Thursday 16 January 2014

Perpecahan dalam EU? Perisikan BerKerjaSAMA dengan SYRIA di tengah-tengah pembekuan POLITIK . . .

Imej ini diperolehi daripada Intelligence Group LAMAN dikeluarkan dan di forum-forum jihad dalam kenyataan oleh Al-Qaeda  (AFP Photo/SITE Intelligence Group – think IN pictures @1WORLD Community)

SitiWanMahani – Pegawai keselamatan Eropah bekerja bersama-sama dengan kerajaan Syria untuk menangani ancaman golongan Jihad Eropah kini mengasah kemahiran pertempuran mereka di Syria. Damsyik mengatakan ada perpecahan antara ahli-ahli politik dan orang-orang keselamatan di Barat.

Ejen perisikan dari beberapa negara Eropah, termasuk United Kingdom, Jerman, Perancis dan Sepanyol, mengembara ke Damsyik untuk bercakap dengan pegawai Syria pada masalah menjulang radikal Eropah berjuang perang di Syria, Wall Street Journal melaporkan pada hari Selasa.

Mesyuarat bermula sekurang-kurangnya pada pertengahan musim panas tahun lepas, akhbar itu yang memetik sumber tanpa nama Eropah dan Timur Tengah. Hubungan utama mereka dalam kerajaan Syria adalah Ali Mamlouk, penasihat keselamatan khas untuk Presiden Bashar Assad.

Ejen-ejen diminta untuk berkongsi maklumat mengenai sekurang-kurangnya 1,200 Golon-gan Eropah, yang mengembara ke Syria dan menyertai kumpulan pembangkang Islam cuba untuk menggulingkan kerajaan Assad. Mereka melintas diperiksa nama-nama disyaki militan terhadap maklumat yang dimiliki oleh perkhidmatan perisikan Damsyik, yang ingin mengetahui sama ada mereka pejuang masih hidup, di mana mereka dan yang puak mereka berjuang untuk itu.

Timbalan Menteri Luar Syria Faisal Mekdad mengesahkan bahawa hubungan keselamatan itu memang berlaku, tetapi tidak mendedahkan maklumat.

“Ya, terdapat banyak negara yang menghampiri kita,” katanya kepada BBC.

“Sudah tentu ada yang menunggu Geneva,” kata beliau dalam satu rujukan untuk damai yang akan datang di Switzerland.” Ada yang mengatakan kita sedang mengkaji kemung-kinan, ada yang mengatakan kita mahu bekerjasama mengenai langkah-langkah kese-lamatan mereka kerana mereka pengganas menghantar dari Eropah Barat ke Turki, ke Syria, telah menjadi ancaman sebenar kepada mereka.”

“Apabila negara-negara ini meminta kami untuk kerjasama keselamatan, maka ia seolah-olah saya ada perpecahan antara kepimpinan politik dan keselamatan,” Mekdad dipatuhi.

Kerjasama dengan Damsyik juga telah disahkan oleh orang Sepanyol.

“Ya, terdapat pertukaran maklumat,” kata jurucakap Timbalan Menteri bagi keselamatan dalam negeri Sepanyol memberitahu WSJ. “Sepanyol telah secara konsisten menyatakan kebimbangan terhadap bahaya yang ditimbulkan oleh pengganas.”

Kerajaan Barat tidak mempunyai hubungan diplomatik rasmi dengan Syria sejak awal 2012, apabila mereka menutup kedutaan mereka di Damsyik. Beberapa pemimpin Barat menyatakan bahawa tidak ada tempat di Syria untuk Presiden Assad dan bahawa dia mesti meletak bagi konflik untuk diselesaikan.

Tetapi nampaknya untuk profesional keselamatan ancaman pengganas Al-Qaeda- bergabung kembali ke Eropah dari Syria membawa pengalaman yang mereka terima di medan perang terlalu pasti kepada mempertimbangkan kejatuhan politik.

Schism in EU? Intelligence co-operate with Syria 
amid political freeze . . .

European security officials are working together with the Syrian government to deal with the threat of European jihadists currently honing their battle skills in Syria. Damascus says there is a schism between politicians and security people in the West.

Intelligence agents from several European countries, including the UK, Germany, France and Spain, traveled to Damascus to speak with Syrian officials on the looming problem of European radicals fighting the war in Syria, the Wall Street Journal reported on Tuesday.

The meetings started at least in mid-summer last year, the newspaper said citing anonymous European and Middle-Eastern sources. Their prime contact in the Syrian government was Ali Mamlouk, a special security adviser to President Bashar Assad.

The agents sought to share information on at least 1,200 European jihadists, who traveled to Syria and joined Islamist opposition groups trying to topple the Assad government. They cross-checked the names of suspected militants against the information possessed by Damascus intelligence services, wishing to learn whether those fighters are still alive, their whereabouts and which factions they were fighting for.

Syrian Deputy Foreign Minister Faisal Mekdad confirmed that such security contacts are indeed taking place, but would not provide details.

"Yes, there are many countries who are approaching us,” he told BBC.

"Of course some are waiting for Geneva,” he said in a reference to the upcoming peace conference in Switzerland. “Some are saying we are exploring the possibilities, some are saying we want to co-operate on security measures because those terrorists they are sending from Western Europe into Turkey, into Syria, have become a real threat to them.”

"When these countries ask us for security cooperation, then it seems to me there is a schism between the political and security leaderships," Mekdad observed.

The co-operation with Damascus was also confirmed by Spaniards.

“Yes, there have been exchanges of information,” a spokesman for the deputy minister for Spanish internal security told WSJ. “Spain has consistently expressed its concern about the dangers posed by these terrorists.”

Western governments had no official diplomatic ties with Syria since early 2012, when they closed their embassies in Damascus. Some Western leaders stated that there is no place in Syria for President Assad and that he must step down for the conflict to be resolved.

But apparently for security professionals the threat of Al-Qaeda-affiliated terrorists coming back to Europe from Syria carrying the experience they received in the battlefield is too imminent to consider the political fallout.

Pejuang pemberontak dari Free Syrian Army kebakaran senjata semasa menentang tentera kerajaan di kejiranan Salah al-Din di bandar Syria utara Aleppo. (AFP Photo/Mahmud Al-Halabi  – think IN pictures @1WORLD Community)

Ia datang sebagai puak pembangkang di Syria terus perbalahan, sebagai pakatan Tentera Barat bersandarkan Free Syrian Army, Al-Qaeda Al-Nusra Front dan beberapa kumpulan lain adalah memerangi kumpulan Al-Qaeda Iraq umbi Negara Islam Iraq dan Sham, atau ISIS.

Tentangan Barat bersandarkan berharap untuk mendapatkan kedudukan yang lebih kukuh menjelang damai Geneva II, yang akan berkumpul pada 22 Januari.

“Rejim itu melakukan kerja yang baik menggambarkan pembangkang sebagai radikal atau pelampau. Tetapi sekarang kita berjuang Al-Qaeda. Rejim itu tidak,” kata Aiad Qudsi, Timbalan Perdana Menteri bagi kerajaan sementara pembangkang.

Damsyik akan datang ke pertemuan dengan keyakinan dirangsang oleh keuntungan wilayah baru-baru ini di rumah dan pelaksanaan yang agak lancar pelucutan senjata senjata kimia.

Pada masa yang sama pembangkang politik yang berpangkalan di Turki masih berpecah dan masih belum mengesahkan dengan jelas penyertaan dalam persidangan itu walaupun tekanan antarabangsa untuk berbuat demikian.

Sesetengah dalam ketakutan pembangkang bahawa kerajaan Barat boleh pergi dari bekerja sama dengan Syria mengenai isu-isu keselamatan untuk sepenuhnya meninggalkan permintaan untuk Assad untuk meletak jawatan, yang masih salah satu matlamat parti pembangkang untuk persidangan itu.

It comes as opposition factions in Syria continue infighting, as an alliance of the West-backed Free Syrian Army, the Al-Qaeda-linked Al-Nusra Front and some other groups is fighting against the Iraq-rooted Al-Qaeda group Islamic State of Iraq and Sham, or ISIS.

The West-backed opposition hopes to get a stronger position ahead of the Geneva II peace conference, which will gather on January 22.

“The regime did a good job of portraying the opposition as radicals or extremists. But now we are fighting Al-Qaeda. The regime isn't,” said Aiad Qudsi, the deputy prime minister for the opposition's interim government.

Damascus is coming to the meeting with confidence bolstered by its recent territorial gains at home and the relatively smooth implementation of the chemical weapons disarmament.

At the same time the Turkey-based political opposition remains splintered and is yet to clearly confirm its participation in the conference despite international pressure to do so.

Some in the opposition fear that Western governments may go from cooperating with Syria on security issues to completely abandoning the demand for Assad to step down, which remains one of the key opposition goals for the conference.


‘Untuk penyelesaian Secara Aman di SYRIA 
kita perlu IRAN di Gevena-2’ . . .



SitiWanMahani – Britain dan kesabaran Amerika dengan ahli-ahli pembangkang Syria seolah-olah nipis. Mereka mengancam untuk memikirkan semula sokongan mereka, jika puak utamanya memutuskan terhadap sesiapa yang menghadiri rundingan damai Geneva minggu depan.

Satu lagi pemain yang berpotensi di rantau ini yang penyertaan di udara adalah Iran - dengan Rusia dan PBB menggesa kehadiran Tehran, tetapi Washington menghantar isyarat bercampur-campur. Untuk membincangkan perkara ini Hillary Mann Leverett, seorang pakar dalam dasar luar Iran dan Amerika Syarikat, menyertai RT.

‘For peaceful Solution in SYRIA We need IRAN at Gevena-2’

Britain and America's patience with Syrian opposition members seems to be wearing thin. They're threatening to rethink their support, if its main faction decides against attending next week's Geneva peace talks.

Another potential player in the region whose participation is in the air is Iran - with Russia and the UN urging Tehran's presence, but Washington sending mixed signals. To discuss this Hillary Mann Leverett, an expert on Iran and US foreign policy, joins RT.

RT LIVE http://rt.com/on-air
TOP NEWS Photos: Umat ​​Islam Kashmir berdoa apabila melihat relik daripada Nabi Muhammad yang dipa-merkan untuk penganut semasa perayaan Eid-e-Milad-ul-Nabi di makam Hazratbal pada pagi musim sejuk di Srinagar 14 Januari 2014. Beribu-ribu umat Islam Kashmir pada hari Selasa untuk membanjiri makam Hazratbal, yang menempatkan relik dipercayai menjadi rambut dari janggut Nabi Muhammad, untuk meraikan Eid-e-Milad-ul-Nabi, ulang tahun kelahiran Nabi. REUTERS/Danish Ismail (INDIAN-ADMINISTERED KASHMIR - RELIGION SOCIETY TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLD Community)

TOP NEWS Photos: Orang ramai berkumpul di tapak serangan bom kereta di Baghdad, 15 Januari, 2014. Serangan bom melanda ibu kota Iraq Baghdad dan sebuah kampung berhampiran bandar utara Baquba pada Rabu, membunuh sekurang-kurangnya 52 orang, polis dan sumber hospital berkata. REUTERS/Ahmed Saad (IRAQ - CIVIL UNREST CONFLICT TPX IMAGES OF THE DAY – think IN pictures @1WORLD Community)

TOP NEWS Photos: Rakyat Palestin melihat tapak yang saksi berkata dipukul dalam serangan udara Israel, di Khan Younis di selatan Semenanjung Gaza 14 Januari 2014. Israel melancarkan 2 serangan udara ke atas kedua-dua kem militan di Gaza pada hari Isnin, selepas 2 peluru berpandu telah dilancarkan ke selatan Israel, kata tentera Israel. Tiada kecederaan dilaporkan dalam mana-mana serangan. Peluru berpandu militan telah dilancarkan ke selatan Israel tidak lama lagi selepas pengebumian bekas Perdana Menteri Israel, Ariel Sharon. REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa (GAZA - POLITICS CIVIL UNREST TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLD Community)

TOP NEWS Photos: Gunung gunung berapi Sinabung memutahkan abu seperti yang dilihat dari kampung Kuta Tengah di daerah Karo, wilayah Sumatera Utara Indonesia, Januari 14, 2014. Lebih daripada 25,000 penduduk kampung telah dipindahkan sejak pihak berkuasa menaikkan status berjaga-jaga untuk gunung berapi itu ke tahap tertinggi pada bulan November 2013, media tempatan melaporkan pada hari Isnin. REUTERS/YT Haryono (INDONESIA - DISASTER ENVIRONMENT TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLD Community)

TOP NEWS Photos: Seorang lelaki kelihatan menonton di Gunung Sinabung yang memuntahkan abu dari kampung Jraya di daerah Karo, wilayah Sumatera Utara Indonesia, 13 Januari, 2014. Lebih daripada 25,000 penduduk kampung telah dipindahkan sejak pihak berkuasa menaikkan status berjaga-jaga untuk gunung berapi itu ke tahap tertinggi pada bulan November 2013, media tempatan melaporkan pada hari Isnin. REUTERS/Roni Bintang (INDONESIA - DISASTER ENVIRONMENT TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLD Community)

TOP NEWS Photos: Wanita2 membawa periuk penuh dengan air sebagaimana mereka berjalan di atas Bukit Margalla di Islamabad 13 Januari, 2014. REUTERS, Zohra Bensemra (PAKISTAN - SOCIETY POVERTY TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLD Community)

TOP NEWS Photos: Burung terbang di atas kanak-kanak mengambil menaiki bot di perairan sungai Yamuna pada awal pagi sempena perayaan Makar Sankranti di Delhi lama 14 Jan 2014. Makar Sankranti merupakan perayaan bertuah diraikan oleh penganut Hindu di seluruh negara yang menandakan permulaan musim menuai. REUTERS/Ahmad Masood (INDIA - RELIGION SOCIETY TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLD Community)

TOP NEWS Photos: Wanita2 Jepun dalam kimono menghadiri majlis meraikan Kedatangan Hari Usia pada sebuah taman hiburan di Tokyo 13 Januari, 2014. Menurut pengumuman kerajaan, kira-kira 1,210,000  lelaki dan wanita yang dilahirkan pada tahun 1993, sampai kedatangan umur tahun ini dan jumlah itu 10,000 orang kurang daripada tahun lepas. Angka itu adalah nombor yang paling kecil sejak kerajaan mula mengira pada tahun 1968. REUTERS/Yuya Shino (JAPAN - SOCIETY TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLD Community)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...