Monday 4 November 2013

Ledakan PERNIAGAAN Greenland . . .



SitiWanMahani - Walaupun salah satu daripada sudut-sudut terpencil dan paling tidak boleh diakses di bumi ini, Greenland adalah di puncak ledakan besar dalam minyak dan mineral yang boleh mengubah hidup untuk rakyat 60,000 selama-lamanya, kata Colin Freeman.

Ia meliputi kawasan seluas Eropah Barat, tetapi mempunyai kurang daripada penduduk sebuah bandar Inggeris yang kecil. Semuanya tetapi 5% peratus daripada tanah besar-besaran yang dilindungi oleh salji dan ais, dan tidak ada jalan atau rangkaian kereta api sama sekali.

Namun walaupun salah satu sudut terpencil dan paling tidak boleh diakses di bumi ini, Greenland adalah di puncak ledakan besar dalam minyak dan mineral yang boleh mengubah an untuk rakyat 60,000 selama-lamanya.

Daripada minyak dan gas, ke batu-batu berharga dan logam nadir yang digunakan dalam segala-galanya daripada iPhone melalui turbin angin, tanah di atas DUNIA ini membentuk untuk menjadi sempadan akhir DUNIA ini.

Di sini, Sunday Telegraph ketua wartawan luar Colin Freeman dan jurukamera Julian Simmonds laporan dari ibu negara, Nuuk - pekan kecil 15,000 yang di ambang ledakan yang tidak disangka-sangka

Greenland's business boom

Despite being one of the remotest and most inaccessible corners of the planet, Greenland is on the cusp of a vast boom in oil and minerals that may change life for its 60,000 people forever, says Colin Freeman.

It covers an area the size of Western Europe, but has less than the population of an small English town. All but five per cent of its land mass is covered by snow and ice, and there is no road or rail network at all.

Yet despite being one of the remotest and most inaccessible corners of the planet, Greenland is on the cusp of a vast boom in oil and minerals that may change life for its 60,000 people forever.

From oil and gas, through to precious stones and rare metals that are used in everything from iPhones through to wind-turbines, the land on the top of the world is shaping to become the globe's final frontier.

Here, Sunday Telegraph chief foreign correspondent Colin Freeman and cameraman Julian Simmonds report from the capital, Nuuk - the tiny town of 15,000 that is on the verge of an unprecedented boom.


Apakah daging Ikan paus mentah Rasanya?

Daging paus telah lama berkhidmat sebagai berkhasiat, makanan ruji yang sihat untuk penduduk pribumi Inuit Greenland. Tugasan di Nuuk, The Telegraph Colin Freeman mengambil mengunyahnya . . .

What does raw whale meat taste like?

Whale meat has long served as a nutritious, healthy food staple for Greenland's indigenous Inuit population. On assignment in Nuuk, The Telegraph's Colin Freeman takes a bite . . .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...