Sunday 3 November 2013

JEPUN dan RUSIA mengadakan MESYUARAT PERINGKAT TERTINGGI dalam beberapa tahun . . .



SitiWanMahani - Jepun dan Rusia telah bersetuju untuk mengadakan latihan ketente-raan bersama dan menggabungkan kuasa lebih keselamatan siber. Keputusan telah diumumkan semasa mesyuarat peringkat menteri di Tokyo, perbincangan peringkat ter-tinggi mereka di antara kedua-dua pada negara bertahun-tahun.

Hubungan antara kedua- dua kuasa, yang telah dingin selama beberapa dekad, kelihatan memanaskan sedikit - dengan kedua-dua pihak berkata mereka berminat untuk mengukuhkan hubungan tanpa menjejaskan hubungan yang sedia ada di tempat lain.

Menteri Rusia Sergey Lavrov berkata: “mesyuarat itu tidak format yang akan menye-babkan masalah kepada hubungan Jepun-Amerika Syarikat Dan kita berharap bahawa hubungan Jepun-Amerika Syarikat tidak akan mendapat dijalankan kerjasama dengan Rusia Apabila kita mewujudkan hubungan mesra . . . dengan satu pihak, tidak kita melakukannya untuk kemarahan yang lain. "

Menteri Luar Jepun Fumio Kishida berkata: “Jepun dan Rusia adalah pemain utama di rantau Asia Timur, dan mendalamkan kerjasama keselamatan antara kedua-dua negara akan menyumbang kepada keamanan dan kestabilan serantau.”

Kedua-dua negara tidak pernah pernah menandatangani perjanjian damai dua hala selepas Perang DUNIA ke-II, disebabkan oleh pertikaian wilayah lebih 4 pulau di Lautan Pasifik - dinamakan Kurils Southern oleh Rusia dan wilayah Utara oleh Jepun.

Japan and Russia Hold Highest-Level Meeting in years

Japan and Russia have agreed to hold joint military exercises and combine forces over cyber security. The decisions were announced during ministerial meetings in Tokyo, their highest-level talks between the two countries in years.

Relations between the two powers, which have been frosty for decades, appeared to be warming a little - with both sides saying they were keen to strengthen the relationship without jeopardising existing ties elsewhere.

Russian Minister Sergey Lavrov said: "Such meetings are not a format that would cause problems for the Japan-US relationship. And we hope that the Japan-US relationship wouldn't get in the way of cooperation with Russia. When we create friendly relationships with one party, we don't do it to antagonise another."

Japan's Foreign Minister Fumio Kishida said: "Japan and Russia are key players in the East Asia region, and deepening security cooperation between the two countries will contribute to regional peace and stability."

The two countries never countries never signed a bilateral peace accord after World War II, due to a territorial dispute over four islands in the Pacific Ocean - named the Southern Kurils by Russia and the Northern territories by Japan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...