Sunday 17 November 2013

ISEAEL Bekerjasama dengan ARAB SAUDI pada Pelan KONTINGENSI Nuklear IRAN - Laporan

Saudi's King Abdullah (AFP Photo/HO/SPA - think IN pictures @1WORLDCommunity)

SitiWanMahani - Mossad Israel, bersama-sama dengan pegawai-pegawai Saudi, bekerja-sama pada pelan kontingensi yang boleh termasuk serangan ke atas Iran jika program nuklearnya tidak dibendung cukup semasa rundingan di Geneva minggu ini, satu laporan baru yang telah diturunkan.

Kedua-dua kuasa yang telah menyuarakan kebimbangan bahawa sekatan ke atas program nuklear Iran tidak akan cukup. Menurut akhbar The Sunday Times, Arab Saudi telah mem-berikan Israel lampu hijau untuk penggunaan ruang udara dalam kes serangan ke atas Iran.

Ia juga mendedahkan bahawa Saudi sanggup membantu serangan Israel dengan bekerja-sama dengan penggunaan pesawat, helikopter penyelamat, dan kapal terbang kapal tangki. “Sebaik sahaja perjanjian Geneva itu ditandatangani, pilihan tentera akan kembali ke atas meja. Saudi marah dan bersedia untuk memberikan Israel semua bantuan yang diperlukan, “kata seorang sumber diplomatik tidak dinamakan memberitahu akbar.

Tehran telah berunding pelepasan sekatan di Geneva dengan P5 +1 negara - yang terdiri daripada Amerika Syarikat, Britain, Perancis, Jerman, Rusia, dan China - dalam pertukaran untuk jaminan bahawa ia tidak akan membangunkan senjata nuklear. Segi tepat yang ditawarkan dari kedua-dua pihak tidak dibuat awam, tetapi tiada perjanjian telah dibuat hujung minggu lalu. Sisi akan duduk untuk pusingan baru rundingan pada 20 November.

Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu telah memberi amaran bahawa mengangkat sekatan ke atas Iran tanpa menuntut konsesi yang mencukupi sebagai balasan hanya akan menggalakkan Tehran atas jalan untuk senjata nuklear dan membawa kepada konflik masa depan.

Israel telah melobi keras terhadap bertujuan untuk memujuk, dengan Netanyahu sendiri mendakwa bahawa Iran adalah kira-kira untuk merangkul “perjanjian abad ini.”

Pada hari Sabtu, Netanyahu bercakap kepada harian Perancis Le Figaro tentang keadaan ini, yang menyatakan bahawa Israel dan “negeri-negeri yang terkemuka di DUNIA Arab” bersetuju apabila ia datang kepada Tehran dan keupayaan nuklearnya.

“Kita semua berfikir bahawa Iran tidak harus dibenarkan untuk mempunyai keupayaan untuk membuat senjata nuklear,” katanya. “Kita semua berfikir bahawa pendirian yang sukar perlu diambil oleh masyarakat antarabangsa. Kita semua percaya bahawa jika Iran itu mempunyai senjata nuklear, ini boleh membawa kepada perlumbaan senjata nuklear di Timur Tengah, menjadikan Timur Tengah yang seorang yg mudah marah nuklear.”

Komen Perdana Menteri telah dibuat sebelum Presiden Perancis Francois Hollande dija-dualkan tiba di Israel untuk mengadakan perbincangan ke atas Iran pada hari Ahad. Ban-tahan French dilaporkan menyebabkan halangan dalam rundingan Iran hujung minggu lalu.

Israel Working with Saudi Arabia On Iran’s nuclear 
Contingency plan - report

Israel’s Mossad, along with Saudi officials, is working on contingency plans that could include an attack on Iran if its nuclear program is not curbed enough during the negotiations in Geneva this week, a new report has revealed.

Both powers have expressed concern that restrictions on Iran’s nuclear program will not be enough. According to The Sunday Times newspaper, Saudi Arabia already gave Israel the green light to use its airspace in the case of an attack on Iran.

It was also revealed that the Saudis were willing to assist an Israeli attack by cooperating with the use of drones, rescue helicopters, and tanker planes. “Once the Geneva agreement is signed, the military option will be back on the table. The Saudis are furious and are willing to give Israel all the help it needs,” an unnamed diplomatic source told the paper.

Tehran has been negotiating sanction relief in Geneva with the P5+1 countries - consisting of the US, Britain, France, Germany, Russia, and China - in exchange for assurances that it will not develop a nuclear weapon. Exact terms on offer from both sides have not been made public, but no agreement was made last weekend. The sides will sit down for a new round of talks on November 20.

Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu has warned that lifting sanctions on Iran without demanding sufficient concessions in return will only encourage Tehran on its path to nuclear armament and lead to future conflict.

Israel has been lobbying hard against appeasement, with Netanyahu himself claiming that Iran is about to clinch “the deal of the century.”

On Saturday, Netanyahu spoke to French daily Le Figaro about the situation, stating that Israel and the “leading states in the Arab world” agree when it comes to Tehran and its nuclear capabilities.

“We all think that Iran should not be allowed to have the capacities to make nuclear weapons,” he said. “We all think that a tougher stance should be taken by the international community. We all believe that if Iran were to have nuclear weapons, this could lead to a nuclear arms race in the Middle East, making the Middle East a nuclear tinderbox.”

The prime minister’s comments were made just before French President Francois Hollande was scheduled to arrive in Israel for talks on Iran on Sunday. French objections reportedly caused an obstacle in the Iran talks last weekend.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...