Tuesday 3 December 2013

Protes Thai dipemudahkan Polis MENGANGKAT penghadang UTAMA . . .

Rakyat Thai perhatikan mereka berlindung selepas polis melepaskan gas pemedih mata semasa perhimpunan protes di Bangkok, Thailand Selasa, 3 Disember, 2013. Seorang pemimpin pembangkang puntung berapi berikrar Isnin memuncak kempen mereka untuk menjatuhkan kerajaan Thailand, dan mengarahkan pengikut-pengikutnya untuk menyerang ibu pejabat polis di Bangkok selepas mereka berjuang sepanjang hari dengan polis rusuhan melindungi bangunan-bangunan utama banyak mengurung. (Photo AP - think IN pictures @1WORLDCommunity)

SitiWanMahani - BANGKOK (AP) - Penunjuk perasaan anti-kerajaan melintasi halangan banyak berkubu untuk sampai ke pintu-pintu pejabat Perdana Menteri Thailand dan ibu pejabat polis bandar tanpa tentangan daripada pihak polis hari ini.

Selepas menentang mereka keras dengan gas pemedih mata dan peluru getah sejak Sabtu, polis ‘lounged’ di kaki lima sebagai penunjuk perasaan dikeluarkan halangan di jalan yang membawa kepada Pejabat Perdana Menteri dan berjalan melaluinya. Polis menggunakan kren untuk membuang papak konkrit dan tambak-tambak kawat berduri di jalan berde-katan yang membawa kepada ibu pejabat polis selepas bersetuju untuk membiarkan penunjuk perasaan ke dalam bangunan.

Kebalikan yang tidak dijangka daripada strategi oleh kerajaan mencadangkan ia tidak lagi mahu menghadapi penunjuk perasaan selepas 3 hari pertempuran yang telah menim-bulkan kebimbangan mengenai kestabilan negara. 3 orang terbunuh dan lebih 230 cedera dalam pelbagai tempat masalah.

Ia juga secara meluas dijangka bahawa beberapa jenis kefahaman akan dicapai untuk membenarkan protes untuk berhenti seketika untuk ulang tahun Raja Bhumibol Adulyadej pada Khamis. Raja, yang berusia 86, adalah sangat dihormati oleh semua rakyat Thailand dan dilihat sebagai tokoh penyatuan tunggal di negara ini.

Pegawai kerajaan tidak mengulas mengenai perkembangan, dan ia tidak jelas jika ini akan menyediakan lebih banyak daripada kurang aktif untuk keganasan dan kebuntuan politik yang melumpuhkan yang melemahkan demokrasi, ekonomi dan pelancongan Thailand.

Selepas melanggar halangan di jalan raya, penunjuk perasaan gilingan di luar pintu-pintu pejabat Perdana Menteri, yang dikenali sebagai ‘Government House’, dan tidak cuba untuk pergi melalui pintu kelabu kompaun yang luas. Banyak mengambil gambar diri mereka di luar pintu pagar.

“Ini adalah kemenangan untuk penunjuk perasaan,” kata Kusol Promualrat, memakai penyamaran tentera jaket hijau, berdiri di hadapan pintu pagar. Polis ditarik balik” kerana mereka tahu bahawa jika ini tidak berhenti lebih ramai orang akan tercedera, lebih ramai orang akan mati.”

Pada malam Isnin, pemimpin bantahan Suthep Thaugsuban kepada penyokong-penyo-kongnya untuk menyerang Biro Polis Metropolitan Bangkok, salah sebuah bangunan utama mereka telah berikrar untuk merebut sebagai sebahagian daripada kempen untuk menggulingkan kerajaan Perdana Menteri Yingluck Shinawatra.

Yingluck pada sidang akhbar bahawa sementara dia sanggup melakukan apa sahaja yang diperlukan untuk menamatkan protes ganas, tetapi tidak dapat menerima permintaan Suthep untuk kuasa tangan untuk majlis tidak dilantik. Yingluck dipilih dengan majoriti yang besar pada tahun 2011, dan ramai pemerhati melihat permintaan penunjuk pera-saan ‘kerana tidak munasabah jika tidak pelik.

Dalam beberapa pertempuran terburuk sejak protes bermula minggu lepas, atas penunjuk perasaan Isnin commandeered lori sampah dan jentolak, dan cuba untuk tempuh halangan konkrit di ‘Government House’ dan pejabat-pejabat lain. Polis berjaya menangkis mereka dengan tembakan gas pemedih mata, meriam air dan peluru getah, sebagai penunjuk perasaan menembak balik bahan letupan dari pelancar roket buatan sendiri.

Penunjuk perasaan yang kebanyakannya golongan pertengahan Bangkok penyokong pembangkang Parti Demokrat, menuduh Yingluck menjadi proksi untuk abangnya, bekas Perdana Menteri Thaksin Shinawatra. Beliau yang telah digulingkan dalam rampasan kuasa tentera 2006 tetapi kekal penting kepada krisis politik di Thailand, dan merupakan tumpuan utama bagi kebencian penunjuk perasaan itu.

Penunjuk perasaan berkata matlamat mereka adalah untuk mencabut mesin politik Thaksin, yang dituduh rasuah yang berleluasa dan penyalahgunaan kuasa. Keganasan sebahagian besarnya berhampiran ‘Government House’, Parlimen dan Metropolitan Biro Polis pada suku bersejarah ibu kota. Kawasan ini mempunyai beberapa tarikan pelan-congan utama di Bangkok seperti Istana Besar, Wat Pho kuil dan kawasan backpacker di Khao San Road. Kebanyakan Bangkok, sebuah bandar sebanyak 10 juta, telah tidak terjejas.

Pada hari Selasa, jalan yang membawa kepada ‘Government House’, yang merupakan zon perang maya sebelum ini, adalah aman. Yang terbakar dan menghancurkan trak mayat polis sedozen dibarisi jalan raya, beberapa sama sekali hangus dan ada yang masih mem-bara.

Tanah telah ditutup dengan kaca berkecai dan serpihan termasuk guni jaringan yang penunjuk perasaan telah menggunakan untuk menyediakan geseran manakala berjalan di seberang jalan direndam oleh polis dengan minyak untuk menjadikannya ia licin.

Yingluck dan Suthep bertemu secara ringkas pada hari Ahad di hadapan pemimpin ter-tinggi tentera, walaupun dia mempunyai waran tangkap terhadapnya. Satu waran tangkap yang ke-2 yang dikeluarkan Isnin atas tuduhan penderhakaan tentera. Kempen beliau telah menimbulkan cadangan dia ada sokongan tentera, yang telah lama mem-punyai pengaruh yang kuat ke atas politik Thai. Tentera sering melangkah dalam semasa krisis, menjalankan 18 rampasan kuasa atau percubaan yang berjaya sejak tahun 1930-an.

Ketidakstabilan politik telah melanda Thailand sejak tentera menggulingkan Thaksin, yang kekal sangat popular di kalangan pengundi luar bandar, pada tahun 2006. 2 tahun kemudian, penunjuk perasaan anti- Thaksin menduduki 2 lapangan terbang di Bangkok selama seminggu selepas mengambil alih jawatan Perdana Menteri selama 3 bulan, dan pada tahun 2010 penunjuk perasaan pro-Thaksin menduduki pusat bandar Bangkok selama beberapa minggu di ‘standoff’ yang berakhir dengan bahagian bandar dalam api dan lebih daripada 90 orang yang mati.

Menteri Pelancongan dan Sukan Somsak Pureesrisak kepada pemberita sasaran 26.5 Juta pelancong untuk tahun ini tidak boleh dibayar. Pelancongan menyumbang 10% peratus kepada $620 billion Ekonomi Thailand.

Rakyat Thai menggunakan topeng untuk menyelamatkan diri daripada gas pemedih mata kerana mereka berdiri dan menonton penunjuk perasaan anti-kerajaan semasa perhimpunan bantahan di luar pejabat-pejabat kerajaan yang mengurung oleh pasukan polis, di Bangkok, Thailand selasa 3 Disember, 2013. Polis Bangkok telah mula menghapuskan halangan konkrit dan kawat berduri di sekitar ibu pejabat mereka, dan berkata mereka akan membiarkan penunjuk perasaan anti-kerajaan ke dalam bangunan lebih awal daripada serangan mengancam mereka. (Photo AP - think IN pictures @1WORLDCommunity)

Polis Thailand berkawal di belakang terlihat tanda Konkrit di luar ibu pejabat polis metropolitan, di Bangkok, Thailand Selasa 3 Disember, 2013. Lewat hari ini, polis Bangkok mula menghapuskan halangan konkrit dan kawat berduri di sekitar ibu pejabat mereka, dan berkata mereka akan membenarkan penunjuk perasaan anti-kerajaan ke dalam bangunan lebih awal daripada serangan mengancam mereka. (Photo AP - think IN pictures @1WORLD Community)

Penunjuk perasaan anti-kerajaan lari menyelamatkan selepas polis menembak gas pemedih mata untuk menyuraikan mereka semasa perhimpunan bantahan di luar pejabat-pejabat kerajaan yang mengurung oleh pasukan polis, di Bangkok, Thailand selasa, 3 Disember, 2013. Polis Bangkok telah mula menghapuskan halangan konkrit dan kawat berduri di sekitar ibu pejabat mereka, dan berkata mereka akan membiarkan penunjuk perasaan anti-kerajaan ke dalam bangunan lebih awal daripada serangan mengancam mereka. (Photo AP - think IN pictures @1WORLD Community)

Penunjuk perasaan anti-kerajaan confron dengan polis rusuhan Thai semasa perhimpunan protes di Bangkok, Thailand, Selasa Disember 3, 2013. Seorang pemimpin pembangkang puntung berapi berikrar Isnin memuncak kempen mereka untuk menjatuhkan kerajaan Thailand, dan mengarahkan pengikut-pengikutnya untuk menyerang ibu pejabat polis di Bangkok selepas mereka berjuang sepanjang hari dengan polis rusuhan melindungi bangunan-bangunan utama banyak mengurung. (Photo AP - think IN pictures @1WORLD Community)

Seorang budak lelaki sekolah menonton perhimpunan bantahan dari jaraknya di Bangkok, Thailand SELASA 3 Disember, 2013. Seorang pemimpin pembangkang puntung berapi berikrar Isnin memuncak kempen mereka untuk menjatuhkan kerajaan Thailand, dan mengarahkan pengikut-pengikutnya untuk menyerang ibu pejabat polis di Bangkok selepas mereka berjuang sepanjang hari dengan polis rusuhan melindungi bangunan-bangunan utama banyak mengurung. (Photo AP - think IN pictures @1WORLD Community)

Seorang lelaki Polis Thailand meletakkan wayar berduri di luar ibu pejabat polis metropolitan di Bangkok, Thailand SELASA 3 disember, 2013. Polis Bangkok telah mula menghapuskan halangan konkrit dan kawat berduri di sekitar ibu pejabat mereka, dan berkata mereka akan membiarkan penunjuk perasaan anti-kerajaan ke dalam bangunan lebih awal daripada serangan mengancam mereka. (Photo AP - think IN pictures @1WORLD Community)

THAI protests Ease As Police lift key BARRICADES

BANGKOK (AP) Anti-government protesters crossed heavily fortified barriers to reach the gates of the Thai prime minister's office and the city police headquarters without resistance from police Tuesday.

After bitterly resisting them with tear gas and rubber bullets since Saturday, police lounged on sidewalks as protesters removed the barriers on a road leading to the prime minister's office and walked through. Police used cranes to remove concrete slabs and barbed wire barricades on a nearby road leading to the police headquarters after agreeing to let the protesters into the building.

The unexpected reversal of strategy by the government suggests it no longer wants to confront the protesters after three days of clashes that have raised concerns about the country's stability. Three people have died and more than 230 injured in various trouble spots.

It was also widely expected that some kind of an understanding would be reached to allow the protests to pause for King Bhumibol Adulyadej's birthday on Thursday. The king, who turns 86, is highly revered by all Thais and is seen as the sole uniting figure in the country.

Government officials did not comment on the developments, and it was not clear if this would provide more than a lull to the violence and the crippling political deadlock that is undermining Thailand's democracy, economy and tourism.

After breaching the barriers on the road, the protesters milled outside the gates of the prime minister's office, known as Government House, and made no attempt to go through the gray gates of the sprawling compound. Many took pictures of themselves outside the gate.

"This is a victory for the protesters," said Kusol Promualrat, wearing a military camouflage green jacket, standing in front of the gate. The police pulled back "because they know that if this doesn't stop more people will get hurt, more people will die."

On Monday night, protest leader Suthep Thaugsuban told his supporters to storm the Bangkok Metropolitan Police Bureau, one of the main buildings they have vowed to seize as part of a campaign to topple the government of Prime Minister Yingluck Shinawatra.

Yingluck told a news conference that while she is willing to do anything it takes to end the violent protests, but cannot accept Suthep's demand to hand power to an unelected council. Yingluck was elected with an overwhelming majority in 2011, and many observers see the protesters' demand as unreasonable if not outlandish.

In some of the worst clashes since the protests began last week, on Monday protesters commandeered garbage trucks and bulldozers, and tried to ram concrete barriers at the Government House and other offices. Police repelled them by firing tear gas, water cannons and rubber bullets, as protesters shot back explosives from homemade rocket launchers.

The protesters, mostly middle-class Bangkok supporters of the opposition Democrat Party, accuse Yingluck of being a proxy for her elder brother, former Prime Minister Thaksin Shinawatra. He was deposed in a 2006 military coup but remains central to Thailand's political crisis, and is a focal point for the protester's hatred.

The protesters say their goal is to uproot the political machine of Thaksin, who is accused of widespread corruption and abuse of power. The violence has largely been near the Government House, the Parliament and Metropolitan Police Bureau in the historic quarter of the capital. The area has some of Bangkok's main tourist attractions such as the Grand Palace, Wat Pho temple and the backpacker area of Khao San Road. Most of Bangkok, a city of 10 million, has been unaffected.

On Tuesday, a road leading to the Government House, which was a virtual war zone earlier, was peaceful. The burned and smashed remains of a dozen police trucks lined the road, some totally charred and some still smoldering.

The ground was covered with shattered glass and debris including mesh sacks which protesters had used to provide friction while running across the street soaked by police with oil to make it slippery.

Yingluck and Suthep met briefly on Sunday in the presence of top military leaders, even though he had an arrest warrant against him. A second arrest warrant was issued Monday on charges of insurrection. His campaign has raised suggestions he may have the backing of the military, which has long had a powerful influence over Thai politics. The army has often stepped in during times of crisis, carrying out 18 successful or attempted coups since the 1930s.

Political instability has plagued Thailand since the military ousted Thaksin, who remains hugely popular among rural voters, in 2006. Two years later, anti-Thaksin protesters occupied Bangkok's two airports for a week after taking over the prime minister's office for three months, and in 2010 pro-Thaksin protesters occupied downtown Bangkok for weeks in a standoff that ended with parts of the city in flames and more than 90 dead.

Tourism and Sports Minister Somsak Pureesrisak told reporters a target of 26.5 million tourists for the year may not be met. Tourism contributes 10 percent to Thailand's $620 billion economy.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...