Friday 23 May 2014

'BARAT terlupa untuk MENGUNCI pintu belakang, menolak RUSIA ke dalam perjanjian gas dengan CHINA' . . .



SitiWanMahani - Walaupun Barat mengenakan sekatan ke atas Rusia  Rusia membuat perjan-jian dengan China sebagai masing-masing mempunyai sesuatu untuk menawarkan yang lain, David Kuo, Ketua Pegawai Eksekutif Motley Fool laman web kewangan Singa-pura, memberitahu RT.

RT: Kami tidak pernah melihat kertas ditandatangani. Kita boleh menyaksikan kelewatan mungkin. Apakah isu-isu yang anda fikir boleh berada di belakang ini?

David Kuo: Akhirnya, harga bergantung kepada harga yang ditawarkan antara kedua-dua belah pihak. Perjanjian ini 10 tahun dalam membuat dan akhirnya apa yang ia benar-benar datang ke pada akhir sangat berapa banyak China bersedia untuk membayar untuk gas.

Kami meninjau tempat antara $ 350 atau mungkin kurang sedikit untuk 1,000 meter padu gas. Kami sedang meninjau perjanjian yang bernilai sekitar $ 400 bilion dalam tempoh masa 30 tahun. Kami meninjau sesuatu yang boleh menjana untuk Rusia kira-kira $13 billion setahun.

RT: ini telah dipanggil perjanjian yang bersejarah. Mengapa kita melihat China dan Rusia menjadi begitu banyak lebih dekat pada banyak peringkat?

David Kuo: Saya fikir ia benar-benar bisul ke sekatan ini bahawa Barat telah megenakan ke atas Rusia. Ada satu pepatah, "Jika anda mengunci pintu depan memastikan bahawa pintu belakang dikunci juga."

Dalam kes ini, Barat telah lupa untuk mengunci pintu belakang. Jadi sementara mereka sebenarnya mengenakan sekatan ke atas Rusia, Rusia mengatakan ke seluruh DUNIA, "Anda dikunci pintu depan, tetapi saya mempunyai pintu belakang juga." Dan pintu belakang dalam kes ini di China.

Barat sebenarnya telah menolak Rusia ke dalam melakukan perjanjian dengan China. Maka pada satu tangan, ini adalah satu perjanjian ekonomi. Tetapi di sisi lain, ia juga adalah masalah politik di mana Rusia mengatakan ke seluruh DUNIA, " Jika anda tidak mahu membeli barangan saya, ada orang lain di luar sana yang bersedia untuk sebagai juga membeli barangan saya."

Dan kita perlu melihat perjanjian ini dalam konteks kedua-dua buah negara. Rusia mem-punyai sesuatu yang China mahu - gas. China mempunyai sesuatu yang Rusia mahu - tenaga bersih. Apabila anda meletakkan kedua-dua perkara bersama-sama, kita bercakap tentang situasi menang-menang antara kedua-dua negara.

RT: India, Jepun, Korea Utara dilaporkan berbaris untuk menjadi orang-orang yang akan datang untuk menandatangani tawaran ekonomi dengan Rusia. Berbincang dengan kami mengenai peralihan dalam keseimbangan ekonomi global?

David Kuo: Ia agak ketara. Apa yang kita lihat adalah kuasa-kuasa besar di sini di Timur mengatakan mereka mahu melakukan tawaran dengan seluruh DUNIA. Jika anda melihat India, India juga mahu apa Rusia tawarkan [dan Rusia mahu sesuatu yang India boleh menawarkan].

Jadi, anda sedang melihat jenis negara-negara utama di sini di Timur, terutamanya China yang merupakan ekonomi yang ke-2 terbesar, tetapi juga India. India keperluan pertum-buhan yang sangat teruk. Satu masa India dan China berjalan leher ke leher dari segi ekonomi dan perluasan tetapi itu telah perlahan dalam kes di India, tidak dalam kes itu di China.

Dalam kes di India pertumbuhan ekonomi telah menjadi perlahan kepada 4, 6 - 4, 7 % peratus, yang tidak mencukupi untuk mengekalkan ekonomi India. Oleh itu India mengatakan "Saya memerlukan seseorang untuk membantu saya merangsang pertum-buhan ekonomi ini," dan ianya sedang ke Rusia dalam kes ini dan Rusia boleh membantu.

RT: Apakah jenis tindak balas yang anda harapkan dari Amerika Syarikat dan Eropah untuk rundingan ?

David Kuo: Itu adalah sesuatu yang amat menarik. Barat perlahan-lahan akan mula menyedari bahawa sekatan tidak berhasil, jadi oleh itu mereka perlu memikirkan semula strategi mereka dan lihat jika ada cara yang lebih baik di mana mereka boleh mendapat apa yang mereka mahu dari segi penyelesaian di Ukraine.

Kerana akhirnya ini benar-benar bergantung kepada Ukraine, dan apa yang mereka perkatakan ialah sama ada mereka boleh mencari jalan di mana mereka boleh mencari penyelesaian yang lebih baik untuk negara itu. Oleh kerana sekatan tidak akan bekerja.

RT: Mengapa, pada pendapat anda, adakah China memilih Rusia sebagai rakan kongsi bagi apa-apa perjanjian yang besar ? Telah terdapat pesaing lain sebelum ini.

David Kuo: Masalahnya ialah bahawa China memerlukan tenaga bersih hari ini. Apabila anda melihat pada jarak Rusia dan China - mereka agak rapat dari segi geografi - dan juga untuk membina saluran paip dari Rusia ke China ia adalah lebih mudah untuk ber-buat demikian, daripada membina kemudahan simpanan yang besar.

Kita tahu bahawa dalam kes Australia akan ada bekalan gas baru akan bermula. Saya fikir dalam beberapa kes kita bercakap mengenai yang mendesak keadaan. Rusia mahu menan-datangani perjanjian dengan cepat, dan ia adalah bersedia untuk bergerak pada harga.

Setakat China adalah berkenaan jika ia boleh mendapatkan harga turun ke tahap yang dianggapnya mampan dalam jangka panjang, maka kita akan mempunyai perjanjian ini dimeterai antara kedua-dua negara. Masa yang menarik untuk pelabur.

‘WEST forgot to lock back door, pushed Russia 
into gas deal with CHINA’ . . .

While the West imposes sanctions on Russia, Russia is making a deal with China as each has something to offer the other, David Kuo, CEO of the Motley Fool Singapore financial website, told RT.

RT: We have not seen the papers signed just yet. We could be witnessing a possible delay. What issues you think could be behind this?

David Kuo: Ultimately, price hinges on the asking price between the two sides. This deal has been 10 years in the making and ultimately what it really comes down to at the very end is how much China is willing to pay for the gas. 

We are looking at somewhere between $350 or maybe slightly less for 1,000 cubic meters of gas. We are looking at the deal that is worth around $400 billion over a 30-year period of time. We are looking at something that could generate for Russia approximately $13 billion a year.

RT: This has been called an historic agreement. Why are we seeing China and Russia become so much closer on many levels?

David Kuo: I think it really boils down to these sanctions that the West has imposed on Russia. There is a saying, "If you lock the front door make sure that the back door is locked as well." In this case the West has forgotten to lock the back door. So whilst they actually impose sanctions on Russia, Russia is saying to the rest of the world, “You locked the front door, but I have a back door as well.” And the back door in this case in China.

The West has actually pushed Russia into doing a deal with China. So on the one hand, this is an economic deal. But on the other hand, it is also a political deal in which Russia is saying to the rest of the world, “If you don’t want to buy my stuff, there is somebody else out there who is willing to buy my stuff as well.” 

And we have to look at this deal in the context of these two countries. Russia has something that China wants - gas. China has something that Russia wants – clean energy. When you put these two things together, we are talking about the win-win situation between the two countries.

RT: India, Japan, North Korea are reportedly queuing up to be the next ones to sign economic deals with Russia. Talk to us about the shift in the global economic balance?

David Kuo: It is quite noticeable. What we are seeing is major powers here in the East saying they want to do deals with the rest of the world. If you look at India, India also wants what Russia has to offer [and Russia wants something that India can offer]. 

So you are looking at the sort of the major countries here in the East, particularly China which is the second-largest economy, but also India. India needs growth very badly. One time India and China were running neck and neck in terms of economic and expansion but that has slowed in the case of India, not in the case of China. 

In the case of India the economic growth has slowed to 4.6-4.7 percent, that isn’t sufficient to sustain the Indian economy. Therefore India is saying “I need someone to help me spur this economic growth,” and it is looking to Russia in this case and Russia can help.

RT: What sort of reaction do you expect from the US and Europe to the talks?

David Kuo: That is a very interesting point. The West will slowly begin to realize that sanctions do not work, so therefore they will have to rethink their strategy and see if there is a better way in which they can get what they want in terms of a solution on Ukraine. 

Because ultimately this really hinges on Ukraine, and what they are saying is whether they can find a way in which they can find a better solution for that country. Because sanctions are not going to work.

RT: Why, in your opinion, did China choose Russia as a partner for such a huge agreement? There had been other contenders before.

David Kuo: The thing is that China needs clean energy today. When you have a look at proximity of Russia and China - they are quite close geographically - and also in order to build a pipeline from Russia to China it is much easier to do so, than to build big storage facilities. 

We know that in the case of Australia there will be new gas supplies coming on stream. I think in some cases we are talking about the urgency of the situation. Russia wants to sign a deal very quickly, and it is willing to move on price. 

As far as China is concerned if it can get the price down to a level that it considers to be sustainable over long-term, then we will have this deal inked between the two countries. Exciting time for investors.

Recommended


You might also like:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...