Sunday 17 November 2013

Ibu Kota ARAB dilanda dengan banjir yang Jarang-jarang berlaku, penduduk digesa untuk tinggal di dalam Rumah (PHOTOS)



SitiWanMahani - Banjir yang teruk dilaporkan di Arab Saudi, terutama di ibu kota kera-jaan ini Riyadh, dengan kerajaan menutup sekolah-sekolah dan menggesa orang ramai untuk tinggal di dalam rumah di tengah-tengah hujan lebat. Banjir adalah jarang-jarang berlaku di negara yang dikuasai oleh Gurun Arab.

Saksi dalam Riaydh, yang juga merupakan bandar terbesar di negara ini, melaporkan jalan-jalan dan kedai dibanjiri. Gambar dipaparkan di pameran Twitter kereta lemas dalam air hujan.

Pertahanan Awam Arab memberi amaran kepada rakyat untuk tinggal di dalam rumah untuk keselamatan mereka sendiri, Al Arabiya melaporkan. Ramalan cuaca meramalkan hujan lebat terus adunan Arab Saudi untuk hujung minggu keseluruhan. Bahagian timur negara itu kelihatan akan yang paling banyak dilanda hujan.

Kerajaan menubuhkan pusat pengurusan bencana di kota suci Mekah dan sedang meran-cang untuk menutup sekolah-sekolah dan memindahkan penduduk di kawasan rendah, Bahrain Gulf Daily News melaporkan. Hujan di bandar barat laut Ha'il dijangka membanjiri lembah Al Adeera, menurut laporan media.

Sementara itu, saksi-saksi melaporkan bahawa penduduk kampung 70 kilometer barat Ha'il sedang berlindung di bumbung-bunbung rumah-rumah, masjid, dan juga sebagai banjir bermula atas gunong (mountaintops).

Kerajaan padang pasir telah pada masa lalu telah dikritik kerana kekurangan persediaan untuk situasi itu, seperti banjir jarang-jarang berlaku di bahagian DUNIA. Penduduk telah terbunuh dalam banjir kilat di Riyadh, Baha, dan Ha'il pada 13 Mei. Hujan dilaporkan yang paling berat di lebih daripada 25 tahun.

Banjir di bandar pelabuhan Jeddah, yang terletak di Laut Merah, membunuh 123 orang pada tahun 2009 dan 10 yang lain pada tahun 2011.

SAUDI Capital hit with rare Floods, Residents Urged 
to Stay Indoors (PHOTOS) . . .

Severe flooding is being reported in Saudi Arabia, especially in the kingdom’s capital of Riyadh, with the government closing schools and urging people to stay indoors amid heavy rain. Flooding is rare in the country dominated by the Arabian Desert.

Witnesses in Riaydh, which is also the country’s largest city, are reporting flooded streets and shops. Pictures posted on Twitter show cars drowning in rainwater. Saudi Civil Defense warned citizens to stay indoors for their own safety, Al Arabiya reported.

Weather forecasts are predicting heavy rains to continue to batter Saudi Arabia for the entire weekend. The eastern part of the country looks to be hit the most by the rains. The government is setting up a disaster management center in the holy city of Mecca and is planning to close schools and evacuate people in low-lying areas, Bahrain’s Gulf Daily News reported.

Rains in the northwest city of Ha’il are expected to flood the Al Adeera valley, according to media reports. Meanwhile, witnesses reported that villagers 70 kilometers west of Ha’il were taking shelter on the rooftops of houses, mosques, and even mountaintops as the flooding began.

The desert kingdom has in the past been criticized for its lack of preparedness for such situations, as flooding is rare in that part of the WORLD. Residents were killed during flash floods in Riyadh, Baha, and Ha’il on May 13. The rain was reportedly the heaviest in more than 25 years.

Floods in the port city of Jeddah, located on the Red Sea, killed 123 people in 2009 and 10 others in 2011.


Ibu kota Arab dilanda dengan banjir yang jarang-jarang berlaku, penduduk digesa untuk tinggal di dalam rumah (Saudi capital hit with rare floods, residents urged to stay indoors (PHOTOS bonus) - think IN pictures @1WORLD Community)

Ibu kota Arab dilanda dengan banjir yang jarang-jarang berlaku, penduduk digesa untuk tinggal di dalam rumah (Saudi capital hit with rare floods, residents urged to stay indoors (PHOTOS bonus) - think IN pictures @1WORLDCommunity)

(3 bulan yang lalu) Pasangan Arab Anjuan daripada lemas selepas gelombang banjir yang melanda 05 01 2013


Saudi couple Anjuan from drowning after a wave of flood sweeping 05 01 2013 . . .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...