Monday 23 December 2013

NATO bermula berunding Status tenteranya ‘di Afghanistan selepas 2014 . . .

Tentera Amerika Syarikat dengan Bantuan Keselamatan Antarabangsa NATO yang dipimpin (ISAF) menjaga di tapak serangan berani mati di Kabul, 27 Februari, 2013. ((Reuters/Omar Sobhani – think IN pictures @1WORLD Community)

SitiWanMahani - NATO telah mula merundingkan Status Perjanjian Angkatan dengan Afghanistan tanpa menunggu sehingga kerajaan Karzai menandatangani perjanjian kese-lamatan dengan Amerika Syarikat, Pentagon dan NATO telah diumumkan.

Setiausaha Agung NATO Anders Fogh Rasmussen mengesahkan bahawa rundingan telah mula antara wakil kanan awam NATO Maurits Jochems dan Afghanistan penasihat kese-lamatan Rangin Spanta.

“Saya mengalu-alukan permulaan ceramah hari ini . . . Beliau menegaskan bahawa NATO Status Perjanjian Angkatan tidak akan membuat kesimpulan atau ditandatangani sehing-ga tandatangan Perjanjian Keselamatan 2 Hala antara kerajaan Afghanistan dan Amerika Syarikat,” kata Rasmussen dalam satu kenyataan.

Ketua NATO berkata SOFA adalah penting untuk “misi untuk melatih, menasihat dan mem-bantu” NATO tentera Afghanistan dan polis selepas 2014.

Keputusan itu persekutuan itu menunjukkan “kesanggupan masyarakat antarabangsa untuk menyokong Afghanistan selepas 2014,” kata jurucakap Pentagon Laksamana John Kirby dalam satu kenyataan.

“Tetapi, kerana kedua-dua Setiausaha Agung NATO dan Setiausaha Hagel telah menje-laskan, Perikatan tidak akan memuktamadkan perjanjian mereka dengan Perjanjian Keselamatan 2 Hala masih di kira-kira tergantung.”

Mengumumkan bahawa Setiausaha Pertahanan Amerika Syarikat Chuck Hagel telah “gembira” dengan pembangunan, Kirby juga menegaskan bahawa “mesej dari Amerika Syarikat dan sekutunya di Eropah adalah jelas: Perjanjian Keselamatan 2 Hala hendaklah ditandatangani tanpa sebarang kelewatan lebih”

NATO Starts Negotiating its forces’ Status 
in Afghanistan after 2014 . . .

NATO has begun negotiating a Status of Forces Agreement with Afghanistan without waiting until the Karzai government signs the security deal with the US, the Pentagon and NATO have announced.

NATO Secretary General Anders Fogh Rasmussen confirmed that negotiations have begun between NATO senior civilian representative Maurits Jochems and Afghan national security adviser Rangin Spanta.

“I welcome the start of these talks today... while stressing that the NATO Status of Forces Agreement will not be concluded or signed until the signature of the Bilateral Security Agreement between the governments of Afghanistan and the United States,” Rasmussen said in a statement.

NATO’s chief added that SOFA is vital for NATO’s “mission to train, advise and assist” the Afghan army and police after 2014.

The alliance’s decision demonstrates “the international community's willingness to support Afghanistan after 2014,” Pentagon spokesman Rear Admiral John Kirby said in a statement.

“But, as both the NATO Secretary General and Secretary Hagel have made clear, the Alliance won't finalize their agreement with the Bilateral Security Agreement still hanging in the balance.”

Announcing that the US Secretary of Defense Chuck Hagel was “pleased” with the development, Kirby also stressed that the “message of the United States and its allies in Europe is clear: the Bilateral Security Agreement should be signed without any more delay.”

Ahli-ahli Bantuan Keselamatan Antarabangsa NATO yang dipimpin (ISAF) tiba di lokasi serangan di Kabul 10 Jun 2013 (Reuters/Mohammad Ismail – think IN pictures @1WORLD Community)

Status perjanjian angkatan menetapkan hak-hak dan keistimewaan kakitangan asing di negara tuan rumah dan biasanya datang sebagai sebahagian daripada aturan kese-lamatan yang lebih luas. Menurut sumber Reuter ini tidak dinamakan, perjanjian NATO itu termasuk beberapa peruntukan yang sama kepada mereka dalam perjanjian keselamatan Amerika Syarikat dengan Afghanistan.

NATO mengisytiharkan objektif di Afghanistan untuk 84,000 tentera, 60,000 daripada mereka adalah rakyat Amerika “adalah untuk membolehkan pihak berkuasa Afghanistan untuk menyediakan keselamatan yang berkesan di seluruh negara dan memastikan negara tidak lagi boleh menjadi tempat selamat untuk pengganas.” Pakatan itu merancang untuk meninggalkan latihan dan misi nasihat, dijangka nombor 8000 kepada 12,000 orang askar selepas 2014.

Awal minggu ini NATO Agung Bersekutu Komander Eropah, Tentera Udara Amerika Syarikat Ketua Philip Breedlove, berkata jika Afghanistan gagal untuk menandatangani perjanjian keselamatan baru, NATO akan mula merancang pengeluaran siap pada awal musim bunga yang akan datang. 

Breedlove juga menyatakan bahawa perancangan untuk putaran terakhir tentera akan perlu berlaku pada bulan April, dan keputusan sama ada untuk meninggalkan kuasa latihan atau pergi ke “pilihan sifar” untuk menarik semua kuasa-kuasa perlu diambil kemudian. “Itu garis masa saya tidak fikir difahami oleh Presiden Karzai,” kata Breedlove.

Untuk bulan Amerika Syarikat telah berunding majlis menandatangani perjanjian keselamatan dengan Afghanistan. Tetapi setakat ini Karzai telah punah proses berkata ia boleh menunggu pilihan raya presiden pada bulan April dan perlu bergantung kepada kesediaan Amerika Syarikat untuk membantu memulakan semula proses damai dengan Taliban dan menghentikan serbuan di rumah-rumah Afghan.

A status of forces agreement establishes the rights and privileges of foreign personnel in a host country and usually comes as part of a broader security arrangement. According to an unnamed Reuter’s source, NATO’s agreement would include some provisions similar to those in the US security agreement with Afghanistan.

NATO’s declared objective in Afghanistan for 84,000 soldiers, 60,000 of whom are Americans “is to enable the Afghan authorities to provide effective security across the country and ensure that the country can never again be a safe haven for terrorists.” The alliance plans to leave a training and advisory mission, expected to number 8,000 to 12,000 soldiers after 2014.

Earlier this week NATO Supreme Allied Commander Europe, US Air Force General Philip Breedlove, said that if Afghanistan fails to sign a new security pact, NATO will start planning a complete withdrawal by early next spring. 

Breedlove also stated that planning for the last rotation of forces would need to happen in April, and the decision on whether to leave a training force or go to a “zero option” of pulling out all its forces would have to be taken then. “That timeline I don't think is well understood by President Karzai,” Breedlove said.

For months the US has been negotiating the signing of the security agreement with Afghanistan. But so far Karzai has been stalling the process saying it can wait for the presidential elections in April and should depend on US willingness to help restart a peace process with the Taliban and stopping raids on Afghan homes.


Teluk Bersama perintah tentera untuk mengawal
100,000 tentera kombat . . .

Tentera Arab (Saudi soldiers (Reuters/Fahad Shadeed – think IN pictures @1WORLDCommunity)

SitiWanMahani - Bersama arahan tentera Teluk akan mempunyai kuasa sekitar 100,000 yang kuat, Arab Saudi telah mengumumkan, sebagai Kerajaan cuba untuk menjamin kuasa di rantau ini, berikutan perselisihan dengan Amerika Syarikat lebih dekat-mendekati Washington den-gan Iran, saingan serantau Riyadh.

“Akan ada arahan yang seragam sekitar 100,000 ahli, InsyaAllah (God willing). Saya berharap ia akan berlaku tidak lama lagi, dan Pengawal Kebangsaan sedia untuk apa-apa yang ditanya daripadanya,” Menteri Pengawal Kebangsaan Putera Miteb Bin Abdullah mengumumkan, Arab Press Agency melaporkan.

Putera itu juga menekankan keperluan untuk perpaduan di kalangan raja-raja Teluk untuk memaparkan kuasa di rantau ini, dengan mendakwa bahawa kuasa baru akan mening-katkan keselamatan, pertahanan dan ekonomi negara-negara anggota.

Minggu lepas Arab Saudi dan negara-negara jiran Teluk itu, Emiriah Arab Bersatu, Kuwait, Oman, Bahrain dan Qatar, di Majlis Kerjasama Teluk (GCC) di Kuwait City, bersetuju untuk mewujudkan satu arahan ketenteraan bersama dan ditugaskan Majlis Pertahanan Bersama untuk melaksanakan langkah-langkah.

GCC juga bersetuju untuk mewujudkan Akademi Teluk Pengajian Keselamatan yang akan dianjurkan di Emiriah Arab Bersatu Strategik dan ini akan termasuk pasukan polis yang dikongsi. Mengesahkan draf resolusi untuk menubuhkan pasukan polis, Majlis Tertinggi GCC menekankan bahawa “badan baru akan meningkatkan keselamatan dan membantu mengembangkan anti-keganasan kerjasama dan penyelarasan di kalangan negara anggota.”

Terdahulu pada bulan Disember, negara GCC meluluskan penubuhan struktur arahan tentera bersatu bagi menangani ancaman ke rantau Teluk. GCC Perintah Tentera Bersama akan berpangkalan di Riyadh.

Kenyatan minggu lalu berkata keputusan itu telah diambil sebagai “sebahagian daripada langkah-langkah dan usaha-usaha yang bertujuan untuk mengukuhkan keselamatan dan kestabilan negara-negara GCC dan untuk mewujudkan satu sistem tentera biasa untuk mencapai keselamatan kolektif.”

Joint Gulf military Command to Control 100,000 
Combat troops . . .

A joint Gulf military command will have a force of around 100,000 strong, Saudi Arabia has announced, as the Kingdom tries to secure its force in the region, following a rift with the US over Washington’s rapprochement with Iran, Riyadh’s regional rival.

“There will be a unified command of around 100,000 members, God willing. I hope it will happen soon, and the National Guard is ready for anything that is asked of it,” Minister of the National Guard Prince Miteb Bin Abdullah announced, Saudi Press Agency reports.

The prince also stressed the need for unity among the Gulf’s monarchs to display power in the region, claiming that the new force will boost security, defense and the economy of the member states.

Last week Saudi Arabia and its Gulf neighbors, United Arab Emirates, Kuwait, Oman, Bahrain and Qatar, at the Gulf Cooperation Council (GCC) in Kuwait City, agreed to create a joint military command and tasked the Joint Defense Council to implement measures.

The GCC also agreed to create a Gulf Academy for Strategic and Security Studies to be hosted in the United Arab Emirates, this would include a shared police force. Ratifying the draft resolution for establishing the police force, the GCC Supreme Council stressed that “the new body will boost security and help expand anti-terror co-operation and co-ordination among member states.”

Earlier in December, GCC states approved the founding of a unified military command structure to tackle threats to the Gulf region. GCC Joint Military Command will be based in Riyadh.

Last week’s communiqué said that the decision was taken as “part of the steps and efforts aiming to reinforce the security and stability of the GCC countries and to establish a common military system to achieve collective security.”

Pasukan khas penembak tepat Arab (Saudi special forces snipers (Reuters/Fahad Shadeed – think IN pictures @1WORLDCommunity)

Rangka kerja ini semasa di rantau ini, yang banyak bergantung kepada armada yang ke-5 Amerika Syarikat ditempatkan di Bahrain, adalah berdasarkan daya Semenanjung Shield sekitar 30,000 , yang dicipta pada tahun 1982.

Pada hari Khamis, duta negara itu ke London, Putera Mohammed bin Nawaf bin Abdulaziz al-Saud, berkata pendekatan Barat ke rantau ini adalah “berjudi berbahaya” yang mem-bahayakan kestabilan di Timur Tengah, membayangkan bahawa Riyadh berhasrat untuk meneruskan dasar bebas di DUNIA Arab selepas Amerika Syarikat terpaksa penyelesaian diplomatik kepada krisis Syria dan Iran.

“Ini bermakna Kerajaan Arab Saudi tidak mempunyai pilihan tetapi untuk menjadi lebih tegas dalam hal ehwal antarabangsa: lebih ditentukan berbanding sebelum ini untuk mempertahankan kestabilan tulen rantau kita sangat-sangat memerlukan,” Abdulaziz menulis New York Times ulasan.

Ahad lepas bekas ketua perisikan Saudi, Putera Turki al -Faisal , berkata Arab Saudi berasa terasing daripada rundingan diplomatik dengan Iran.

“Adalah penting bagi kita untuk duduk di meja yang sama,” katanya dalam satu temu bual dengan Wall Street Journal. Bercakap pada Persidangan Dasar SeDUNIA di Monaco pada hari yang sama beliau tertanya-tanya: “Bagaimana anda boleh membina kepercayaan apabila anda menyimpan rahsia dari apa yang sepatutnya menjadi sekutu terdekat ?”

Menjawab keraguan Arab timbalan jurucakap Jabatan Negara berkata bahawa Amerika Syarikat dan Arab Saudi mempunyai “perkongsian strategik panjang dan dekat.”

The current security framework in the region, which heavily relies on the US fifth fleet stationed in Bahrain, is based on the Peninsula Shield force of around 30,000, created in 1982.

On Thursday, the kingdom’s ambassador to London, Prince Mohammed bin Nawaf bin Abdulaziz al-Saud, said that the Western approach to the region was a “dangerous gamble” that jeopardizes stability in the Middle East, hinting that Riyadh intends to pursue an independent policy in the Arab world after the US resorted to diplomatic solutions to the Syrian and Iranian crises.

“This means the Kingdom of Saudi Arabia has no choice but to become more assertive in international affairs: more determined than ever to stand up for the genuine stability our region so desperately needs,” Abdulaziz wrote New York Times commentary.

Last Sunday a former head of Saudi intelligence, Prince Turki al-Faisal, noted that Saudi Arabia felt isolated from the diplomatic negotiations with Iran.

“It is important for us to sit down at the same table,” he said in an interview with the Wall Street Journal. Speaking at the World Policy Conference in Monaco the same day he wondered: “How can you build trust when you keep secrets from what are supposed to be your closest allies?”

Responding to Saudi skepticism the State Department’s deputy spokesman said that the US and Saudi Arabia have a “long and close strategic partnership.”


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...