Mesir Mohamed Mursi yang digulingkan melarikan diri dan menjalankan berhampiran tayar terbakar, dari gas pemedih mata yang dilepaskan oleh polis rusuhan dan tentera, semasa pertempuran di El-Talbyia berhampiran dataran Giza, selatan Kaherah, November 29, 2013. (Reuters/Amr Abdallah Dalsh -think IN pictures @1WORLD Community)

Jurucakap Jabatan Negara Amerika Syarikat, Jen Psaki, berkata polis menggunakan meriam air untuk menyuraikan “penunjuk perasaan aman”.

“Amerika Syarikat adalah berkenaan dengan kesan kacau baru-baru ini meluluskan undang-undang demonstrasi Mesir,” katanya pada hari Jumaat. “Penunjuk perasaan Aman perlu mempunyai cara untuk menyatakan pandangan mereka.”

Selama bertahun-tahun, tentera Mesir telah menikmati hubungan istimewa dengan Amerika Syarikat yang termasuk tawaran tentera lumayan dan bantuan kewangan dari Washington. Berikutan penyingkiran tentera Presiden yang dipilih secara demokrasi Mohamed Morsi pada bulan Julai, pentadbiran Obama berhenti pendek menyifatkannya sebagai satu rampasan kuasa itu mengekalkan hubungan.

US State Department spokeswoman, Jen Psaki, noted that police used water cannons to disperse the "peaceful protesters”.

"The United States is concerned by the troubling effects of Egypt's recently passed demonstrations law," she said on Friday. "Peaceful demonstrators need to have a means to express their views.”

Over the years, the Egyptian military have enjoyed a special relationship with the US that included lucrative military deals and financial aid from Washington. Following the army’s ouster of democratically-elected President Mohamed Morsi in July, the Obama administration stopped short of describing it as a coup thus preserving the ties.

Penyokong Ikhwanul Muslimin dan Presiden Mesir Mohamed Mursi yang digulingkan menjerit slogan di hadapan polis rusuhan dan tentera dan penyokong mereka, semasa pertempuran di El-Talbyia berhampiran Giza persegi, selatan Kaherah, 29 November, 2013. (Reuters/Amr Abdallah Dalsh - think IN pictures @1WORLD Community)

Di Kaherah, polis bertempur beratus-ratus penunjuk perasaan pro-Morsi dengan gas pemedih mata, manakala beberapa orang saksi yang dinyatakan tembakan pendengaran. Aktivis membalas kepada langkah-langkah polis yang sama di daerah Mohandessin di ibu negara dengan membuang batu-batu dan membakar tayar.

Lebih protes yang dipecah di Alexandria, Suez, Mahallah dan Qena, tetapi beberapa dari mereka tunjuk perasaan tidak akan diketahui.

Tunjuk perasaan segar datang selepas penangkapan seorang blogger terkenal, Alaa Abdel Fattah, yang didakwa menganjurkan demonstrasi haram, pembunuhan dgn Rompakan dan menghasut keganasan.

In Cairo, police fought off hundreds of pro-Morsi protesters with tear gas, while some witnesses described hearing gunshots. Activists responded to similar police measures in the capital's Mohandessin district by throwing stones and burning tires.

More protests were broken up in Alexandria, Suez, Mahallah and Qena, but details of those demonstrations remain unknown. 

The fresh demonstrations came after the arrest of a prominent blogger, Alaa Abdel Fattah, who was charged with organizing an illegal demonstration, thuggery and inciting violence.

Anggota polis rusuhan Mesir api gas pemedih mata ke arah penunjuk perasaan semasa demonstrasi Muslim Ikhwan dan Presiden Mohamed Morsi yang digulingkan pada 29 November 2013 di Kaherah, Mesir. (AFP Photo/Mahmoud Khaled - think IN pictures @1WORLD Community)

Pada hari Rabu, pihak berkuasa Mesir menyerahkan hukuman penjara yang berat untuk sekumpulan 21 penyokong wanita muda bekas Presiden Mohamed Morsi dan mengarahkan penahanan 2 dozen aktivis sekular untuk menyertai demonstrasi pada hari Selasa. Sesetengah aktivis wanita berada di bawah umur.

Ketua PBB Ban Ki -moon menyatakan “Kebimbangan serius” pada hari Rabu kira-kira kesan undang-undang baru Mesir dan mengulangi keraguan menyatakan sebelum ini oleh Pesuruhjaya Tinggi Bangsa-Bangsa Bersatu bagi Hak Asasi Manusia “bahawa undang-undang baru yang telah diluluskan boleh membawa kepada pelanggaran serius berhak kepada kebebasan berhimpun secara aman.”

Kerajaan yang disokong tentera mempertahankan tindakannya dengan berhujah bahawa ia hanya mahu memulihkan untuk jalan-raya, bahkan akan sejauh menghubungkan usaha untuk menggagalkan mereka memberikan mereka masalah kepada “perang ke atas keganasan.”

Pihak berkuasa menunjukkan protes berterusan oleh Ikhwanul Muslimin dan penyokong lain Morsi, disingkirkan oleh tentera pada bulan Julai, sebagai alasan untuk undang-undang. Morsi pertama kali pemimpin yang dipilih secara demokrasi dalam sejarah Mesir.

On Wednesday, Egyptian authorities handed out heavy prison sentences to a group of 21 young female supporters of former President Mohamed Morsi and ordered the detention of two dozen secular activists for participating in Tuesday’s demonstrations. Some of the female activists were underage.

UN chief Ban Ki-moon expressed “serious concerns” on Wednesday about the impact of Egypt’s new law and reiterated the misgivings expressed earlier by the United Nations High Commissioner for Human Rights “that the new law that was passed could lead to serious breaches of the right to freedom of peaceful assembly.”

The military-backed government is defending its actions by arguing that it simply wants to restore order to the streets, even going as far as linking efforts to thwart those giving them trouble to a "war on terrorism.”

Authorities point to continuing protests by the Muslim Brotherhood and other supporters of Morsi, ousted by the military in July, as a reason for the law. Morsi was the first democratically-elected leader in Egypt’s history.


TOP NEWS Photos: Satu gelombang penunjuk perasaan anti-kerajaan mengibar bendera dengan gambar aktivis belia Gaber Salah, semasa perhimpunan menentang undang-undang baru menyekat demonstrasi, di hadapan Parlimen Mesir di Kaherah November 27, 2013. Beratus-ratus penunjuk perasaan menentang undang-undang kerajaan baru-baru ini untuk membendung tunjuk perasaan di Mesir turun ke jalan-raya di pusat bandar Kaherah pada hari Rabu. Gaber Salah (dikenali sebagai Jika) telah terbunuh dalam protes ganas semasa pemberontakan. REUTERS/Amr Abdallah Dalsh (EGYPT - POLITICS CIVIL UNREST TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLD Community)

TOP NEWS Photos: Penyokong Ikhwanul Muslimin dan Presiden Mesir Mohamed Mursi yang diggulingkan melarikan diri dan menjalankan berhampiran tayar terbakar, dari gas pemedih mata yang dilepaskan oleh polis rusuhan dan tentera, semasa pertempuran di El-Talbyia berhampiran persegi Giza, selatan Kaherah, November 29, 2013. Penyokong Mursi telah mengadakan tunjuk perasaan yang kerap di seluruh Mesir, ramai daripada mereka selepas menunai solat Jumaat, pada 3 Julai di tindak balas kepada protes besar-besaran terhadap pemerintahannya, dan menahan kebanyakan pemimpin-pemimpin tertinggi Ikhwanul Muslimin. REUTERS/Amr Abdallah Dalsh (EGYPT - CIVIL UNREST POLITICS TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLD Community)

TOP NEWS Photos: Orang membawa keranda Mohamed Reda, seorang pelajar tahun pertama di fakulti kejuruteraan, semasa perkhidmatan pengebumian beliau di masjid Al Sayyida Nafisa di Kaherah November 29, 2013. Reda terbunuh dalam pertempuran antara penyokong Islam Presiden Mohamed Mursi yang digulingkan dan pasukan keselamatan di Universiti Kaherah pada Khamis, kata sumber perubatan. REUTERS/Amr Abdallah Dalsh (EGYPT - POLITICS CIVIL UNREST TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLD Community)

KEMARAHAN dan KEGANASAN tumpahan 
ke jalan-raya di MESIR . . .


Ct1Mahani | SitiWanMahani - Penunjuk perasaan mengambil jalan-jalan di seluruh Mesir sebagai pihak berkuasa mengenakan undang-undang baru. (Anger and violence spill into the streets in Egypt. Demonstrators take to the streets across Egypt as authorities impose restrictive new protest law. Deborah Lutterbeck reports).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...