Wednesday 22 January 2014

GOLONGAN al-Qaeda berkaitan MENGENAKAN peraturan ISLAM, larangan Muzik, Shisha di Wilayah SYRIA . . .

Seorang ahli Negara Islam Iraq dan Levant (ISIL). (A member of the Islamic State of Iraq and the Levant (ISIL). (AFP Photo/Mahmud AL-Halabi – think IN pictures @1WORLD Community)

SitiWanMahani – Kumpulan Al-Qaeda telah mengeluarkan dekri baru menyekat kebe-basan peribadi orang Syria di kawasan2 di bawah kawalannya di wilayah Raqqa. Undang-undang baru melarang muzik dan menghisap Rokok dan Shisha. Pesalah2 akan “dihukum oleh undang-undang syariah.”

Negara Islam di Iraq dan Levant (disingkatkan sebagai ISIS atau ISIL) telah mengeluarkan 4 kenyataan yang dekri undang-undang baru pada hari Isnin. Undang-undang baru mula berkuatkuasa 3 hari kemudian, kumpulan tersebut, iaitu 23 Januari.

Bermula pada hari itu, wanita diwajibkan untuk memakai purdah, atau tudung muka penuh, dan tutup tangan dengan sarung tangan. Dan mereka juga tidak dibenarkan di khalayak ramai tanpa penjaga lelaki. Berjalan lewat malam juga akan dilarang untuk kaum perempuan Raqqa, kota pertama dan hanya telah jatuh di bawah kawalan kum-pulan jihad ini.

“Mana-mana perempuan yang tidak mematuhi kod moral ini akan dihukum oleh kaedah-kaedah syariah, penjaga lelaki beliau juga akan dihukum,” membaca kenyataan itu, yang dipetik oleh Balai Cerap Syria Hak asasi manusia.

Dalam satu kenyataan yang ke-2, kumpulan jihad juga telah melarang muzik dari dimain-kan di tempat awam dan gambar-gambar orang yang dicatatkan pada tingkap2 kedai.

Ia juga telah mengisytiharkan penjualan CD muzik atau alat muzik haram, dan bermain muzik skandal dalam kereta atau kedai-kedai akan dilarang sama sekali.

Yang ISIL telah menjelaskan larangan berkata bahawa alat muzik dan nyanyian adalah “diharamkan di dalam Islam kerana mereka mengalihkan perhatian daripada mengingati Allah dan al-Quran.”

Penjualan rokok dan paip air shisha juga telah diharamkan di seluruh wilayah 'beleaguered'.

“Sesiapa yang berkeras untuk menjual produk-produk ini akan mempunyai kuantiti yang dalam miliknya dibakar dan akan dihukum di bawah undang-undang syariah,” membaca kenyataan yang ke-3.

Kumpulan itu menuntut bahawa semua pemilik kedai menutup kedai-kedai mereka 10 minit sebelum panggilan ke solat dan benar-benar semua manusia mesti menuju ke masjid dan “memenuhi perintah Allah dan bukan duduk di jalan dan bercakap manakala umat Islam di masjid-masjid mereka.”

“Sesiapa yang ditemui di luar pada masa Salat (sembahyang)” akan dihukum.

Negara Islam Iraq dan Levant merampas kembali kawalan penuh bandar Syria Raqqa, selepas pertempuran sengit untuk ibu kota wilayah utara pada 14 Januari. Pertempuran antara ISIL dan pakatan saingan pemberontak Islam dan sederhana berlaku hampir 2 minggu lalu.

Kumpulan itu memegang beratus-ratus pemberontak saingan (holding hundreds of rival rebels), aktivis dan wartawan tawanan, di antara mereka orang Barat, Balai Cerap Syria bagi Hak Asasi Manusia berkata minggu lepas.

Dalam laporannya (report) pada bulan Disember, Amnesty International menuduh kum-pulan Al-Qaeda berkaitan jihad penculikan, penyeksaan, pembunuhan, mahkamah syariah, dan penjara rahsia dengan “tidak berperikemanusiaan” keadaan. Laporan tersebut mende-dahkan mangsa termasuk kanak-kanak semuda 8 thn.

Al-Qaeda-linked jihadists impose Islamic rules, ban music, shisha in Syrian province

An Al-Qaeda-linked group has issued new decrees restricting the personal freedoms of the Syrians in the areas under its control in Raqqa province. New laws prohibit music and smoking cigarettes and shisha. Violators will be “punished by sharia law.”

The Islamic State in Iraq and the Levant (abbreviated as ISIS or ISIL) has issued four statements that decree new laws on Monday. The new laws come into force three days later, the group said, i.e. January 23.

Starting on that day, women are obliged to wear the niqab, or full face veil, and cover their hands with gloves. They will also not be allowed in public without a male guardian. Walking late at night will also be prohibited for the women of Raqqa, the first and only city to have fallen completely under the jihadist group’s control.

“Any sister who does not comply with this moral code will be punished by the rules of sharia, her male guardian will also be punished,” reads the statement, cited by the Syrian Observatory of Human rights.

In its second statement, the jihadist group has also prohibited music from being played in public and photographs of people being posted in shop windows.

It has also declared selling music CDs or musical instruments illegal, and the playing of scandalous music in cars or shops will be strictly forbidden.

The ISIL has explained the ban saying that musical instruments and singing are “proscribed in Islam because they distract from remembering God and the Quran.”

The sale of cigarettes and shisha water pipes has also been banned across the beleaguered province.

“Whoever insists on selling these products will have the quantity in his possession burnt and will be punished under sharia law,” reads the third statement.

The group demands that all shop owners shut their stores 10 minutes prior to calls to prayers and absolutely all men must head to the mosque and “fulfill God's commandment rather than sitting in the street and talking while Muslims are in their mosques.”

“Whoever is found outside at the time of prayer” will be punished.

The Islamic State of Iraq and the Levant retook full control of the Syrian city of Raqqa, after fierce fighting for the northern provincial capital on January 14. Clashes between ISIL and coalitions of rival Islamist and moderate rebels erupted nearly two weeks ago.

The group is holding hundreds of rival rebels, activists and journalists captive, among them Westerners, the Syrian Observatory for Human Rights said last week.

In its report in December, Amnesty International accused an Al-Qaeda-linked jihadist group of abductions, torture, killings, sharia courts, and secret prisons with “inhuman” conditions. The report revealed victims included children as young as eight.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...