Saturday 7 September 2013

Setiausaha Agung NATO berkata serangan kimia di Syria “tidak boleh pergi tidak dijawab” . . .


SitiWanMahani - Setiausaha Agung NATO berkata serangan kimia di Syria “tidak boleh pergi tidak dijawab” Setiausaha Agung NATO berkata serangan kimia di Syria “tidak boleh pergi tidak dijawab” - tetapi menjauhkan perikatannya dari terlibat.

Anders Fogh Rasmussen, dalam temu bual dengan EuroNews, tambah beliau “amat membimbangkan” mengenai Syria dan yakin rejim Bashar Al ‘Assad, di belakang kekejaman Damsyik .

Tetapi Rasmussen berkata, beliau tidak melihat satu peranan untuk NATO.

EuroNews, Andrei Beketov:

“Setiausaha Agung, anda bersetuju bercakap dengan Euronews pada masa ini ketika DUNIA menentukan apa yang perlu dilakukan tentang serangan kimia berhampiran Damsyik. Apakah yang NATO lakukan, akan, atau merancang untuk melakukan kira-kiranya Syria?”

setiausaha agung NATO, Anders Fogh Rasmussen:

“Pertama sekali izinkan saya menegaskan bahawa saya tidak nampak apa-apa peranan lagi untuk NATO. NATO sudah memainkan peranannya sebagai forum untuk perbincangan antara sekutu dan kita telah menggunakan peluru berpandu Patriot untuk memastikan pembelaan yang berkesan dan perlindungan daripada penduduk Turki dan wilayah Turki.

“Saya tidak menjangkakan peranan lagi. Tetapi yang mengatakan bahawa kita amat bimbang mengenai keadaan di Syria dan adalah ia kepercayaan saya bahawa serangan kimia di Syria tidak boleh pergi tidak terjawab. Ia adalah perlu bahawa masyarakat antarabangsa menghantar firma mesej kepada diktator di seluruh DUNIA bahawa anda tidak boleh menggunakan senjata kimia tanpa apa-apa reaksi.”

EuroNews, Beketov:

“Dengan berbuat apa? Bagaimana untuk menghantar isyarat ini?”

Rasmussen:

“Nah, itu bagi negara-negara individu untuk memahami. Seperti yang anda tahu ada pertimbangan sekarang. Tetapi saya fikir ia adalah penting bagi masyarakat antarabangsa menghantar satu mesej yang sangat jelas. Ia adalah tanggungjawab bagi masyarakat antarabangsa untuk menegakkan dan menguatkuasakan larangan antarabangsa terhadap penggunaan senjata kimia.”

EuroNews, Beketov:

“Bagaimana yang anda yakin bahawa kerajaan Syria melakukan kekejaman ini?”

Rasmussen:

“Saya yakin bahawa kerajaan Syria bertanggungjawab. Pelbagai sumber menunjukkan kepada rejim Syria sebagai yang bertanggungjawab. Dan saya tidak percaya bahawa pembangkang Syria mempunyai kapasiti untuk menjalankan apa-apa serangan bahawa skala dan skop. Ia tidak rasional untuk berfikir bahawa pembangkang akan menyerang rakyat mereka sendiri di kawasan-kawasan yang mereka sudah mengawalnya, dengan senjata kimia. tidak ada keraguan dalam fikiran saya bahawa rejim Syria yang bertanggungjawab.”

EuroNews, Beketov:

“Mengapa anda mengambil serangan kimia yang dikatakan lebih serius daripada pembunuhan orang awam oleh peluru ?”

Rasmussen:

“Sudah tentu pembunuhan yang telah kita lihat dalam konflik Syria adalah keterlaluan. Mungkin lebih daripada 100 ribu orang terbunuh. Ia adalah dahsyat. Tetapi jelas penggunaan senjata kimia adalah sesuatu yang sangat istimewa. Senjata kimia boleh digunakan dalam cara yang terhad. tetapi senjata kimia boleh dengan mudah bertukar menjadi senjata pemusnah besar-besaran. Dan itulah sebabnya anda mempunyai sekatan tersangat kuat di konvensyen antarabangsa. Sebenarnya mereka mengharamkan penggunaan senjata kimia. Dan itulah sebabnya masyarakat antarabangsa mempunyai tanggungjawab tertentu apabila ia datang kepada menguatkuasakan ia konvensyen antarabangsa.”

EuroNews, Beketov:

“Anda tahu bahawa Rusia menyokong kerajaan Syria, ia membekalkan dengan senjata, Rusia mempunyai pangkalan tentera laut di Syria Sesiapa yang mengambil apa-apa tindakan terhadap Syria - Tidak dihadapi mereka atau dalam bahaya yang dihadapi Rusia Adakah anda bimbang tentang itu ?”

Rasmussen:

“Saya amat menyesal bahagian dalam masyarakat antarabangsa. Dan saya berfikir bahawa masyarakat antarabangsa dibahagikan memegang banyak tanggungjawab apabila ia datang kepada konflik di Syria. Tetapi saya fikir oleh akhir hari nanti Russia akan menyedari bahawa banyak yang dipertaruhkan dan mereka tidak akan melibatkan diri dalam konflik. saya percaya bahawa ia adalah satu tanggungjawab bagi seluruh masyarakat antarabangsa untuk melindungi konvensyen antarabangsa terhadap penggunaan senjata kimia.”

EuroNews, Beketov:

“Keadaan dengan Rusia adalah tegang sedikit pada masa ini. Kita bercakap dengan Vilnius. Tidak lama kemudian, pada musim luruh, Lithuania akan mengambil bahagian dalam satu latihan NATO untuk meniru pencerobohan oleh kuasa asing, seperti yang saya faham. Rusia dan Belarus akan menjalankan gerakan di kawasan yang sama. Moscow sudah berkata ia mengingatkan tempoh perang Dingin. Adakah anda bersetuju?” . . .

NATO secretary general says chemical attacks in Syria 
“can't go unanswered” . . .

NATO's secretary general says chemical attacks in Syria "can't go unanswered" - but distanced the alliance from getting involved.

Anders Fogh Rasmussen, in an interview with euronews, added he was "gravely concerned" about Syria and convinced Bashar al-Assad's regime were behind the Damascus atrocity.

But Rasmussen said he did not foresee a role for NATO.

Andreï Beketov, euronews:

"Secretary General, you kindly agreed to talk to Euronews at the moment when the world is deciding what to do about the chemical attack near Damascus. What does NATO do, is going to, or is planning to do about Syria?"

Anders Fogh Rasmussen, NATO secretary general:

"First of all let me stress that I don't foresee any further role for NATO. NATO already plays its part as a forum for consultations among allies and we have deployed Patriot missiles to ensure effective defence and protection of the Turkish population and the Turkish territory.

"I don't foresee a further role. But having said that we are gravely concerned about the situation in Syria and it's my firm belief that the chemical attacks in Syria can't go unanswered. It is necessary that the international community sends a firm message to dictators all over the world that you can't use chemical weapons without any reaction."

Beketov, euronews:

"By doing what? How to send this signal?"

Rasmussen:

"Well, that's for individual nations to figure out. As you know there are considerations right now. But I think it's of utmost importance that the international community sends a very clear message. It is a responsibility for the international community to uphold and enforce the international ban against the use of chemical weapons."

Beketov, euronews:

"How convinced are you that the Syrian government committed this atrocity?"

Rasmussen:

"I am convinced that the Syrian government is responsible. Variety of sources point to the Syrian regime as responsible. And I don't believe that the Syrian opposition has the capacity to conduct such an attack of that scale and scope. It's irrational to think that the opposition would attack their own people in the areas they already control, with chemical weapons. There is no doubt to my mind that the Syrian regime is responsible."

Beketov, euronews:

"Why do you take the alleged chemical attack much more seriously than the killing of civilians by bullets?"

Rasmussen:

"Of course the killings that we have seeing in the Syrian conflict are outrageous. Maybe more than 100 thousand people were killed. It's horrendous. But obviously the use of chemical weapons is something very special. Chemical weapons can be use in a limited way. But chemical weapons can be easily turned into a weapon of mass destruction. And that's why you have very very strong restrictions in the international conventions. Actually they ban the use of chemical weapons. And that's why international community has a particular responsibility when it comes to enforcing those international conventions."

Beketov, euronews:

"You know that Russia supports the Syrian government, it supplies it with weapons, Russia has naval base in Syria. Whoever takes any action against Syria - aren't they confronting or in danger of confronting Russia? Are you concerned about that?"

Rasmussen:

"I strongly regret the division within the international community. And I think that divided international community holds a lot of responsibility when it comes to the conflict in Syria. But I think by the end of the day the Russians will realise that much is at stake and they wouldn't engage in a conflict. I do believe that it is a responsibility for the whole of the international community to safeguard the international conventions against the use of chemical weapons."

Beketov, euronews:

"The situation with Russia is a bit tense at the moment. We are talking with Vilnius. Soon, in the autumn, Lithuania will take part in a NATO exercise to simulate the invasion by a foreign power, as I understand. Russia and Belarus will conduct manoeuvres in the same region. Moscow is already saying it's reminiscent of the Cold war period. Do you agree?" . . .


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...