Tuesday 23 July 2013

Gempa bumi di gersang barat laut China meningkat membunuh sekurang-kurangnya 75

Photo: AP Penyelamat membersihkan serpihan sebuah rumah yang rosak dalam gempa bumi yang melanda Majiagou Kampung Minxian County, Wilayah barat laut China Gansu, Isnin 22 julai, 2013. Angka yang mati dan cedera terus meningkat selepas gempa bumi melanda, kawasan pertanian berbukit yang kering di barat China awal pagi ini (think IN pictures @1WORLDCommunity)

yaSalam - BEIJING (AP) “Gempa bumi di gersang barat laut China membunuh sekurang-kurangnya 75” Satu gempa bumi kuat yang menggemparkan gersang kawasan pertanian yang berbukit di barat laut China mencetuskan tanah runtuh dan musnah atau rosak beribu-ribu rumah bata-dan-lumpur Isnin, membunuh sekurang-kurangnya 75 orang dan mencederakan lebih 400 orang, kata kerajaan.

Gempa berhampiran bandar Dingxi di wilayah Gansu menggulingkan dinding bata dan talian telefon, pecah rumah lumpur dan jubin berbumbung dan menghantar lata kotoran dan batu ke lereng bukit yang menghalang jalan dan memperlahankan usaha menyelamat oleh krew cuba untuk mencapai kawasan pedalaman.

Hospital menubuhkan stesen bantuan di tempat letak kereta untuk menampung sejumlah besar cedera, manakala beratus-ratus Polis Bersenjata Rakyat tentera yang keluar untuk mencari mangsa di kawasan-kawasan ladang teres di mana gempa bumi melanda kira-kira 1,200 kilometer (760 batu) barat Beijing.

"Saya melihat mentol tergantung dari permulaan siling berayun liar disekitar. Saya bangunkan 2 rakan-rakan saya dan kami berlari ke bilik mandi untuk bersembunyi," kata pelajar seni Jingui Li, 21, yang berada di tingkat 4 sebuah asrama sekolah di Dingxi apabila gegaran bermula.

"Selepas gegaran kuat adalah banyak kita bimbang bahawa akan ada gempa susulan kita penuhi barangan dan berlari keluar ke penjelasan yang besar," kata Li dalam satu temu bual telefon. Di samping itu 75 disahkan mati, terdapat 14 orang yang hilang dan 459 cedera, tersebut Pentadbiran Gempa Bumi kerajaan pusat China.

Kerosakan adalah terburuk dalam daerah Min di bahagian selatan luar bandar Dingxi, di mana puluhan rumah telah rosak dan perkhidmatan telefon dan elektrik tersingkir, Dingxi Mayor Tang Xiaoming kepada negeri penyiar CCTV. Semua kecuali 3 daripada kematian, semua hilang dan kebanyakan yang cedera berada dalam Min, hasilnya mungkin pembinaan kurang bermutu.

Penduduk berkata gegaran yang berlangsung kira-kira 1 minit, tetapi tidak cukup kuat untuk menyebabkan kerosakan besar di kawasan bandar, di mana bangunan lebih teguh dibina. "Anda boleh melihat goyangan lampu candelier dan tingkap bergetar dan membuat bising, tetapi tidak ada apa-apa keretakan di dinding. Pembantu pekedai semua dicurahkan ke jalan-jalan apabila gegaran bermula," kata seorang kerani di meja hadapan Hotel Wuyang di Zhang County duduk kira-kira 40 kilometer (25 batu) dari pusat gempa. Kerani nama keluarga Bao mengelakkan dari mengenal pasti dirinya lagi, seperti biasa di kalangan orang Cina biasa.

Gegaran dirasai di ibu kota wilayah Lanzhou 177 kilometer (110 batu) utara, dan sejauh Xi'an, 400 kilometer (250 batu) ke timur. Pusat pemantauan gempa bumi Kerajaan berkata gempa bumi awal pada 7:45 am (2345 GMT Ahad) adalah magnitud-6.6 dan gegaran berikutnya termasuk magnitud-5.6.

Gempa bumi itu adalah cetek, yang boleh menjadi lebih merosakkan. Pusat itu berkata ia melanda kira-kira 20 kilometer (12.4 batu) di bawah permukaan, manakala Gansu pentadbiran gempa bumi wilayah berkata ia adalah hanya 6 kilometer (3.7 batu) yang mendalam. Kajian Geologi Amerika Syarikat diukur magnitud gempa bumi awal sebagai 5.9 dan kedalaman di 10 kilometer (6 batu).

Ukuran awal gempa bumi boleh berbeza-beza, terutamanya jika peralatan pemantauan yang berbeza digunakan. Su Wei, pemimpin sebuah pasukan penyelamat 120 anggota dari Polis Tentera Rakyat tentera, memberitahu negeri penyiar CCTV bahawa mereka dalam perjalanan mereka ke pusat itu, tetapi kemajuan sedang perlahan oleh lumpur-lumpur dan batu gelongsor yang menyekat jalan.

Red Cross China berkata ia penghantaran 200 khemah, 1,000 set barang-barang isi rumah, dan 2,000 jaket ke kawasan itu dan menghantar pasukan dari kedua-dua Lanzhou dan Beijing untuk membantu dengan kerja-kerja bantuan dan menilai keperluan lagi.

Hujan lebat dijangka di kawasan itu lewat minggu ini, meningkatkan keperluan untuk perlindungan dan meningkatkan peluang tanah runtuh lagi. Hampir 2,000 rumah adalah sama adalah musnah atau rosak teruk, dengan beribu-ribu lagi mengalami kerosakan separa, menurut laman web kerajaan Dingxi. Ia berkata 14,066 isi rumah adalah tanpa kuasa dan 5 daerah dan jalan-jalan perbandaran telah dipotong.

Wilayah Gansu, kawasan gunung, padang pasir dan padang rumput dengan jumlah penduduk 26 juta, adalah salah satu daripada wilayah-wilayah yang lebih ringan penduduk China, walaupun kawasan Jersey bersaiz Baru Dingxi mempunyai kepekatan yang lebih besar daripada ladang-ladang di bukit-bukau teres untuk tanaman dan buah-buahan pokok. Dingxi mempunyai jumlah penduduk kira-kira 2.7 juta.

Gempa bumi terburuk China dalam beberapa tahun kebelakangan ini adalah gempa bumi 7.9 pada skala Richter yang melanda wilayah barat daya Sichuan pada tahun 2008, meninggalkan 90,000 orang mati atau hilang.

AP penulis Gillian Wong menyumbang kepada laporan ini.

Photo: AP Penduduk menerima rawatan perubatan atas daratan hospital selepas gempa bumi melanda Minxian daerah di barat laut China Gansu wilayah Isnin 22 Julai 2013. Satu gempa bumi cetek melanda kering, kawasan pertanian berbukit di barat China awal hari Isnin, membunuh sekurang-kurangnya 56 orang, mencederakan lebih daripada 400, dan memusnahkan beribu-ribu rumah, kerajaan tempatan berkata (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Photo: AP Penduduk cedera berehat di hospital selepas gempa bumi melanda Minxian daerah di barat laut China Gansu wilayah Isnin Julai 22, 2013. Satu gempa bumi cetek melanda kering, kawasan pertanian berbukit di barat China awal hari Isnin, membunuh sekurang-kurangnya 56 orang, mencederakan lebih daripada 400, dan memusnahkan beribu-ribu rumah, kerajaan tempatan berkata (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Photo: AP Seorang penduduk yang cedera itu dihadiri oleh pekerja perubatan atas daratan hospital selepas gempa bumi melanda Minxian daerah di barat laut China Gansu wilayah Isnin 22 Julai 2013. Satu gempa bumi cetek melanda kering, kawasan pertanian berbukit di barat China awal hari ini, membunuh sekurang-kurangnya 56 orang, mencederakan lebih daripada 400, dan memusnahkan beribu-ribu rumah, kerajaan tempatan berkata (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Photo: AP Pekerja perubatan menghadiri kepada yang cedera di sebuah hospital selepas gempa bumi melanda Minxian daerah di barat laut China Gansu wilayah Isnin 22 Julai 2013. Satu gempa bumi cetek melanda kering, kawasan pertanian berbukit di barat China awal hari Isnin, membunuh sekurang-kurangnya 56 orang, mencederakan lebih daripada 400, dan memusnahkan beribu-ribu rumah, kerajaan tempatan berkata (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Photo: AP Seorang penduduk cedera terletak atas daratan hospital selepas gempa bumi melanda Minxian daerah di barat laut China Gansu wilayah Isnin Julai 22, 2013. Satu gempa bumi cetek melanda kering, kawasan pertanian berbukit di barat China awal hari Isnin, membunuh sekurang-kurangnya 56 orang, mencederakan lebih daripada 400, dan memusnahkan beribu-ribu rumah, kerajaan tempatan berkata (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Photo: AP Sebuah rumah rosak berdiri di runtuhan selepas gempa bumi yang melanda Majiagou Kampung Minxian County, Provinsi Gansu di barat laut China. Satu gempa bumi kuat melanda berhampiran permukaan dalam kering, kawasan pertanian berbukit di barat China awal hari Isnin, membunuh sekurang-kurangnya 54 orang, mencederakan hampir 300, dan menghancurkan ribuan rumah, kerajaan tempatan berkata (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Quake in arid northwest China kills at least 75

yaSalam - BEIJING (AP) A strong earthquake that shook an arid, hilly farming area in northwest China sparked landslides and destroyed or damaged thousands of brick-and-mud homes Monday, killing at least 75 people and injuring more than 400, the government said.

The quake near the city of Dingxi in Gansu province toppled brick walls and telephone lines, shattered mud-and-tile-roofed houses and sent cascades of dirt and rock down hillsides that blocked roads and slowed rescue efforts by crews trying to reach remote areas.

Hospitals set up aid stations in parking lots to accommodate large numbers of injured, while hundreds of paramilitary People's Armed Police fanned out to search for victims in the region of terraced farmland where the quake struck about 1,200 kilometers (760 miles) west of Beijing.

"I saw the bulb hanging from the ceiling start swinging wildly around. I woke my two friends and we ran into the bathroom to hide," said arts student Li Jingui, 21, who was on the fourth floor of a school dormitory in Dingxi when the shaking started.

"After the strongest tremors were over, we were worried that there would be aftershocks so we packed our stuff and ran out into a large clearing," Li said in a telephone interview. In addition to the 75 confirmed dead, there were 14 people missing and 459 injured, the central government's China Earthquake Administration said.

Damage was worst in Min county in Dingxi's rural southern portion, where scores of homes were damaged and telephone and electricity services knocked out, Dingxi Mayor Tang Xiaoming told state broadcaster CCTV. All but three of the deaths, all the missing and most of the injured were in Min, a likely result of shoddy construction.

Residents said the shaking lasted about one minute, but wasn't strong enough to cause major damage in urban areas, where buildings are more solidly built. "You could see the chandeliers wobble and the windows vibrating and making noise, but there aren't any cracks in the walls. Shop assistants all poured out onto the streets when the shaking began," said a front desk clerk at the Wuyang Hotel in the Zhang County seat about 40 kilometers (25 miles) from the epicenter. The clerk surnamed Bao refrained from identifying herself further, as is common among ordinary Chinese.

Tremors were felt in the provincial capital of Lanzhou 177 kilometers (110 miles) north, and as far away as Xi'an, 400 kilometers (250 miles) to the east. The government's earthquake monitoring center said the initial quake at 7:45 a.m. (2345 GMT Sunday) was magnitude-6.6 and subsequent tremors included a magnitude-5.6.

The quake was shallow, which can be more destructive. The center said it struck about 20 kilometers (12.4 miles) beneath the surface, while the Gansu provincial earthquake administration said it was just 6 kilometers (3.7 miles) deep. The U.S. Geological Survey measured the magnitude of the initial quake as 5.9 and the depth at 10 kilometers (6 miles).

Initial measurements of an earthquake can vary widely, especially if different monitoring equipment is used. Su Wei, leader of a 120-member rescue team from the paramilitary People's Armed Police, told state broadcaster CCTV that they were on their way to the epicenter, but progress was being slowed by mud and rock slides blocking the road.

The Chinese Red Cross said it was shipping 200 tents, 1,000 sets of household items, and 2,000 jackets to the area and sending teams from both Lanzhou and Beijing to help with relief work and assess further needs.

Heavy rain is expected in the area later in the week, raising the need for shelter and increasing the chance of further landslides. Almost 2,000 homes were either destroyed or heavily damaged, with thousands more suffering partial damage, according to the Dingxi government website. It said 14,066 households were without power and five county and township roads had been cut.

Gansu province, a region of mountains, desert and pastureland with a population of 26 million, is one of China's more lightly populated provinces, although the New Jersey-sized area of Dingxi has a greater concentration of farms in rolling hills terraced for crops and fruit trees. Dingxi has a total population of about 2.7 million.

China's worst earthquake in recent years was a 7.9-magnitude temblor that struck the southwestern province of Sichuan in 2008, leaving 90,000 people dead or missing.

AP writer Gillian Wong contributed to this report.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...