Tuesday 26 November 2013

‘Terima kasih, Snowden’ pelayaran Bas Washington (VIDEO) . . .



SitiWanMahani - Melihat pemberi maklumat NSA Edward Snowden di Washington boleh gosok garam ke dalam luka segar pentadbiran Obama. Satu kumpulan penyokong bebas ucapan meletakkan wajah buruan pada bas Metro di tanda terima kasih untuk kebocoran beliau.

Dibiayai Orang ramai ‘Terima Kasih Ed Snowden ‘kempen iklan bas, yang dilancarkan minggu ini, dianjurkan oleh Perkongsian untuk Dana Keadilan Awam (PCJF).

“Golongan elit di DC mungkin menaiki bas, tetapi mereka tidak dapat mengelakkan dari membacanya!” Kumpulan menulis di laman derma itu.

Apabila pengumpulan dana mula melakukan iklan bas Snowden di Washington, ia hanya merancang untuk membayar untuk satu bas tunggal. Kos iklan untuk ini adalah $ 5,000 untuk 4 minggu, menurut CBS luar, yang mengendalikan iklan di Metro [Washington Metropolitan Area Transit Pihak Berkuasa].

Namun kini, berikutan laporan media, kempen itu telah melihat aliran masuk derma, dan PCJF itu merancang untuk memperluaskan dan mengembangkannya.

“Kami mahu berjuta-juta orang tahu bahawa mereka juga boleh menyertai pergerakan yang semakin meningkat menentang Pengawasan Negeri NSA itu,” katanya.

‘Thanks, Snowden’ Buses Cruise Washington (VIDEO)

Viewing NSA whistleblower Edward Snowden in Washington may rub salt into the fresh wounds of the Obama administration. A free-speech advocacy group put the fugitive’s face on Metro buses in a gesture of gratitude for his leaks.

The crowd funded ‘Thank You Ed Snowden’ bus ad campaign, launched this week, was organized by the Partnership for Civil Justice Fund (PCJF).

“The elites in D.C. may not ride the bus, but they can’t avoid reading the bus!” the group wrote on its donation site.

When fund-raising started to do the Snowden bus ad in Washington, it was only planned to pay for one single bus. Advertising costs for this are $5,000 for four weeks, according to CBS Outdoor, which handles advertising on Metro [Washington Metropolitan Area Transit Authority].

However now, following media reports, the campaign has seen an inflow of donations, and the PCJF is planning to extend and expand it.

“We want millions of people to know that they too can join the growing movement opposing the NSA's Surveillance State,” it said.

Still from RT video (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Syarikat iklan cuba untuk menjauhkan diri dari kempen itu, yang terikat untuk mem-bangkitkan kontroversi di negara di mana Snowden dilihat sebagai wira oleh sesetengah dan pengkhianat oleh orang lain.

“Mahkamah telah mendapati bahawa kita forum seorang awam,” katanya, “jadi kita perlu menerima sesiapa yang ingin meletakkan iklan,” Pengurus Besar Metro, Richard Sarles, memberitahu The Washington Post.

“Jelas sekali kami tidak menyokong, semestinya, apa yang pendapat adalah bahawa orang-orang menyatakan dalam iklan ini.”  Edward Snowden, yang menghadapi tuduhan pengintipan di negara rumahnya, kini tinggal di Russia , yang diberikannya perlindungan sementara.

The ad company tried to distance itself from the campaign, which is bound to stir controversy in a country where Snowden is viewed as a hero by some and a traitor by others.

“The courts have found that we’re a public forum,” he said, “so we have to accept anyone that wants to put up an ad,” Metro General Manager, Richard Sarles, told The Washington Post.

“Obviously we don’t support, necessarily, what the opinions are that people express in these advertisements.” Edward Snowden, who is facing charges of espionage in his home country, is currently living in Russia, which granted him temporary asylum.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...