Tuesday 31 December 2013

Rahsia RUNDINGAN Pra PERANG-IRAQ ANTARA Blair dan Bush yang akan diterbitkan . . .

George W. Bush (R) and Tony Blair (L) (AFP Photo/Jim Watson – think IN pictures @1WORLD Community)

SitiWanMahani - Tony Blair dan George Bush ditukar surat-menyurat besar sekali sebe-lum permulaan operasi ketenteraan di Iraq. Kini, UK bergerak untuk menghapuskan penge-lasan butiran rundingan untuk siasatan ke penglibatan Britain dalam konflik itu, media British dilaporkan.

Pelepasan, ditetapkan untuk tahun yang akan datang, dijangka termasuk lebih daripada 100 dokumen, yang digambarkan sebagai koleksi nota, rekod 200 minit rundingan peringkat menteri, perbualan telefon dan pertemuan peribadi antara Perdana Menteri British dan presiden Amerika, ‘The Independent’ dilaporkan.

Ini akan memberikan lampu hijau untuk Chilcot Iraq Siasatan untuk menerbitkan akaun konflik, di mana banyak perhatian akan diberikan kepada keputusan yang dibuat oleh Perdana Menteri Tony Blair. Malah, gambar-gambar yang boleh memainkan peranan utama dalam menentukan warisan sejarah Blair, yang pengkritik berkata telah berwarna oleh Perang Iraq.

Blair telah dikritik kerana gagal untuk mencabar maka Presiden Amerika Syarikat George W. Bush pada senjata Iraq didakwa pemusnah besar-besaran, khususnya senjata kimia dan biologi, yang laporan Jawatankuasa Perisikan Bersama berkata pada September 2002 “boleh bersedia untuk menembak dalam masa 45 minit.”

Bekas pemimpin Buruh berkata dia bekerja untuk menghalang penentuan oleh Iblis pen-tadbiran Bush untuk penglibatan tentera di Iraq, walaupun pemeriksa senjata PBB atas alasan gagal menemui sebarang bahan kimia atau stok simpanan biologi.

Seorang pegawai kanan kerajaan meramalkan hasil siasatan itu tidak akan melakukan apa-apa nikmat Blair: “Pada tahun baru ia seolah-olah siasatan Chilcot itu akan disiarkan Semua orang akan menganggap: . . Hari rambut buruk bagi Tony Blair dan Jack Straw” Straw berkhidmat sebagai setiausaha Blair negara.

Satu surat-menyurat perlu diberi perhatian antara Blair dan Bush, yang terkandung dalam nota pada Julai 2002, menunjukkan Perdana Menteri kemudian telah berjanji sokongan Britain ke Amerika Syarikat dalam operasi tentera untuk menggulingkan bekas Presiden Iraq Saddam Hussein.

Blair memberitahu suruhanjaya itu: “Dalam rasa apa yang saya berkata kepada Amerika adalah: ‘Lihat’ - dan dengan cara itu, saya benar-benar yakin ini adalah bagaimana George Bush mengambil ia – ‘apa sahaja haba politik , jika saya rasa ini adalah hal yang patut dilakukan saya akan bersama anda. saya tidak akan menarik diri kerana sedang yang mendapat sukar. Sebaliknya, berikut adalah kesukaran dan ini adalah mengapa saya berfikir laluan PBB adalah cara yang betul untuk pergi.”

Secret pre-Iraq War talks between Blair and Bush 
to be published . . .

Tony Blair and George Bush exchanged voluminous correspondence prior to the start of military operations in Iraq. Now, the UK is moving to declassify details of the talks for an inquiry into Britain’s involvement in the conflict, British media reported.

The release, set for the upcoming year, is expected to include more than 100 documents, described as a collection of notes, records of 200 minutes of ministerial level talks, telephone conversations and private meetings between the British prime minister and American president, The Independent reported.

This will give the green light for the Chilcot Iraq Inquiry to publish an account of the conflict, where much attention will be given to decisions made by then Prime Minister Tony Blair. Indeed, the files could play a major part in determining Blair’s historical legacy, which critics say has been stained by the Iraq War.

Blair has been criticized for failing to challenge then-US President George W. Bush on Iraq’s alleged weapons of mass destruction, specifically chemical and biological weapons, which a Joint Intelligence Committee report said in September 2002 “could be ready for firing in 45 minutes.”

The former Labour leader said he worked to restrain the Bush administration’s seeming determination for military involvement in Iraq, even as UN weapons inspectors on the ground failed to discover any chemical or biological stockpiles.

A senior government official predicted the results of the inquiry will not do Blair any favors: "In the new year it seems the Chilcot inquiry is going to be published. Everyone will be assuming: bad hair day for Tony Blair and Jack Straw." Straw served as Blair’s secretary of state.

One noteworthy correspondence between Blair and Bush, contained in a note dated July 2002, suggests the then prime minister had pledged Britain’s support to the United States in a military operation to oust former Iraq President Saddam Hussein.

Blair told the inquiry: "In a sense what I was saying to America was: 'Look' – and by the way, I am absolutely sure this is how George Bush took it – 'whatever the political heat, if I think this is the right thing to do I am going to be with you. I am not going to back out because the going gets tough. On the other hand, here are the difficulties and this is why I think the UN route is the right way to go.’"

Tentera British berjalan lalui pejuang yang mati di sekitar parameter Basra kolej teknikal , Iraq 3 April 2003.(AFP Photo/Odd Andersen – think IN pictures @1WORLD Community)

Sementara itu, sumber kerajaan British pada hari Ahad berkata pegawai-pegawai cuba untuk menghapuskan pengelasan rekod dengan cara yang tidak mengancam keselamatan negara.

“Tujuannya adalah untuk menjadi sebagai terbuka yang mungkin,” kata sumber, yang bercakap dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan, dipetik sebagai berkata oleh ‘The Independent’. “Terdapat proses yang berterusan untuk penghapusan pengelasan, yang cuba untuk mencapai keseimbangan yang teliti untuk memastikan bahawa anda tidak mene-tapkan satu precedent undang-undang yang boleh memaksa anda untuk menerbitkan dokumen-dokumen lain pada masa akan datang atau merosakkan keselamatan negara.”

Selain daripada menyediakan akaun orang ramai tindakan kerajaan dalam menjelang kepada Perang Iraq, penerbitan dokumen-dokumen juga akan membolehkan individu yang datang untuk kritikan dalam laporan ini bagi menjelaskan tindakan mereka sebelum permusuhan di Iraq bermula.

Jurucakap Kabinet Pejabat mengulas Ahad: “Kerajaan kini sedang dalam perbincangan dengan [Iraq] siasatan siasatan itu mengiktiraf menimbulkan isu-isu yang sukar, termasuk isu-isu hubungan undang-undang dan antarabangsa.

“Sebagai pertukaran surat antara kerajaan dan menunjukkan siasatan, isu-isu ini yang bekerja melalui dengan suci hati dan dengan tujuan untuk mencapai kedudukan yang secepat mungkin. Siasatan itu harus dibenarkan untuk menerbitkan hasil siasatannya dan kita tidak harus pra menggagalkan kandungan laporan ini.”

Terdapat beberapa spekulasi, walau bagaimanapun, untuk berapa berkesan Iraq Siasatan boleh berharap untuk menjadi dalam menentukan kerajaan British - bukan lagi Tony Blair - kedudukan pada melompat pada kereta muzik perang Iraq lembaga George W. Bush.

Pegawai UK berkata mereka " niat adalah untuk menjadi sebagai terbuka yang mungkin,” namun keputusan muktamad mengenai apa yang akan dikeluarkan akan dibuat oleh setiausaha kabinet, Sir Jeremy Heywood, individu yang sama yang menentang penerbitan surat-menyurat Blair -Bush dalam tempat pertama.

Pada masa yang sama, satu lagi sumber kerajaan memberitahu The Independent, “Tidak mungkin ada beberapa redactions -  Tetapi hanya di mana benar-benar perlu”

Keputusan untuk menyerang Iraq, yang membawa kepada perang yang panjang yang berlangsung dari Mac 2003 sehingga 15 Disember 2011, telah menarik protes besar di seluruh DUNIA, dan menyebabkan Amerika Syarikat untuk kehilangan banyak sokongan global ia telah menerima dalam sebaik tamat serangan pengganas 9/11.

Pada bulan November 2003, Bush telah melawat London di mana beliau berjanji, di tengah-tengah bantahan besar, bahawa “demokrasi akan Berjaya” di Iraq kerana campur tangan tentera Amerika di negara ini. 

Satu dekad kemudian, bagaimanapun, negara ini sedang mengalami episod biasa perbua-tan ganas, kebanyakannya dalam bentuk pengeboman pengganas, yang sebahagian besar-nya tidak pernah di dengari fenomena sebelum tentera Amerika Syarikat menceroboh negara tersebut pada tahun 2003.

Di Iraq , dianggarkan 8,955 orang yang terbunuh, menjadikan 2013 tahun dahsyat sejak 2008, menurut Iraq Body Count.

Pada September 2004, Kofi Annan, maka Setiausaha Agung PBB, pandangannya terhadap serangan itu dengan berkata, “Saya telah menyatakan ia tidak selaras dengan Piagam PBB. Dari sudut pandangan kita, dari sudut Piagam pandangan, ia adalah menyalahi undang-undang.”

Yang Siasatan Chilcot, dinamakan selepas pengerusinya, Sir John Chilcot, yang menolak untuk melepaskan dokumen-dokumen terperingkat, dijangka akan dikeluarkan pada akhir tahun 2014.

Meanwhile, a British government source on Sunday said officials were trying to declassify the records in a way that does not threaten national security.

“The intention is to be as open as possible,” the source, who spoke on condition of anonymity, was quoted as saying by The Independent. “There is an ongoing process of declassification, which is attempting to strike a careful balance to ensure that you are not setting a legal precedent that could oblige you to publish other documents in the future or damage national security.”

Aside from providing a public account of the government’s actions in the run-up to the Iraq War, publication of the documents will also allow individuals who come in for criticism in the report to explain their actions before hostilities in Iraq began.

A Cabinet Office spokeswoman commented on Sunday: “The Government is currently engaged in discussions with the [Iraq] inquiry which the inquiry recognizes raises difficult issues, including legal and international relations issues.

“As the exchange of letters between government and the inquiry shows, these issues are being worked through in good faith and with a view to reaching a position as rapidly as possible. The inquiry should be allowed to publish its findings and we should not pre-empt the content of the report.”

There has been some speculation, however, as to how effective the Iraq Inquiry can hope to be in determining the British government’s - not to mention Tony Blair’s - position on jumping on board George W. Bush’s Iraq war bandwagon.
UK officials said their “intention is to be as open as possible,” yet the final decision on what will be released will be made by cabinet secretary, Sir Jeremy Heywood, the same individual who fought against publication of the Blair-Bush correspondence in the first place.

At the same time, another government source told The Independent, “There are likely to be some redactions – but only where absolutely necessary.”

The decision to invade Iraq, which led to a lengthy war that ran from March 2003 until December 15, 2011, attracted large protests around the world, and caused the United States to lose much of the global support it had received in the immediate aftermath of the terrorist attacks of 9/11.

In November 2003, Bush paid a visit to London where he pledged, amid large protests, that “democracy would succeed” in Iraq due to America’s military intervention in the country. One decade later, however, the country is experiencing regular episodes of violent acts, mostly in the form of terrorist bombings, a largely unheard of phenomenon before US troops invaded the country in 2003.

In Iraq, an estimated 8,955 people have died, making 2013 the deadliest year since 2008, according to the Iraq Body Count.

In September 2004, Kofi Annan, then UN Secretary General, expressed his views on the invasion, saying, "I have indicated it was not in conformity with the UN Charter. From our point of view, from the Charter point of view, it was illegal."

The Chilcot Inquiry, named after its chairman, Sir John Chilcot, who pushed for the release of the classified documents, is expected to be released by the end of 2014.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...