Monday 5 August 2013

Harapan yang tinggi dalam perbicaraan Turki . . .


Harapan yang tinggi dalam perbicaraan Turki. Perbicaraan keputusan dalam perbicaraan yang telah membahagikan masyarakat Turki untuk tempoh 5 tahun lalu dijangka berlaku pada hari Isnin di Istanbul secara tertutup dan di tengah-tengah keselamatan yang ketat.

275 defendan termasuk jeneral bersara, wartawan dan profesor yang telah dituduh dalam perbicaraan Ergenekon menganjurkan satu rangkaian untuk menggulingkan pemerintah Keadilan dan Parti Pembangunan.

Protes ganas telah berlaku dalam beberapa bulan kebelakangan ini yang menyokong mereka yang dipenjarakan dan pada perbicaraan. Dalam percubaan yang berasingan September lalu, mahkamah Turki menghukum lebih 300 pegawai tentera ke penjara kerana cuba untuk menggulingkan Perdana Menteri Tayyip Erdogan hampir 10 tahun lalu dalam apa yang dipanggil sledgehammer plot.

Expectation high in Turkish trial. The verdict hearing in a trial that has divided Turkish society for the past five years is expected to take place on Monday in Istanbul behind closed doors and amid tight security.

275 defendants including retired generals, journalists and professors have been accused in the Ergenekon trial of organising a network to overthrow the ruling Justice and Development Party.

Violent protests have taken place in recent months in support of those imprisoned and on trial.  In a separate trial last September, a Turkish court sentenced over 300 military officers to prison for attempting to overthrow Prime Minister Tayyip Erdogan almost ten years ago in the so-called Sledgehammer plot.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...