Thursday 12 December 2013

Megatons untuk Megawatt 2.0: mata Rusia projek Nuklear baru dengan INDUSTRI tenaga Amerika Syarikat . . .

Pandangan udara Peach Bottom Stesen Kuasa Atom, loji kuasa nuklear di Delta, Pennsylvania  (An aerial view of the Peach Bottom Atomic Power Station, a nuclear power plant in Delta, Pennsylvania (AFP Photo/Stan Honda - think IN pictures @1WORLD Community)

Ct1Mahani | SitiWanMahani Negeri monopoli tenaga nuklear Rusia telah menghantar bahagian terakhir bahan api uranium diperbuat daripada kepala peledak nuklear Soviet ke Amerika Syarikat. Rosatom kini berharap untuk kerjasama yang saling menguntungkan dengan industri tenaga nuklear Amerika.

Penghantaran terakhir yang terdiri daripada 4 bekas U-235 bahan api uranium, down-blended dari kira-kira 80 kepala peledak nuklear Soviet, tiba di Baltimore dari St Petersburg di kapal Atlantik Navigator. Bekas telah dihantar ke loji gas penyebaran di Paducah (Kentucky) yang dimiliki oleh Amerika Pengayaan Corporation Amerika Syarikat (USEC), yang menghasilkan bahan api perhimpunan bagi loji kuasa nuklear Amerika.

Perhimpunan lepas diperbuat daripada HEU - LEU (Uranium Sangat Diperkaya - Uranium Rendah Diperkaya) bahan api nuklear akan dihasilkan pada 2017. Ia dijangka bahawa mereka akan berlangsung hingga 2020.

Separuh daripada kemudahan penjanaan kuasa nuklear Amerika digunakan HEU - LEU uranium, yang bermakna bahawa satu dalam 10 mentol lampu di Amerika Syarikat dinya-lakan dengan tenaga yang dijana daripada uranium yang diperolehi daripada kepala peledak nuklear Rusia. Semua dalam semua, bahan api nuklear Rusia telah diberikan Amerika sekitar 7 trillion kilowatt tenaga elektrik.

Megatons to Megawatts 2.0: Russia eyes new nuclear project 
with US energy industry

Russia's state nuclear energy monopoly has delivered the last portion of uranium fuel made from Soviet nuclear warheads to the US. Rosatom is now looking forward to mutually profitable cooperation with America’s nuclear energy industry.

The final shipment consisting of four containers of U-235 uranium fuel, downblended from approximately 80 Soviet nuclear warheads, arrived in Baltimore from St. Petersburg on the Atlantic Navigator vessel. Containers were sent to a gaseous diffusion plant in Paducah (Kentucky) belonging to America’s United States Enrichment Corporation (USEC), which produces fuel assemblies for American nuclear power plants.

The last assembly made of HEU-LEU (Highly Enriched Uranium - Low Enriched Uranium) nuclear fuel will be produced in 2017. It is expected that they will last till 2020.

Half of America’s nuclear power generation facilities used HEU-LEU uranium, which means that one in 10 light bulbs in the US are lit with energy generated from uranium derived from Russian nuclear warheads. All in all, Russian nuclear fuel has given America around seven trillion kilowatts of electrical energy.

Bilet yang sangat diperkaya logam uranium (A billet of highly enriched uranium metal (Photo from Wikipedia.org - think IN pictures @1WORLD Community)

Sekarang bahawa perjanjian HEU - LEU selesai, Rosatom akan menjual uranium diper-kayakan ke Amerika Syarikat pada harga pasaran antarabangsa, yang adalah lebih tinggi daripada kos bahan api HEU - LEU . Ini boleh memberi kesan kepada dalaman Amerika Syarikat penjanaan kuasa elektrik dan penggunaan.

Pada tahun 2012, Kementerian Luar Rusia mengumumkan bahawa Moscow tidak akan melanjutkan apa yang dipanggil Nunn - Lugar program itu (Nunn–Lugar program), (Program Pengurangan Ancaman Koperasi (CTR), dalam rangka kerja di mana megatons untuk Program Megawatt telah beroperasi. Ini adalah kerana sebab-sebab keselamatan negara.

Apakah perjanjian HEU - LEU

Perjanjian HEU - LEU (digelar megatons untuk Program Megawatt) yang ditandatangani pada tahun 1993 melibatkan downblending 500 tan Soviet buatan gred tentera, uranium yang diperkaya (HEU) (bersamaan dengan 20,000 kepala peledak nuklear) ke dalam uranium rendah diperkaya (LEU) untuk menghasilkan bahan api nuklear untuk 104 reaktor nuklear Amerika, yang menghasilkan hampir satu perlima daripada semua tenaga Amerika Syarikat.

Rusia membuat komitmen untuk membekalkan bahan api pada tetap harga, dengan jumlah bernilai kontrak itu mencapai $ 17 bilion. Bayaran terakhir untuk bahan api dijangka akan dibuat pada bulan Januari 2014.

Memandangkan kos pengeluaran uranium diperkaya gred senjata, perjanjian itu telah sangat menguntungkan bagi industri penjanaan kuasa nuklear Amerika Syarikat. Semua dalam semua, rakyat Amerika telah ‘membeli daripada’ Soviet HEU untuk semata-mata $ 34.000 per kilogram sejak 1995.

Now that the HEU-LEU agreement is over, Rosatom is going to sell enriched uranium to the US at an international market price, which is considerably higher than the cost of HEU-LEU fuel. This could have an impact on internal US electric power generation and consumption.

In 2012, the Russian Foreign Ministry announced that Moscow is not going to extend the so-called Nunn–Lugar program, (Cooperative Threat Reduction (CTR) Program), within the framework of which the Megatons to Megawatts Program has been operating. This is due to national security reasons.

What is the HEU-LEU agreement

The HEU-LEU agreement (dubbed Megatons to Megawatts Program) signed in 1993 involved the downblending of 500 tons of Soviet-made military grade, highly enriched uranium (HEU) (equivalent to 20,000 nuclear warheads) into low-enriched uranium (LEU) to produce nuclear fuel for America’s 104 nuclear reactors, which generate nearly a fifth of all US energy.

Russia made a commitment to supply fuel at a fixed price, with the total worth of the contract reaching $17 billion. The last payment for the fuel is expected to be made in January 2014.

Considering the production costs of the weapon-grade enriched uranium, the deal has been extremely profitable for the US nuclear power generating industry. All in all, Americans have been ‘buying out’ Soviet HEU for a mere $34,000 per kilogram since 1995.

Sergei Kirienko, Ketua Pengarah, Rosatom Negeri Perbadanan Tenaga Nuklear  (Sergei Kirienko, General Director, Rosatom State Nuclear Energy Corporation (RIA Novosti/Vadim Zhernov - think IN pictures @1WORLD Community)

Rosatom memasuki pasaran tenaga nuklear Amerika Syarikat

Menandakan berakhirnya perjanjian HEU - LEU ditandatangani pada tahun 1993, ketua Rusia Rosatom tenaga nuklear perbadanan, Sergey Kiriyenko, telah bertemu dengan rakan sejawatannya dari Amerika di Washington, Setiausaha Tenaga Amerika Syarikat Ernest Moniz dan timbalannya Daniel Poneman.

Pihak-pihak “menyenarai projek saling menarik” Kiriyenko kepada wartawan pada Selasa. Ketua industri tenaga nuklear Rusia dinamakan sebagai salah satu projek itu: reaktor cepat - neutron antarabangsa, tetapi menahan dirinya dari menyatakan yang lain.

Kiriyenko berkata bahawa perjanjian HEU - LEU telah menjadi “pengalaman yang unik” yang membuka jalan untuk masa depan kerjasama Rusia - Amerika Syarikat dalam bidang tenaga nuklear.

Rosatom telah ditandatangani lebih daripada $5.5 billion bernilai kontrak secara lang-sung, dengan penjana tenaga nuklear Amerika Syarikat di luar rangka kerja perjanjian HEU - LEU, Kiriyenko diakui.

“Ia adalah asas yang membolehkan syarikat-syarikat kami untuk membincangkan pilihan lagi kerjasama selepas selesai projek ini,” kata Kiriyenko.

Sejak 20 tahun perjanjian ini berlangsung, pihak “telah menghadapi masalah teknikal, komersil dan politik, dan jika seseorang mahu mencari alasan untuk pengeluaran dari projek itu, ia boleh dilakukan,” Kiriyenko mengakui, tetapi “jika terdapat akan untuk mencari penyelesaian, ia boleh didapati dalam keadaan yang paling sukar.”

Kepada perbadanan nuklear Rusia, Rosatom, telah banyak melabur dalam infrastruktur tenaga nuklear negara, khususnya teknologi pengayaan uranium inovatif dan pengeluaran pemasangan bahan api.

Hari ini Rosatom memiliki kelebihan industri pengayaan emparan gas, tertumpu di 4 kemudahan di Siberia dan Ural, menyumbang sehingga 40 % peratus daripada kapasiti pengayaan DUNIA.

Dalam pada itu, USEC Amerika terus bergantung kepada teknologi pengayaan gas- penyebaran ketinggalan zaman dan sangat mahal.

Walaupun bertahun-tahun dan berbilion-bilion dibelanjakan untuk infrastruktur penga-yaan, $ 3 bilion dolar projek pengayaan emparan gas perbadanan itu di emparan Loji Amerika di Piketon, Western Virginia, dilaporkan terus mengalami masalah teknikal yang berterusan.

Akhir bahan api nuklear tentera berhampiran

Hampir semua negara-negara yang secara rasmi memiliki senjata nuklear (China, Perancis, India, Pakistan, Rusia, United Kingdom, Amerika Syarikat) menghentikan penge-luaran gred senjata tahun uranium yang diperkaya yang lalu.

Amerika Syarikat menghentikan pengeluaran HEU kembali pada tahun 1964, ketika negara itu mencecah 30,000 kepala peledak nuklear, manakala Rusia terhenti meng-hasilkannya pada tahun 1988, apabila Kesatuan Soviet sudah mempunyai 44,000 kepala peledak nuklear. Untuk beberapa ketika orang Amerika Syarikat Pengayaan Corporation (USEC) terus menghasilkan HEU untuk reaktor nuklear kapal selam, tetapi terhenti jenis ini pengeluaran pada tahun 1992. Pengeluaran gred tentera plutonium juga dihentikan di Amerika Syarikat (pada tahun 1988) dan Rusia (pada tahun 1994). Kedua-dua Perancis dan UK menghentikan pengeluaran HEU pada 1990-an.

Sekurang-kurangnya 1/3 daripada 2,000 tan dianggarkan uranium yang diperkaya yang pernah dihasilkan oleh semua ahli-ahli ‘kelab nuklear’ telah dikitar semula menjadi bahan api. Oleh kerana tiada negara nuklear - mampu bersedia untuk melucutkan senjata sama sekali, proses downblending gred tentera U - 235 adalah terbatas.

Dengan 65 loji kuasa nuklear menjana lebih 19 % peratus daripada tenaga elektrik di negara ini, Amerika memiliki bilangan terbesar DUNIA bagi loji kuasa nuklear komersial dan oleh itu adalah pengguna terbesar bahan api nuklear.

Bagi memenuhi penggunaan dalaman yang tinggi, kerajaan Amerika Syarikat bukan sahaja telah membeli bahan api uranium dari Rusia, tetapi juga telah menukar kepala peledak nuklearnya sendiri ke dalam bahan api loji kuasa. Pada tahun 1996 kerajaan Amerika Syarikat mengisytiharkan 174.3 tan HEU tentera lebihan dan dikitar semula jumlah bayaran ke dalam bahan api LEU.

Rosatom enters US nuclear energy market

Marking the end of the HEU-LEU agreement signed in 1993, the head of Russia's Rosatom nuclear energy corporation, Sergey Kiriyenko, has met with his American counterpart in Washington, the US Secretary of Energy Ernest Moniz and his deputy Daniel Poneman.

The parties “compiled a list of mutually interesting projects” Kiriyenko told journalists on Tuesday. The head of the Russian nuclear energy industry named one such project: an international fast-neutron reactor, but refrained from specifying the others.

Kiriyenko said that the HEU-LEU agreement has become “unique experience” which paved the way for future Russia-US cooperation in the nuclear energy sphere.

Rosatom has already signed more than $5.5 billion worth of direct contracts, with US nuclear power generators outside the framework of the HEU-LEU agreement, Kiriyenko acknowledged.

“It is the basis that allows our companies to discuss further cooperation options after the completion of this project,” Kiriyenko said.

Over the 20 years the agreement lasted, the sides “have faced technical, commercial and political problems, and if somebody wanted to find a pretext for the withdrawal from the project, it could be done,” Kiriyenko acknowledged, but “if there is the will to find a solution, it can be found in the most difficult situation.”

Russia’s state nuclear corporation, Rosatom, has been heavily investing in a national nuclear energy infrastructure, in particular innovative uranium enrichment technologies and fuel assembly production.

Today Rosatom possesses a cutting edge gaseous centrifuge enrichment industry, concentrated at four facilities in Siberia and the Urals, accounting for up to 40% of the world enrichment capacities.

In the meantime, America’s USEC continues to rely on outdated and extremely costly gas-diffusion enrichment technology.

Despite years of work and billions spent on enrichment infrastructure, the corporation’s $3 billion dollar gaseous centrifuge enrichment project at the American Centrifuge Plant in Piketon, Western Virginia, reportedly continues to suffer constant technical problems.

End of military nuclear fuel is close

Practically all countries that officially possess nuclear weapons (China, France, India, Pakistan, Russia, UK, US) ceased production of weapon-grade highly enriched uranium years ago.

The US stopped producing HEU back in 1964, when the country reached a total of 30,000 nuclear warheads, while Russia ceased to produce it in 1988, when the USSR already had 44,000 nuclear warheads. For some time the United States Enrichment Corporation (USEC) continued producing HEU for submarine nuclear reactors, but ceased this kind of production in 1992. Production of military grade plutonium was also stopped in both the US (in 1988) and Russia (in 1994). Both France and the UK stopped HEU production in 1990s.

At least a third of the estimated 2,000 tons of highly enriched uranium ever produced by all members of the ‘nuclear club’ has already been recycled into fuel. Since no nuclear-capable country is willing to disarm altogether, the process of downblending military-grade U-235 is finite.

With 65 nuclear power plants generating over 19 percent of electric power in the country, America owns world's largest number of commercial nuclear power plants and therefore is the biggest consumer of nuclear fuel.

To meet the high internal consumption, the US government has not only been buying uranium fuel from Russia, but has also been converting its own nuclear warheads into power plant fuel. In 1996 the US government declared 174.3 tons of military HEU as surplus and recycled the amount into LEU fuel.

Yang Beloyarsk tenaga loji nuklear di Wilayah Sverdlovsk. (The Beloyarsk nuclear power plant in the Sverdlovsk Region. (RIA Novosti/Pavel Lisitsyn - think IN pictures @1WORLD Community)

Reaktor cepat dan tertutup kitaran bahan api nuklear

Dalam pada itu Rusia adalah satu-satunya negara yang telah bangun dengan pesat - neutron reaktor nuklear berskala industri, apa yang dikenali sebagai penternak teknologi reaktor yang membolehkan penggunaan yang lebih luas unsur-unsur radioaktif sebagai bahan api nuklear.

Selain menghasilkan tenaga elektrik, ia akan menjana lebih bahan yg dpt dibagi yang boleh digunakan sebagai bahan api nuklear. Ini membawa kita kepada kitaran bahan api nuklear tertutup, impian yang berpanjangan dalam industri tenaga nuklear yang satu hari mungkin menjadi kenyataan.

Dengan BN - 600 reaktor pembiak (600 megawatt) pada Beloyarskaya tumbuhan Rusia kuasa nuklear (berjalan sejak 1980), dalam perhimpunan generasi akan datang BN - 800 penternak reaktor (880 megawatt) di tapak yang sama bersedia untuk selesai menjelang akhir 2013, dan beroperasi pada bulan September 2014.

Fizik Russia telah dihuraikan langkah seterusnya untuk teknologi revolusioner, BN - 1200 penternak reaktor yang bersedia untuk berkumpul di Beloyarskaya loji kuasa nuklear pada tahun 2020.

Keseluruhan 8 reaktor pembiak BN -1200 dijangka akan dibina pada tahun 2030, dan yang akan menandakan permulaan era baharu tenaga nuklear penjanaan kuasa - yang benar-benar ‘hijau’ dan ekologi selamat ditutup kitaran bahan api nuklear.

Fast reactors and closed nuclear fuel cycle

In the meantime Russia is the only country that has developed industrial scale fast-neutron nuclear reactors, the so-called breeder reactor technology that enables the use of a wider range of radioactive elements as a nuclear fuel.

Besides producing electric energy, it generates more fissile material that can be used as nuclear fuel. This brings us to the closed nuclear fuel cycle, a long-lasting dream of the nuclear energy industry that one day might come true.

With BN-600 breeder reactors (600 megawatt) at Russia’s Beloyarskaya nuclear power plant (running since 1980), the assembly of the next generation BN-800 breeder reactor (880 megawatts) at the same site is set to be finished by the end of 2013, and commissioned in September 2014.

Russian physicists have already elaborated the next step for the revolutionary technology, a BN-1200 breeder reactor that is set to be assembled at the Beloyarskaya nuclear power plant by 2020.

Overall eight BN-1200 breeder reactors are expected to be constructed by 2030, and that would mark the dawn of anew era of nuclear energy power generation – a truly ‘green’ and ecologically secure closed nuclear fuel cycle.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...