Wednesday 20 November 2013

Amerika Syarikat boleh 'Menjejaskan pemulihan Ekonomi - OECD . . .

Pertubuhan Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan (OECD) Setiausaha Agung Angel (malaikat) Gurria menyampaikan ucapan pada sidang media pada 19 November 2013 untuk membentangkan Outlook Ekonomi di ibu pejabat OECD di Paris (Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) Secretary General Angel Gurria delivers a speech during a press conference on November 19, 2013 to present the Economic Outlook at the OECD headquarters in Paris. (AFP Photo/Eric Piermont - think IN pictures @1WORLDCommunity)

SitiWanMahani - Ancaman yang paling segera kepada ekonomi global yang datang dari Amerika Syarikat dan hutang siling, memberi amaran Pertubuhan bagi Kerjasama Eko-nomi dan Pembangunan (OECD), menandakan peralihan utama dalam kebimbangan dari-pada ekonomi ZON Euro terbesar di DUNIA.

Organisasi penyelidikan yang berpangkalan di Paris mengeluarkan laporan Tinjauan Eko-nomi dwi-tahunan (report), yang meletakkan fokus yang berat pada risiko “mengikat” hutang siling.

“Nekat bahaya atas dasar fiskal di Amerika Syarikat kekal sebagai risiko utama dan tidak menentu,” kata Angel Gurria pada sidang akhbar (news conference) di Paris pada Selasa.

US could ‘derail’ economic recovery – OECD

The most immediate threat to the global economy is coming from the US and its debt ceiling, warns the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD), marking a major shift in concern from the eurozone the world’s biggest economy.

The Paris-based research organization released its bi-annual Economic Outlook report, which placed a heavy focus on the risk of a “binding" debt ceiling.

“Brinkmanship over fiscal policy in the United States remains a key risk and uncertainty,” Angel Gurria said at the news conference in Paris on Tuesday.

Country
 3rdquarter GDP
2nd quarter GDP
United States
0.8%
0.7%
United Kingdom
0.7% 
0.6%
Japan
0.5%
0.9%
Germany
0.3%
0.7%
France
-0.1%
0.5%
Italy
-1.9%
0.2 %
European Union (28)
0.2%
0.3%
OECD area
1.4%
1.0%
  
Hutang siling hendaklah dihapuskan, dan digantikan oleh “pelan penyatuan belanjawan jangka panjang yang boleh dipercayai dengan sokongan politik yang kukuh,” kata OECD.

Kumpulan ini menetapkan matlamat untuk mengurangkan defisit bajet sebanyak 3.3% peratus untuk mengelakkan “kesan limpahan” utama dalam pasaran dan negara-negara lain.

Jika Amerika Syarikat terus melanjutkan had pinjaman, ia akan terus kekacauan melalui realiti kewangan, yang akan memberi kesan buruk kepada ekonomi global. Laporan itu berjalan 4 senario makroekonomi berasingan melihat apa yang berlaku jika Amerika Syarikat terus sehingga perbelanjaan besar mereka.

Senario melihat yang berbeza-beza jatuh dalam defisit bajet daripada di antara 4 dan 6.5% peratus. Penurunan defisit belanjawan akan menghantar ekonomi ke pelbagai peringkat kemelesetan, dan kejutan akan merebak di seluruh DUNIA.

“Peristiwa-peristiwa menggariskan keutamaan senario negatif dan risiko yang pemulihan lagi boleh tergelincir,” kata ketua ekonomi OECD Pier Carlo Padoan.

The debt ceiling should be abolished, and replaced by "a credible long-term budgetary consolidation plan with solid political support," the OECD said.

The group sets out a goal of lowering the budget deficit by 3.3 percent to prevent major “spill over effects” into other markets and economies.

If the US keeps on extending its borrowing limit, it will continue to muddle through its financial reality, which will have adverse effects on the global economy. The report runs four separate macroeconomic scenarios looking at what happens if the US keeps up their big spending.

The scenarios look at varying falls in the budget deficit from between 4 and 6.5 percent.  A budget deficit decrease would send the economy into varying degrees of recession, and the shock would spread globally.

"These events underline the prominence of negative scenarios and risks that the recovery could again be derailed," OECD chief economist Pier Carlo Padoan said.

Pertumbuhan KDNK - Suku Ke-3 2013, Akaun Negara Suku Tahunan, OECD. Graf dari oecd.org  (GDP Growth - Third Quarter 2013, Quarterly National Accounts, OECD. Graph from oecd.org - think IN pictures @1WORLD Community)

Jika Amerika Syarikat mengurangkan defisit bajet mereka sebanyak 6.5% peratus dari-pada KDNK, semua 34 negara anggota OECD akan berada dalam kemelesetan

“Keluar dari dasar kewangan (monetary policy) bukan konvensional akan mencabar, tetapi demikian akan tindakan untuk mencegah lain meluap-naik di kawasan euro dan untuk memastikan bahawa prospek pertumbuhan di Jepun dan sasaran fiskal dicapai,” kata laporan itu.

Pasaran baru muncul mengalami apa yang dipanggil OECD “limpahan global” - kelem-bapan dari krisis kewangan. Kerana negara-negara BRICS membuat lebih banyak dan lebih KDNK DUNIA, kekurangan pertumbuhan mereka yang mempunyai kesan yang lebih meluas.

“Terdapat juga risiko yang tirus pembelian aset oleh Rizab Persekutuan Amerika Syarikat boleh membawa pertarungan baru ketidakstabilan,” kata laporan itu.

Walaupun pergolakan, OECD mengesyorkan Amerika Syarikat mula berkurangan (taper) 85 bilion setiap bulan bon membeli program tahun depan, berkata ia perlu bermula kadang-kadang, walaupun kesan limpahan pasaran.

“Urusan berterusan membincangkan hutang setiap beberapa bulan adalah semata-mata menjejaskan tahap keyakinan dan oleh itu pertumbuhan,” kata Padoan.

Pada tahun 2012, OECD mengeluarkan amaran yang serupa dengan Amerika Syarikat bahawa mereka perlu secara beransur-ansur mengurangkan defisit bajet yang besar persekutuan mereka.

‘Besar risiko’

Lain-lain “risiko besar” termasuk keadaan tidak stabil Jepun fiskal dan “ketinggalan dan tidak sekata” Pertumbuhan dalam Zon Euro.

Kewangan rapuh awam, situasi politik yang tidak menentu, dan lembaran kira-kira bank yang lemah menjadi ancaman kepada pemulihan Zon Euro.

Pertumbuhan di UK acerbated kepada 0.8% peratus pada S3, pertumbuhan Jepun perlahan tetapi meningkat 0.5% peratus dan pertumbuhan perlahan German kepada 0.3% peratus.

Secara keseluruhan, pemulihan global adalah benar, tetapi perlahan, dan ada “mungkin pergolakan di kaki langit” menurut Gurria. Global KDNK berkembang sebanyak 0.5% peratus pada suku ke-3, 2013 , tidak berubah daripada suku sebelumnya.

Pertumbuhan dijangka beransur-ansur mendapat momentum pada tahun 2014 dan 2015, tetapi pemulihan akan kekal sederhana.

Dalam 34 anggota OECD pertumbuhan KDNK dijangka meningkat kepada 2.3% peratus pada 2014 dan 2.7 %pada tahun 2015, meningkat daripada 1.2% peratus pada tahun 2013, menurut simulasi.

Di luar kumpulan OECD, ekonomi DUNIA akan berkembang lebih pantas pada kadar 2.7% peratus pada 2013, 3.6% peratus pada tahun 2014, dan 3.9% peratus pada 2015. Ramalan adalah lebih lemah daripada laporan terakhir pada bulan Mei.

If the US reduced their budget deficit by 6.5 percent of GDP, all 34 member states of the OECD would be in recession

“The exit from non-conventional monetary policy will be challenging, but so will action to prevent another flare-up in the euro area and to ensure that Japan’s growth prospects and fiscal targets are achieved,” the report said.

Emerging markets are experiencing what the OECD calls “global spillover” – slowdown from the financial crisis. Because BRICS countries make up more and more of World GDP, their lack of growth is having a more far-reaching effect.

“There is also a risk that tapering of asset purchases by the US Federal Reserve could bring a renewed bout of instability,” the report said.

Despite the turbulence, the OECD recommends the US begin to taper 85 billion per-month bond buying program next year, saying it has to begin sometime, despite  spillover market effects.

"The continuous affair of discussing debt every few months is simply detrimental to confidence levels and therefore growth," Padoan said.

In 2012, the OECD issued a similar warning to the US that they need to gradually reduce their massive federal budget deficit.

'Sizable risks'

Other “sizable risks” include the unstable Japanese fiscal situation and “lagging and uneven” growth in the eurozone.

Fragile public finance, uncertain political situations, and weak balance bank sheets pose a threat to eurozone recovery.

Growth in the UK acerbated to 0.8 percent in 3Q, Japan’s growth slowed but increased 0.5 percent, and German growth slowed to 0.3 percent.

Overall, global recovery is real, but slow, and there “may be turbulence on the horizon” according to Gurria. Global GDP grew by 0.5 percent in the third quarter of 2013, unchanged from the previous quarter.

Growth is projected to gradually gain momentum in 2014 and 2015, but recovery will remain modest.

In the 34-member OECD GDP growth is expected to accelerate to 2.3 percent in 2014 and 2.7 in 2015, up from 1.2 percent in 2013, according to simulations.

Outside of the OECD group, the world economy will grow faster- at 2.7 percent in 2013, 3.6 percent in 2014, and 3.9 percent in 2015.  The forecast is weaker than its last report in May.


OECD memotong Ramalan Pertumbuhan Gglobal - ekonomi



SitiWanMahani - Pertubuhan Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan telah mengurang-kan ramalan pertumbuhan global sendiri untuk tahun ini dan 2014 oleh hampir setengah mata peratusan.

OECD menunjukkan jari pada kelembapan dalam pasaran baru muncul dan Amerika Syarikat huru-hara hutang siling.

Ketua Setiausaha OECD Angel Gurria berkata:. “Nombor sekarang untuk pertumbuhan ekonomi DUNIA untuk tahun 2013 adalah 2.7% peratus dan ini adalah seperti yang rendah kerana ia telah sejak krisis besar tahun 2009 Kini, kami menjangkakan kadar ini untuk kembali kepada 4% peratus, yang di mana mereka telah untuk beberapa ketika pada tahun 2015, tetapi 2013 sebenarnya akan menjadi tahun pertumbuhan yang rendah.”

Agensi itu berkata ekonomi UK akan berkembang sebanyak 1.4% peratus tahun ini iaitu di bawah Bank of England dan anggaran atas pertumbuhan % peratus untuk Zon Euro meramalkan untuk tahun depan. OECD menyifatkan sistem perbankan Zon Euro sebagai “utama mengheret” kepada pertumbuhan di kawasan itu.

OECD cuts global growth forecasts - economy

The Organisation for Economic Cooperation and Development has cut its own global growth forecasts for this year and 2014 by almost half a percentage point.

The OECD points the finger at a slowdown in emerging markets and the US debt ceiling chaos.

Secretary General of the OECD Angel Gurria said:"The numbers now for world growth for 2013 is 2.7 percent and this is as low as it has been since the big crisis of 2009. Now we expect these rates to go back to four percent, which is where they have been for sometime in 2015, but 2013 will actually be a low growth year."

The agency said the UK economy would grow by 1.4 percent this year that is below Bank of England estimates and above the 1 percent growth for the euro zone predicted for next year. The OECD described the eurozone banking system as a "major drag" on growth in the area.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...