Tuesday 3 December 2013

KAWALAN Jauh: 'Walaupun SELEPAS KEPERGIAN, AFGHANISTAN KEKAL di bawah CIA' . . .



SitiWanMahani - Afghanistan menuduh Amerika Syarikat memaksa ke dalam kontrak yang tidak adil dengan NATO, dengan memotong bekalan minyak kepada pasukan kesela-matan negara. Presiden Karzai baru ini menolak perjanjian Washington untuk membiar-kan tentera perikatan tinggal selepas 2014, dan kini berkata tekanan itu yang dipohon untuk mengheret beliau kembali masuk Lucy Kafanov laporan sekarang mengapa Kabul enggan menandatangani perjanjian itu di tempat pertama.

Remote Control: ‘Even after pullout, Afghanistan 
to stay under CIA’ . . .

Afghanistan's accused the US of forcing it into an unfair contract with NATO, by cutting off fuel supplies to the country's security forces. President Karzai recently rejected Washington's deal to let the alliance's troops stay after 2014, and now says pressure's being applied to drag him back in. Lucy Kafanov reports now on why Kabul refused to sign the deal in the first place.


Afghanistan: Pengalaman pembikin filem ini menerapkan 
dengan askar dalam ‘Neraka hidup’


SitiWanMahani - Pembikin filem Chris Terrill, yang meronda dengan askar di Afghanistan apabila Marin telah berlaku kejadian, menggambarkan apa yang hidup adalah seperti untuk orang-orang di barisan hadapan.

Bukan itu sahaja, beliau telah tertanam dengan marin di tempat yang sama kerana ia berlaku - satu pangkalan rondaan jauh mendalam di lembah Helmand dan menetapkan dalam apa yang digambarkan pada masa itu sebagai “batu persegi yang paling berbahaya di DUNIA”.

Penuh dengan IED (merangka letupan) dan merangkak dengan pemberontak Taliban, asas peronda digelar “Drift Rorke” dan terbenamnya digelar “IED Tengah”. 4 orang  marin akan mati di sini dengan berpuluh-puluh yang lain tercedera parah. Chris Terrill bercakap masanya dengan Marin Diraja berkhidmat dalam “Neraka hidup”.

Afghanistan: filmmaker's experience embedding 
with soldiers in 'living hell'

Filmmaker Chris Terrill, who was patrolling with soldiers in Afghanistan when the Marine A incident took place, describes what life is like for the men on the frontline .

Not only that, he was embedded with the marines at the same place as it occurred -- a remote patrol base deep in the Helmand valleys and set in what was described at the time as "the most dangerous square mile in the world".

Riddled with IEDs (improvised explosive devises) and crawling with Taliban insurgents, the patrol base was nicknamed "Rorke's Drift" and its setting was dubbed "IED Central".  Four marines were to die here with dozens seriously injured. Chris Terrill speaks of his time with the Royal Marines serving in this "living hell".

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...