Tuesday 5 November 2013

Britain didakwa intipan Merkel membaling batu dari meja beliau . . .

Canselor Jerman Angela Merkel bercakap dengan Perdana Menteri Britain, David Cameron di teres Canseleri dengan menara TV dan Reichstag di latar belakang di Berlin.  (German Chancellor Angela Merkel speaking with British Prime Minister David Cameron on the terrace of the Chancellery with the TV tower and Reichstag in the background in Berlin (AFP Photo - think IN pictures @1WORLDCommunity)

SitiWanMahani -Britain menggunakan kedutaannya di Berlin untuk mengintip Bundestag yang berdekatan, serta pejabat Canselor Angela Merkel. Kebimbangan telah dibangkitkan berikutan terkini ayat-ayat Edward Snowden.

Berita itu datang hanya satu minggu selepas penutupan yang dikatakan ‘Sarang’  Amerika mendengar hanya 150 meter dari kedutaan British, yang dipercayai menjadi kawalan kerosakan berikutan butiran memalukan bagaimana Amerika Syarikat sendiri mendengar dalaman pada Merkel.

Dokumen NSA dibocorkan oleh Snowden, dan disokong oleh gambar-gambar satelit dan maklumat yang berkaitan mengenai aktiviti mengintip masa lalu, bercakap peralatan mendengar berteknologi tinggi terletak betul-betul di atas Kedutaan British, Bebas didedahkan dalam eksklusif.

Bumbung kedutaan British nampaknya mengandungi struktur putih kotak seperti yang hanya muncul apabila gambar dari atas. Peranti mendengar yang disyaki telah dipasang di atas bumbung sejak pembukaan kedutaan pada tahun 2000. Pusat Jerman kuasa politik semua dibina di sekitar Brandenburg Gate, mudah dicapai peralatan kemudahan tersebut .

Kekuatan peralatan yang telah dinilai oleh itu ia boleh memintas perbualan telefon, trafik Wi-Fi, dan juga panggilan jarak jauh yang dibuat dari mana-mana tempat di Berlin.

Sebab untuk syak wasangka mempunyai kaitan dengan persamaan yang menarik alat untuk mainan era-Perang Dingin yang digunakan oleh British di West Berlin. Di sana, ditempatkan di Teufelsberg kini tidak berfungsi lagi (Gunung Iblis), GCHQ yang digunakan untuk memintas mesej di antara Rusia dan Jerman Timur.

“Kami tidak mengulas mengenai soalan kecerdasan,” datang jawapan daripada jurucakap rasmi Perdana Menteri Britain, David Cameron. Tetapi menurut beberapanya, seperti MEP Parti Hijau Jerman, Jan Albrecht, “Jika GCHQ berjalan jawatan mendengar di atas di kedutaan UK Berlin ia jelas mensasarkan ahli-ahli politik dan wartawan.”

“Ini tidak dalam semangat kerjasama Eropah. Kami bukan musuh, “kata Albrecht sebagai tindak balas kepada komen jurucakap itu.

Semua ini berlaku di tengah-tengah skandal pengintip yang melibatkan Amerika sendiri mengintip classified komunikasi Jerman.

Tetapi tidak seperti mana-mana Amerika, Jerman muncul untuk telah terlepas sambungan dengan unit yang serupa yang berpandangan terletak di atas bumbung kedutaan British, Bebas percaya - walaupun ada sebab yang untuk berfikir yang disyaki mendengar pos British boleh juga telah dikaitkan dengan peranti NSA yang serupa yang menjadi tunjang skandal US berkaitan.


TOP NEWS Photos: Gambar menunjukkan gabungan antena dan yang disyaki dilindungi tingkap (atas) dan kawasan yang sama dalam imej haba diambil dengan kamera inframerah (bawah) di atas bumbung kedutaan Amerika di Berlin 27 Oktober 2013. Sebuah akhbar Jerman berkata pada Ahad bahawa Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama tahu perkhidmatan perisikan beliau mencuri dengar Angela Merkel sebagai lama dahulu seperti 2010, bertentangan dengan laporan bahawa dia telah memberitahu pemimpin Jerman dia tidak tahu. Amerika Syarikat Agensi Keselamatan Negara (NSA) menafikan bahawa Obama telah dimaklumkan mengenai operasi oleh ketua NSA pada tahun 2010, seperti yang dilaporkan oleh akhbar Jerman. REUTERS/Fabrizio Bensch (GERMANY - POLITICS TPX IMAGES OF THE DAY- think IN pictures @1WORLDCommunity)


TOP NEWS Photos: Antena Terbengkalai bekas Agensi Keselamatan Negara (NSA) mendengar stesen pada Teufelsberg bukit, atau Gunung Iblis dilihat sebelah Siegessaeule itu (Victory Column) di Berlin 27 Okt 2013. Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama tahu sejak 2010 perkhidmatan perisikan beliau mencuri dengar pemimpin Jerman Angela Merkel dan juga meminta lebih banyak data ke atas beliau, akhbar yang dilaporkan Oktober 27, 2013, sehari selepas laporan mendakwa beliau memberitahunya dia tidak mempunyai idea. Memetik sumber perisikan Amerika Syarikat biasa dengan operasi untuk telefon bug Merkel, Bild am Sonntag akhbar berkata Amerika Syarikat Agensi Keselamatan Negara (NSA) ketua Keith Alexander dimaklumkan Obama sendiri mengenainya pada tahun 2010. REUTERS/Fabrizio Bensch (GERMANY - POLITICS CITYSPACE TPX IMAGES OF THE DAY- think IN pictures @1WORLDCommunity)

Britain allegedly spied on Merkel a mere stone’s 
throw from her desk . . .

Britain is using its embassy in Berlin to spy on the nearby Bundestag, as well as the office of Chancellor Angela Merkel. The concern was raised following the latest Edward Snowden revelations.

The news comes just one week after the alleged closure of an American listening ‘nest’ just 150 meters away from the British embassy, which is believed to be damage control following the embarrassing details of how the US itself is listening in on Merkel.

NSA documents leaked by Snowden, and supported by satellite photographs and related information about past spying activities, talk of high-tech listening equipment perched right on top of the British embassy, the Independent revealed in an exclusive.

The roof of the British embassy appears to contain a white, box-like structure that only shows up when photographed from above. The suspected listening device has been mounted atop the roof since the embassy’s opening in 2000. Germany’s centers of political power are all built around the Brandenburg Gate, within easy reach of the facility’s equipment.

The strength of the equipment has been assessed as such that it can intercept mobile phone conversations, Wi-Fi traffic, and even long-distance calls made from anywhere in Berlin.

The reason for the suspicions has to do with the striking resemblance of the device to Cold-War-era toys used by the British in West Berlin. There, housed in the now defunct Teufelsberg (Devil’s Mountain), the GCHQ used to intercept messages between Russia and East Germany.

“We don’t comment on intelligence questions,” came the reply from British Prime Minister David Cameron’s official spokesman. But according to some, like the German Green Party’s MEP, Jan Albrecht, “If GCHQ runs a listening post on the top of the UK’s Berlin embassy it is clearly targeting politicians and journalists.”

“This is hardly in the spirit of European co-operation. We are not enemies,” Albrecht said in response to the spokesman’s comments.

All this is happening in the midst of a spy scandal involving America’s own spying on classified German communications.

But unlike the American case, the Germans appeared to have missed the connection with a similar-looking unit perched atop the roof of the British embassy, the Independent believes – despite there being reason to think the suspected British listening post could even have been linked to a similar NSA device that became the centerpiece of the US-related scandal.

Kedutaan British di Berlin  (British Embassy in Berlin (Reuters - think IN pictures @1WORLDCommunity)

Bukti Amerika Syarikat sendiri rahsia mendengar pos telah malu muncul dalam imej inframerah diambil oleh televisyen ARD di Jerman, yang menunjukkan atas bumbung bangunan tanpa nama. Tandatangan haba kemudahan tersebut menunjukkan bahawa ia kini telah ditutup, dengan serta-merta selepas Angela Merkel memberitahu Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama: “Mengintip kalangan rakan-rakan - ia tidak boleh jadi”

Peranti ini ditempatkan di dalam struktur yang menyerupai kotak seperti yang di atas bumbung kedutaan British - lengkap dengan tingkap kaca di mana isyarat boleh lulus tanpa gangguan. Ia dilaporkan usaha bersama oleh CIA dan NSA, dengan ejen-ejen daripada kedua-dua agensi dipilih untuk sulit Perkhidmatan Koleksi Khas (SCS) unit.

‘Kabin’, seperti inisiatif itu christened, digambarkan sebagai “SIGINT rahsia [isyarat perisikan] tapak pengumpulan yang terletak di kemudahan diplomatik di luar negara . . . [termasuk] SCS (di kemudahan diplomatik Amerika Syarikat) dan ibu pejabat komunikasi kerajaan (di kemudahan diplomatik British).”

“Sistem pengumpulan disembunyikan,” sebagai dokumen ini merujuk kepada ianya, sebenarnya bergantung kepada “bangsal” tersembunyi di dalam tingkap palsu. “Peralatan Collection atas bangunan disembunyikan supaya tidak mendedahkan aktiviti cap . . . antena kadang-kadang tersembunyi di dalam ciri-ciri seni bina palsu atau bangsal penyelenggaraan bumbung.”

Kerahsiaan mereka misi hampir kedap udara, dengan kerja yang dijalankan oleh segelintir diplomat yang sebenar tugasan tidak diketahui walaupun kepada majoriti rakan-rakan mereka sendiri.

“Laman-laman ini adalah kecil dari segi saiz dan bilangan anggota kakitangan mereka. Mereka adalah rahsia, dan misi sebenar mereka tidak diketahui oleh majoriti kakitangan diplomatik di kemudahan di manakah mereka ditugaskan,” kata akhbar itu.

Dokumen yang dibocorkan oleh Snowden menjelaskan betapa pentingnya asas kedutaan adalah sebagai teknologi untuk NSA dan agensi-agensi haram yang lain. Sehinggakan tapak kedutaan palsu pernah dibina di sebuah kawasan hutan di luar Washington, DC, untuk menguji keberkesanan alat-alat mengintip, serta ejen-ejen bidang kereta api untuk tujuan khusus yang mengendalikan stesen.

Dan peranti di luar DC juga hampir menyerupai satu di atas kedutaan British di Berlin.

Menurut kebocoran Snowden, operasi tersebut telah dijalankan oleh semua penanda-tangan perjanjian '5 Mata’ - juga termasuk Kanada, Australia dan New Zealand.

Maklumat lanjut didapati dalam dokumen NSA yang lain, yang berkaitan dengan bagai-mana agensi itu baru-baru ini ditutup kira-kira 100 stesen mengintip sama di kedutaan di seluruh DUNIA, memindahkan beban kerja mereka untuk GCHQ Britain. Rupa-rupanya, SCS telah beroperasi sebanyak 19 kemudahan di Eropah pada tahun 2010, bersama-sama den-gan Berlin ditemui dan Frankfurt posts.

Pendedahan ini hanya sebagai tokoh perisikan Jerman mengembara ke DC dengan niat untuk berunding menamatkan mengintip NSA tanah Jerman.

Walau bagaimanapun, Britain juga menjadi jiran dekat Jerman, dakwaan terbaru boleh membuktikan lebih merosakkan daripada orang-orang yang berkaitan dengan Amerika Syarikat. ‘Independent’ percaya bahawa, jika peralatan atas Kedutaan British merupakan satu peranti pemintasan, ia adalah sangat tidak mungkin bahawa ia tidak akan telah digunakan untuk menguasai komunikasi Merkel. Canselor ini dikenali untuk menjalankan sebahagian besar perniagaan melalui telefon.

Evidence of the United States’ own secret listening post has embarrassingly popped up in infrared images taken by Germany’s ARD television, showing an anonymous rooftop building. The facility’s heat signature shows that it has now been shut down, almost immediately after Angela Merkel told US President Barack Obama: “spying among friends – it cannot be.”

The device was housed in a structure resembling a box –just like the one on the British embassy’s roof – complete with fiberglass windows through which signals could pass without interference. It was reportedly a joint effort by the CIA and NSA, with agents from both agencies picked for the highly classified Special Collection Service (SCS) unit.

‘Stateroom’, as the initiative was christened, is described as “covert SIGINT [signals intelligence] collection sites located in diplomatic facilities abroad . . . [including] SCS (at US diplomatic facilities) and government communications headquarters (at British diplomatic facilities).”

The “concealed collection system,” as the document refers to it, actually depends on “sheds” hidden inside fake windows. “Collection equipment on a building is concealed so as not to reveal SIGNET activity…antennas are sometimes hidden in false architectural features or roof maintenance sheds.”

The secrecy of those missions was nearly air-tight, with work being carried out by a handful of diplomats whose real assignments were unknown even to the majority of their own colleagues.

“These sites are small in size and in the number of personnel staffing them. They are covert, and their true mission is not known by the majority of the diplomatic staff at the facility where they are assigned,” the paper said.

The document leaked by Snowden explains just how important the embassy bases are as a technology for NSA and other clandestine agencies. So much so that a fake embassy site was once built in a wooded areas outside Washington, DC, to test the efficacy of the spying devices, as well as train field agents for the specific purpose of manning those stations.

And the device outside DC also closely resembles the one atop the British embassy in Berlin.

According to Snowden’s leak, such operations were run by all signatories of the ‘Five Eyes’ agreement – also including Canada, Australia and New Zealand.

Further information was found in another NSA document, pertaining to how the agency recently closed an estimated 100 similar spying stations in embassies around the world, transferring their workload to Britain’s GCHQ. Apparently, the SCS has been operating a total of 19 facilities in Europe in 2010, along with the discovered Berlin and Frankfurt posts.

These revelations come just as German intelligence figures traveled to DC with the intention of negotiating an end to NSA spying on German land.

However, Britain also being Germany’s close neighbor, the latest allegations could prove even more damaging than the ones related to the US. The Independent believes that, if the equipment atop the British embassy is indeed an interception device, it is highly unlikely that it would not have been used to capture Merkel’s communications. The chancellor is known to conduct a large portion of business over the phone.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...