Wednesday 6 November 2013

Musuh dalam: Taliban Pakistan . . .



SitiWanMahani - Daripada batas-batas bagi kebanyakan Pakistan, keuntungan laporan ini jarang akses ke sudut yang amat bermasalah Pakistan. Tentera mendakwa ia mem-punyai Waziristan Selatan di bawah kawalan, tetapi Adakah ia sebuah bom berdetik fahaman pelampau?

Di sebuah hospital tentera di Islamabad, beratus-ratus askar “yang mendalam rosak dan orang Kurang Upaya” dirawat. Mereka telah datang dari tali pinggang puak Barat, di mana selama 9 tahun Pakistan telah telah melaksanakan sebahagian besarnya tersem-bunyi perperangan menentang pengganas.

“Terdapat permainan ini berganda yang telah berlangsung selama bertahun-tahun, Pakistan yang menyokong kehadiran NATO di Afghanistan dan pada masa yang sama membenarkan Taliban Afghanistan untuk mengendalikan menentang tentera NATO”, menjelaskan pakar terkemuka Pakistan pada Islam di rantau ini, Ahmed Rashid. Beliau mendakwa kerajaan duplikasi yang telah radikal variasi tempatan Taliban.

“Kini terdapat sebuah gerakan pelampau yang berskala di Pakistan yang sedang cuba untuk menggulingkan negara.” Ejen-ejen tindakan beberapa keganasan global yang paling buruk dihuni oleh sempadan jauh ini. Lagi ramai penduduk tempatan mendakwa hidup di bawah Taliban “normal” dan “tiada siapa yang takut”.

Mereka menentang campur tangan tentera di rantau ini telah musnah. Dalam usaha untuk memenangi hati dan fikiran, Tentera Darat telah membuka sebuah sekolah tinggi untuk gadis-gadis, bantuan utk berpendapat pekerja adalah yang “amat penting untuk untuk menangani ekstremisme”. Walau bagaimanapun Pakistan Taliban ikrar mereka menen-tukan “untuk memuncak perang".

The Enemy Within: The Pakistan Taliban

Out of bounds for most Pakistanis, this report gains rare access to a deeply troubled corner of Pakistan. The army claims it has South Waziristan under control, but is it a ticking time bomb of extremism?

In a military hospital in Islamabad, hundreds of "profoundly damaged and disabled" soldiers are being treated. They've come from the western tribal belt, where for the last nine years Pakistan has been waging a largely hidden war against extremists.

"There has been this double game that has gone on for many years, of Pakistan supporting the NATO presence in Afghanistan and at the same time allowing the Afghan Taliban to operate against the NATO forces", explains Pakistan's foremost expert on Islamists in the region, Ahmed Rashid. He claims the government's duplicity has radicalised a local variant of the Taliban.

"There is now a full-scale extremist movement in Pakistan that is trying to overthrow the State." The agents of some of the worst acts of global terrorism inhabit this remote frontier. Yet many local villagers claim life under the Taliban "was normal" and "nobody was afraid".

They argue the army intervention in the region has only been destructive. In an attempt to win hearts and minds, the army has opened a high school for girls, which aid workers argue is "critical for countering extremism". However Pakistan's Taliban vow they're determined "to escalate the war".

WatchMoreVideos Documentary AkhirZAMAN' 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...