Monday 25 November 2013

Bangkok penyokong-penyokong Sebagai peminat berminat penunjuk perasaan di seluruh Bandar . . .

Bendera kebangsaan Thailand terbang di Tugu Demokrasi semasa perhimpunan anti-kerajaan, menyeru Perdana Menteri Thailand Yingluck Shinawatra ke langkah ke bawah, di Bangkok, Thailand, AHAD, 24 November, 2013. Berpuluh-puluh ribu penunjuk perasaan anti-kerajaan telah mengambil untuk jalan-jalan di ibu kota Thailand untuk membantah apa yang mereka katakan adalah menggulingkan pengaruh Perdana Menteri Thaksin Shinawatra pada kerajaan sekarang. (Photo AP - think IN pictures @1WORLDCommunity)

SitiWanMahani - BANGKOK (AP) Bangkok bersiap sedia menghadapi gangguan utama Isnin sebagai anti-kerajaan besar-besaran Mac fanned kepada 13 lokasi dalam usaha berkembang untuk menggulingkan kerajaan Perdana Menteri Ying-luck Shinawatra.

Lebih daripada 2 dozen sekolah Bangkok sepanjang laluan bantahan itu ditutup dan polis mengetatkan keselamatan di destinasi bantahan, termasuk tentera dan ibu pejabat polis dan 5 stesen televisyen yang dikawal oleh tentera atau kerajaan.

Penunjuk perasaan berkata, mereka mahu Yingluck meletak di tengah-tengah dakwaan bahawa kerajaan beliau dikawal oleh abangnya yang lebih tua, menggulingkan bekas pemimpin Thaksin Shinawatra. Perhimpunan Isnin datang sehari selepas kira-kira 100,000 orang berarak di Bangkok, pementasan perhimpunan terbesar oleh lawan Thaksin pada tahun-tahun .

Ketua penunjuk perasaan Suthep Thaugsuban dijanjikan perarakan Isnin akan menjadi aman dan mematuhi undang-undang. Tetapi gerakan yang semakin meningkat, yang bermula bulan lepas, telah menimbulkan kebimbangan keganasan baru dalam krisis berterusan politik Thailand, yang telah berkisar Thaksin selama bertahun-tahun.

Ramai khuatir bahawa pertempuran boleh meletus antara penunjuk perasaan anti -kerajaan dan penyokong Thaksin, yang menganjurkan perhimpunan mereka sendiri di sebuah stadium Bangkok dan telah berikrar untuk tinggal meletakkan sehingga pembangkang panggilan keluar demonstrasi itu.

Penyokong Thaksin dan lawan telah berjuang untuk kuasa sejak tentera rampasan kuasa 2006 bekas Perdana Menteri yang pertama, yang digulingkan berikutan bantahan jalan menuduh beliau rasuah dan tidak menghormati raja berperlembagaan di negara itu, Raja Bhumibol Adulyadej. Thaksin telah tinggal dalam diri - buangan untuk 5 tahun yang lalu untuk mengelakkan hukuman penjara atas sabitan rasuah.

Perjuangan untuk kuasa telah kadang-kadang membawa kepada pertumpahan darah di jalan-raya di Bangkok. Baru-baru ini, kira-kira 90 orang terbunuh pada tahun 2010 apabila “Red Shirt” penyokong Thaksin menduduki bahagian tengah Bangkok selama beberapa minggu sebelum kerajaan yang diketuai kemudian oleh pembangkang semasa, dihantar tentera untuk melumpuhkan .

Bantahan terkini telah berakhir 2 tahun tenang di bawah kerajaan Yingluck. Pentadbiran Yingluck bergelut untuk membendung tunjuk perasaan, yang pada mulanya bermula lebih menentang rang undang-undang pengampunan politik yang disokong kerajaan yang pengkritik berkata telah direka untuk membawa Thaksin pulang dari buangan. Dewan Negara menolak rang undang-undang awal bulan ini dalam usaha untuk menamatkan protes. Tetapi perhimpunan telah mendapat momentum dan pemimpin kini telah beralih sasaran mereka kepada matlamat yang lebih abstrak menjatuhkan “rejim Thaksin,” iaitu bagaimana penunjuk perasaan merujuk kepada kerajaan Yingluck.

“Demonstrasi kami akan berterusan sehingga kita boleh menghapuskan rejim Thaksin,” kata Suthep kepada orang ramai hari Ahad. Suthep dituduh Thaksin menyalahgunakan hak asasi manusia, rasuah dan mengganggu pegawai kerajaan.

“Kami akan memberitahu pegawai-pegawai kerajaan untuk berhenti berkhidmat rejim Thaksin dan berdiri di sisi rakyat sebaliknya,” kata Suthep kepada The Associated Press. “Kami juga akan berarak untuk memberitahu media melaporkan berita dengan berkecuali, tanpa gangguan, dan tidak untuk berkhidmat dengan kerajaan. Mereka mesti memberi kebenaran.”

Khas pengaman arahan jurucakap polis, Mejar Jeneral Piya Uthayo berkata laporan perisikan menunjukkan bahawa penunjuk perasaan juga akan bergerak mengelilingi lokasi Bangkok utama, termasuk pejabat Perdana Menteri dan Parlimen.

Penunjuk perasaan anti-kerajaan berkumpul di perhimpunan, menyeru Perdana Menteri Thailand Yingluck Shinawatra peletakan jawatan di Bangkok, Thailand, AHAD, 24 November, 2013. Berpuluh-puluh ribu penunjuk perasaan anti-kerajaan mengambil untuk jalan-raya di ibu kota Thailand untuk membantah apa yang mereka katakan adalah menggulingkan pengaruh Perdana Menteri Thaksin Shinawatra pada kerajaan sekarang. (Photo: AP - think IN pictures @1WORLDCommunity)

Penunjuk perasaan mengadakan perhimpunan anti-kerajaan di Bangkok, Thailand, Ahad 24 November, 2013. Berpuluh-puluh ribu penunjuk perasaan anti-kerajaan mengambil untuk jalan-raya di ibu kota Thailand pada hari Ahad, menuntut bahawa Perdana Menteri Yingluck Shinawatra peletakan jawatan di tengah-tengah dakwaan bahawa kerajaan beliau dikawal oleh abangnya yang lebih tua, menggulingkan bekas Perdana Thaksin Shinawatra. (Photo: AP - think IN pictures @1WORLDCommunity)

Penunjuk perasaan anti-kerajaan memegang bendera kebangsaan dan memuji-muji slogan-slogan di Bangkok, Thailand, Ahad November 24, 2013, menyeru Perdana Menteri Thailand Yingluck Shinawatra peletakan jawatan. (Photo: AP - think IN pictures @1WORLDCommunity)

Bendera kebangsaan Thailand terbang di Tugu Demokrasi semasa perhimpunan anti-kerajaan, menyeru Perdana Menteri Thailand Yingluck Shinawatra ‘to step down’, di Bangkok, Thailand, Ahad, 24 November, 2013. Berpuluh-puluh ribu penunjuk perasaan anti-kerajaan telah mengambil untuk jalan-rayan di ibu kota Thailand untuk membantah apa yang mereka katakan adalah menggulingkan pengaruh Perdana Menteri Thaksin Shinawatra pada kerajaan sekarang. (Photo: AP - think IN pictures @1WORLDCommunity)

Penunjuk perasaan anti-kerajaan gelombang alat bertepuk tangan di Bangkok, Thailand, Ahad November 24, 2013, semasa perhimpunan memanggil peletakan jawatan Perdana Menteri Thailand Yingluck Shinawatra. Berpuluh-puluh ribu penunjuk perasaan anti-kerajaan mengambil untuk jalan-raya di ibu kota Thailand pada hari Ahad, menuntut supaya Perdana menteri ‘Step down’ di tengah-tengah dakwaan bahawa kerajaan beliau dikawal oleh abangnya yang lebih tua, menggulingkan bekas Perdana Thaksin Shinawatra. (Photo: AP - think IN pictures @1WORLDCommunity)

Pemimpin Parti Demokrat Abhisit Vejjajiv melambai penunjuk perasaan anti-kerajaan semasa perhimpunan di Bangkok, Thailand, Ahad 24 NOVEMBER, 2013. Berpuluh-puluh ribu penunjuk perasaan anti-kerajaan mengambil untuk jalan-jalan di ibu kota Thailand pada hari Ahad, menuntut bahawa Perdana Menteri Yingluck Shinawatra1 peletakan jawatan di tengah-tengah dakwaan bahawa kerajaan beliau dikawal oleh abangnya yang lebih tua, menggulingkan bekas Perdana Thaksin Shinawatra. (Photo: AP - think IN pictures @1WORLDCommunity)

Bangkok braces As protesters Fan Oout Across City

BANGKOK (AP) Bangkok braced for major disruptions Monday as a massive anti-government march fanned out to 13 locations in a growing bid to topple the government of Prime Minister Yingluck Shinawatra.

More than two dozen Bangkok schools along the protest route were closed and police tightened security at the protest destinations, which included the military and police headquarters and the five television stations controlled by the military or the government.

Protesters say they want Yingluck to step down amid claims that her government is controlled by her older brother, ousted former leader Thaksin Shinawatra. Monday's rally came a day after about 100,000 people marched in Bangkok, staging the largest rally by Thaksin opponents in years.

Protest leader Suthep Thaugsuban promised Monday's march would be peaceful and law-abiding. But the escalating movement, which started last month, has raised concerns of renewed violence in Thailand's ongoing political crisis, which has revolved around Thaksin for years.

Many fear that clashes could erupt between the anti-government protesters and Thaksin's supporters, who are staging their own rally at a Bangkok stadium and have vowed to stay put until the opposition calls off its demonstration.

Thaksin's supporters and opponents have battled for power since a 2006 military coup ousted the former prime minister, who was toppled following street protests accusing him of corruption and disrespect for the country's constitutional monarch, King Bhumibol Adulyadej. Thaksin has lived in self-imposed exile for the past five years to avoid a prison sentence on a corruption conviction.

The battle for power has sometimes led to bloodshed on Bangkok's streets. Most recently, about 90 people were killed in 2010 when Thaksin's "Red Shirt" supporters occupied parts of central Bangkok for weeks before the government, led then by the current opposition, sent the military to crack down.

The latest protests have ended two years of relative calm under Yingluck's government. Yingluck's administration has struggled to contain the demonstrations, which initially started over opposition to a government-backed political amnesty bill that critics said was designed to bring Thaksin home from exile. The Senate rejected the bill earlier this month in a bid to end the protests. But the rallies have gained momentum and leaders have now shifted their target to the more abstract goal of toppling the "Thaksin regime," which is how protesters refer to Yingluck's government.

"Our demonstration will continue until we can get rid of the Thaksin regime," Suthep told the crowd Sunday. Suthep accused Thaksin of abusing human rights, corruption and interfering with government officials.

"We will tell the government officials to stop serving the Thaksin regime and stand by the people's side instead," Suthep told The Associated Press. "We will also march to tell the media to report news with neutrality, without distortion, and not to serve the government. They must give people the truth."

Special peace-keeping command spokesman police Maj. Gen. Piya Uthayo said intelligence reports indicated that the protesters would also move to surround key Bangkok locations, including the prime minister's office and Parliament.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...