Monday 25 November 2013

Beratus-ratus Ribu PENUNJUK PERASAAN THAI Anti-KERAJAAN berkumpul di Bangkok . . .



SitiWanMahani - Pergerakan bantahan besar melanda Thailand dengan beratus-ratus ribu di Bangkok menyeru penyingkiran Perdana menteri Yingluck Shinawatra. Sementara itu saingan mereka berjanji akan meneruskan perhimpunan mereka yang menyokong kerajaan.

Pemimpin protes dianggarkan bahawa sekurang-kurangnya sekurang-kurangnya 1 juta penunjuk perasaan anti-kerajaan akan berkumpul berhampiran Tugu Demokrasi untuk perarakan yang dianjurkan melalui bandar. Anggaran polis terkini menunjukkan bahawa kira-kira 200,000 orang telah berkumpul di jalan-jalan, perhimpunan terbesar dalam tempoh 3 tahun.

Perhimpunan ini mengikuti minggu perhimpunan mencetuskan oleh rang undang-undang pengampunan yang akan membenarkan kepulangan bekas Perdana Menteri dari buangan dan pengampunan bagi mereka yang bertanggungjawab untuk campur tangan tentera di perhimpunan berdarah tahun 2010, di mana lebih 90 orang terbunuh. Undang-undang itu ditolak oleh Parlimen di negara ini tetapi penunjuk perasaan kekal di jalan-jalan, cuba untuk menjatuhkan kerajaan, yang mereka berkata bertindak sebagai tali barut untuk bekas pemimpin Thaksin Shinawatra.

Semasa Perdana Menteri Thailand Yingluck Shinawatra adalah adik kepada bekas Perdana Menteri, yang telah hidup dalam buangan sejak tahun 2008 untuk mengelakkan hukuman penjara 2 tahun kerana salah guna kuasa.

Menangani “Hari Rakyat” perhimpunan pembangkang pemimpin Demokrat Parti Satit Wongnongtaey alukan kehadiran yang besar pada hari Ahad.

“Bagaimana kerajaan ini boleh hidup ? Bagaimana sistem Thaksin itu dapat bertahan ?” dia berkata kepada tepukan dari orang ramai.

Hundreds Of thousands Thai anti-govt protesters 
gather in Bangkok . . .

A huge protest movement has gripped Thailand with hundreds of thousands gathering in Bangkok calling for the ouster of Prime Minister Yingluck Shinawatra. Their rivals meanwhile pledged to continue their rallies in support of the government.

Protest leaders estimated that at least at least 1 million anti-government protesters would gather near Democracy Monument for an organized march through the city. Latest police estimates showed that some 200,000 people have gathered on the streets, the biggest rally in three years.

The gathering follows weeks of rallies sparked by an amnesty bill that would allow the return of the former PM from exile and a pardon for those responsible for an army intervention in bloody rallies of 2010, in which over 90 people were killed. The legislation was rejected by the country’s parliament but protesters remained in the streets, trying to topple the government, which they say acts as a stooge for former leader Thaksin Shinawatra.

Current Thai Prime Minister Yingluck Shinawatra is the younger sister of former premier, who has been living in exile since 2008 to avoid a two-year jail term for abuse of power.

Addressing the "People's Day" rally the opposition Democrat Party leader Satit Wongnongtaey hailed the big turnout on Sunday.

"How can this government survive? How can the Thaksin system survive?" he said to applause from the crowd.

Penunjuk perasaan anti-kerajaan berkumpul untuk menunjukkan terhadap rang undang-undang pengampunan yang disokong kerajaan di tugu Demokrasi di tengah Bangkok November 24, 2013. (Anti-government protesters gather to demonstrate against the government-backed amnesty bill at the Democracy monument in central Bangkok November 24, 2013. (Reuters/Chaiwat Subprasom – think IN pictures @1WORLDCommunity)

Ramai orang datang dari luar ibu negara untuk menunjukkan rasa tidak puas hati mereka dengan kerajaan.

“Saya tiba semalam di sebuah konvoi kira-kira 40 bas dari wilayah Krabi,” penunjuk perasaan Wilawan Kayathan memberitahu UPI. “Kami mahu mendapatkan Yingluck dan mendatangkan kerajaan baru. Kerajaan ini adalah tidak boleh dipercayai.”

Oleh lawan petang Perdana Menteri Yingluck Shinawatra dan kerajaan yang dilanda krisis beliau berkumpul di 3 lokasi di pusat bersejarah di bandar itu, menyeru kerajaan beliau untuk digulingkan .

Pada masa yang sama, sekurang-kurangnya 20,000 pro-kerajaan aktivis Baju Merah mengadakan perhimpunan di sebuah stadium bola sepak tempatan untuk menyokong Yingluck. Penyokong kerajaan telah berikrar untuk berdiri dengan Perdana Menteri mereka, menuduh pembangkang cuba untuk memprovokasi campur tangan tentera.

“Ia tidak benar-benar penting berapa ramai orang yang anti-kerajaan ada,” pemimpin kumpulan itu Thida Thavornseth kepada AFP. “Apa yang penting ialah jika mereka cuba untuk melakukan sesuatu yang ganas yang boleh mengubah keadaan.”

Kedua-dua kumpulan telah berikrar untuk tinggal di Bangkok dan terus membantah sebagai kenderaan kepada ketegangan. Polis sedang membuat persediaan langkah-langkah untuk mencegah peningkatan keganasan sebagai pembangkang berkata ia akan berarak ke bangunan kerajaan dan stesen TV pada hari Isnin.

“Kita tidak akan menggunakan kekerasan dan kami akan cuba untuk mengelakkan apa-apa kecederaan,” kata jurucakap polis Piya Utayo kepada AFP

Yingluck yang menghadapi undi tidak percaya minggu ini dipanggil untuk demonstrasi aman.

“Kerajaan tidak mahu melihat konflik yang akan membawa ke dalam keganasan,” kata beliau di Facebook, sambil menambah bahawa walaupun kemarahan di jalan-raya negara itu belum lagi mencapai “buntu.”

Many people came from outside the capital to show their discontent with the government.

"I arrived yesterday in a convoy of about 40 buses from Krabi province," protester Wilawan Kayathan told UPI. "We want to get Yingluck out and bring in a new government. This government is untrustworthy."

By the evening opponents of Prime Minister Yingluck Shinawatra and her crisis-hit government had gathered in three sites in the city's historic center, calling for her government to be toppled.

At the same time, at least 20,000 pro-government Red Shirt activists staged a rally at a local football stadium to support Yingluck. Government supporters have vowed to stand by their prime minister, accusing the opposition of trying to provoke intervention by the army.

“It's not really important how many anti-government people there are,” the group's leader Thida Thavornseth told AFP. “What matters is if they try to do something violent that could change the situation.”

Both groups have vowed to stay in Bangkok and continue protesting as tension mounts. Police are preparing measures to prevent escalation of violence as the opposition says it will march on government buildings and TV stations on Monday.

“We will not use force and we will try to avoid any casualties,” police spokesman Piya Utayo told AFP

Yingluck who faces a no-confidence vote this week called for the demonstrations to remain peaceful.

“The government does not want to see conflict which will lead into violence,” she said on Facebook, adding that despite the fury in the streets the country has not yet reached a “dead-end.”

Penunjuk perasaan anti-kerajaan berkumpul untuk menunjukkan terhadap rang undang-undang pengampunan yang disokong kerajaan di tugu Demokrasi di tengah Bangkok November 24, 2013. (Anti-government protesters gather to demonstrate against the government-backed amnesty bill at the Democracy monument in central Bangkok November 24, 2013. (Reuters/Chaiwat Subprasom – think IN pictures @1WORLDCommunity)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...