Thursday 31 October 2013

PENGANGGURAN JERMAN MENINGKAT BAGI BULAN YANG KE-3 BERTURUT-TURUT - EKONOMI


SitiWanMahani - Pengangguran Jerman tidak disangka-sangka meningkat pada bulan Oktober. Ia adalah untuk bulan yang ke-3 berturut-turut, yang menyebabkan soalan adakah ini satu trend atau hanya blip A?

Diselaraskan untuk faktor-faktor musim jumlah itu adalah yang tertinggi sejak Jun 2011.

Walau bagaimanapun, kadar pengangguran keseluruhan kekal hampir terendah sejak penyatuan semula lebih daripada 2 dekad yang lalu. Bilangan orang daripada kerja naik dengan hanya 2,000 hingga 2973000 .

Peningkatan September ini telah disemak semula sehingga 24,000. Ekonomi yang dikaji selidik oleh organisasi berita telah dijangka tiada perubahan. Kadar pengangguran yang diadakan stabil pada 6.9% peratus, juga pelarasan bermusim.

Frank- Jürgen Weise, ketua Agensi Buruh Persekutuan Jerman, berkata: “Dengan ini data baru kecenderungan bulan yang lalu terus Pasaran Buruh, semua dalam semuanya, dalam bentuk yang agak baik, dan kami menjangkakan pembangunan yang stabil juga untuk bulan-bulan akan datang.”

Dia maklum bahawa kebangkitan musim luruh biasa dalam pasaran kerja adalah lebih lemah daripada yang dijangkakan dan berkata ia tidak mempunyai dinamik.

Walau bagaimanapun, data daripada Pejabat Statistik menunjukkan jumlah orang dalam kerja-kerja di Jerman semakin meningkat di atas 42 juta bagi kali pertama sejak Timur negara dan ‘West reunified’ pada tahun 1990. Itu adalah daripada jumlah penduduk sebanyak 81 juta.

German unemployment rises for third straight 
month – economy

German joblessness unexpectedly rose in October. It was up for a third month running, prompting the question is this a trend or just a blip?

Adjusted for season factors the total was the highest since June 2011.

However the overall unemployment rate remains close to its lowest since reunification more than two decades ago. The number of people out of work was up by just 2,000 to 2.973 million.

September's increase was revised up to 24,000. Economists surveyed by news organisations had expected no change. The jobless rate held steady at 6.9 percent, also seasonally adjusted.

Frank-Jürgen Weise, the head of the German Federal Labour Agency, said: "With this new data the tendency of the past months continues. The Labour market is, all in all, in fairly good shape, and we expect stable development also for the coming months."

He did note that the usual autumn revival in the jobs market was weaker than expected and said it lacked dynamism.

However, data from the Statistics Office showed the number of people in work in Germany rising above 42 million for the first time since the country's East and West reunified in 1990. That is out of a population of 81 million.

NSA dituduh mensasarkan Google dan Yahoo 
penggodaman tidak lagi rahsia . . .


SitiWanMahani - lebih banyak bahan bakar telah ditambah kepada Amerika Syarikat didakwa skandal mengintip. Washington Post melaporkan dakwaan bahawa Amerika Syarikat Agensi Keselamatan Negara (NSA) telah menggodam Google dan Yahoo pautan data di seluruh DUNIA. Maklumat ini kemudian diayak dengan satu program yang dipanggil MUSCULAR (OTOT).

Ketua NSA telah menafikan dakwaan tersebut: “Tiada untuk pengetahuan saya!” kata Ketua Keith Alexander, Pengarah Agensi Keselamatan Negara. “Itu tidak pernah berlaku! Malah, ada dakwaan ini Jun lalu bahawa NSA telah menembusi pelayan Yahoo atau Google atau wakil industri kami. Ia akan menjadi haram bagi kita untuk berbuat demikian dan saya tidak tahu apa laporan itu, tetapi saya boleh memberitahu anda dgn nyata, kami tidak mempunyai akses kepada pelayan Google, pelayan Yahoo.”

Tuduhan yang datang tetapi lebih bocor dokumen dari bekas kontraktor NSA Edward Snowden. NSA telah mempunyai akses pintu depan ke Google dan Yahoo akaun melalui mahkamah PRISM program yang diluluskan.

NSA is accused of targeting Google and Yahoo 
in yet more secret hacking . . .

More fuel has been added to the alleged US spying scandal. The Washington Post is reporting claims that the US National Security Agency (NSA) has been hacking into Google and Yahoo data links worldwide. The information was then sifted by a programme called MUSCULAR.

The NSA chief has denied the allegations: "Not to my knowledge!" said General Keith Alexander, Director of National Security Agency. "That's never happened! In fact, there was this allegation last June that NSA was tapping into the servers of Yahoo or Google or our industry reps. It would be illegal for us to do that and so I don't know what the report is, but I can tell you factually, we do not have access to Google servers, Yahoo servers."

The accusations come from yet more leaked documents from former NSA contractor Edward Snowden. The NSA already has front door access to Google and Yahoo accounts via the court approved programme PRISM.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...