Monday 23 December 2013

Pemberontak2 SYRIA merebut hospital di Aleppo . . .

Imej kewartawanan warganegara disediakan oleh Aleppo Media Center, AMC, yang dibebaskan Rabu Disember 18, 2013, yang telah disahkan berdasarkan kandungannya dan laporan AP yang lain, menunjukkan Syria memegang seorang lelaki yang cedera yang dikeluarkan dari tempat kejadian serangan udara kerajaan Syria di Aleppo, Syria. Pesawat perang Syria dibuang bom tong bahan letupan-sarat atas bahagian pakatan pembangkang bandar utara Aleppo pada Rabu, hari keempat serangan tidak henti-henti untuk memandu pemberontak keluar dari bandar yang dipertandingkan, kata aktivis. Konflik di negara ini, yang kini dalam tahun ketiga, nampaknya telah meningkat dalam beberapa minggu kebelakangan ini kerana kedua-dua belah pihak bergerak menjelang rundingan damai bulan depan yang dirancang dan mengabaikan panggilan untuk gencatan senjata. (Photo AP – think IN pictures @1WORLDCommunity)

SitiWanMahani - BEIRUT (AP) pemberontak Syria berjaya menguasai hospital strategik berhampiran Aleppo, walaupun hari pengeboman tidak henti-henti daripada kawasan pakatan pembangkang di bandar utara, aktivis, semalam.

Berkecai tinggalan daripada 5 tingkat Kindi hospital berhampiran dengan penjara pusat mengepung di pinggir bandar, yang pemberontak telah cuba untuk menangkap untuk bulan untuk membebaskan rakan-rakan mereka. Pemberontak ditangkap hospital pada hari Jumaat, mengikut dua kumpulan aktivis - Aleppo Media Center dan Balai Cerap Syria yang berpangkalan di Britain untuk Hak Asasi Manusia. Aktivis yang berpangkalan di Aleppo Abu al-Hassan Marea berkata pemberontak yang menakluki hospital termasuk kedua-dua kumpulan Islam konservatif dan al-Qaeda dikaitkan puak.

Sekurang-kurangnya 35 pemberontak terbunuh dalam pertempuran Kindi, kata aktivis. Ia tidak jelas berapa ramai askar yang terbunuh. Seorang jurugambar Syria remaja, Molhem Barakat, juga terbunuh dalam pertempuran itu, kata aktivis. Barakat adalah dengan adiknya, menderhaka Syria, di dalam sebuah kilang permaidani berhampiran hospital apabila kedua-dua mereka terbunuh, kata Hassoun Abu Faisal daripada Aleppo Media Center. Aktivis juga diedarkan gambar mayat Barakat, yang dipadankan imej-imej lain daripada dia.

Abu Faisal berkata Barakat mula bekerja sebagai jurugambar kira-kira 5 bulan lalu. Beliau berkata remaja itu dianggap terutama berbakat dan cepat dijual kepada kedai gambar berita asing. Syria adalah salah satu tempat yang paling berbahaya di DUNIA untuk wartawan. Jawatankuasa untuk Wartawan Projek berkata 22 wartawan terbunuh di Syria pada tahun ini, tidak termasuk Barakat. Lebih 30 wartawan yang dipercayai yang kini dipegang oleh kerajaan atau daya pemberontak Syria.

Sementara itu, tentera kerajaan Syria terus lambakan yang dipanggil bom tong - bekas yang mengandungi beratus-ratus pound (kilogram) bahan letupan dan bahan api - atas bahagian pakatan pembangkang Aleppo. Balai Cerap yang berpangkalan di Britain ber-kata sekurang-kurangnya enam orang terbunuh dalam serangan Sabtu ini, tetapi kumpulan lain telah memberikan tol yang lebih tinggi. Sekurang-kurangnya 100 orang, kebanyakannya orang awam, telah terbunuh dalam serangan bom di Aleppo minggu yang lalu.

Perang saudara Syria, yang kini memasuki tahun yang ke-3, telah membunuh lebih dari-pada 120,000 orang, menurut aktivis, manakala berjuta-juta telah dipaksa dari rumah mereka dengan pertempuran. Pegawai Syria tidak mengulas mengenai serangan di Aleppo, bandar terbesar di negara ini dan sekali hab komersil.

Aleppo telah menjadi hadapan utama dalam perang saudara sejak pemberontak melan-carkan serangan di sana pada pertengahan 2012. Bandar ini telah diukir ke dalam dan pembangkang kawasan kerajaan diadakan. Balas itu diambil menjelang rundingan damai dijadualkan bermula pada 22 Januari di Switzerland. Masa itu telah mencetuskan spekulasi bahawa Assad mungkin cuba untuk mengukuhkan kedudukannya di atas tanah dan mendedahkan kelemahan pembangkang sebelum duduk di meja rundingan.

“Saya rasa ia akan mempunyai kesan yang sebaliknya,” kata aktivis yang berpangkalan di Aleppo Abu Raed dalam wawancara Skype, sebagai retak letupan di belakang. “Helikopter datang. Kami berhenti dan melihat. Kami terus mencari sehingga tong berjatuhan. Kami melaungkan nama Tuhan. “pertahanan awam ini datang untuk menggali orang2 keluar. Aktivis media pergi filemkan.”

Kedua-dua Marea dan Raed meminta mereka dikenal pasti hanya dengan nama samaran mereka, takut untuk keselamatan mereka sendiri.

Dalam imej diambil dari video yang diperolehi daripada Shaam News Network, yang telah disahkan berdasarkan kandungannya dan laporan AP yang lain, seorang wanita membawa kanak-kanak keluar dari bangunan selepas letupan di bangunan di Aleppo, Syria, Khamis Disember 19, 2013. Di utara Syria, kapal terbang perang kerajaan telah dibom daerah pemberontak-diadakan Aleppo untuk hari yang ke-5 berturut-turut, meratakan bangunan pangsapuri, hospital banjir dengan mangsa dalam serangan yang setakat ini mengorbankan hampir 200 orang, kata aktivis. (Photo AP – think IN pictures @1WORLDCommunity)

Dalam imej ini diambil dari video yang diperolehi daripada Shaam News Network, yang telah disahkan berdasarkan kandungannya dan laporan AP lain, billows asap dari sebuah bangunan selepas letupan di Aleppo, Syria, Khamis, 19 Disember, 2013. Di utara Syria, kapal terbang perang kerajaan telah dibom daerah pemberontak-diadakan Aleppo untuk hari yang ke-5 berturut-turut, meratakan bangunan pangsapuri, hospital banjir dengan mangsa dalam serangan yang setakat ini mengorbankan hampir 200 orang, kata aktivis. (Photo AP – think IN pictures @1WORLDCommunity)

Imej kewartawanan warganegara ini disediakan oleh Aleppo Media Center, AMC, yang telah disahkan berdasarkan kandungannya dan laporan AP lain, rakyat Syria berdiri di atas runtuhan rumah-rumah yang telah musnah disebabkan oleh daya Syria serangan udara di Aleppo, Syria, Rabu, 18 Disember, 2013. Pesawat kerajaan Syria membuang tong penuh dengan bahan letupan pada sekurang-kurangnya 4 kawasan kejiranan pakatan pembangkang Aleppo pada Rabu, hari yang ke-4 serangan udara melangkah-up di bandar utara yang dipertandingkan, kata aktivis. (Photo AP – think IN pictures @1WORLDCommunity)

Syrian rebels seize strategic hospital in Aleppo

BEIRUT (AP) Syrian rebels gained control of a strategic hospital near Aleppo, despite days of relentless bombing of opposition-held areas in the northern city, activists said Saturday.

The shattered remains of the five-story Kindi hospital is close to the besieged central prison on the edge of town, which rebels have been trying to capture for months to free their comrades. The rebels captured the hospital on Friday, according to two activist groups — the Aleppo Media Center and the British-based Syrian Observatory for Human Rights. Aleppo-based activist Abu al-Hassan Marea said the rebels who overran the hospital included both conservative Muslim groups and al-Qaida linked factions.

At least 35 rebels were killed in the battle for Kindi, the activists said. It was not clear how many soldiers were killed. A teenage Syrian photographer, Molhem Barakat, was also killed in the fighting, activists said. Barakat was with his brother, a Syrian rebel, inside a carpet factory near the hospital when they were both killed, said Hassoun Abu Faisal of the Aleppo Media Center. Activists also circulated a photograph of Barakat's corpse, which matched other images of him.

Abu Faisal said Barakat began working as a photographer about five months ago. He said the teenager was considered particularly talented and quickly sold photographs to foreign news outlets. Syria is one of the world's most dangerous places for reporters. The Committee to Project Journalists says 22 journalists have been killed in Syria this year, not counting Barakat. More than 30 journalists are believed to be currently held by the Syrian government or rebel forces.

Meanwhile, Syrian government forces continued dumping so-called barrel bombs — containers containing hundreds of pounds (kilograms) of explosives and fuel — over opposition-held parts of Aleppo. The British-based Observatory said at least six people were killed in Saturday's shelling, but other groups gave higher tolls. At least 100 people, mostly civilians, have been killed in the Aleppo bombings the past week.

Syria's civil war, now into its third year, has killed more than 120,000 people, according to activists, while millions have been forced from their homes by the fighting. Syrian officials have not commented on the shelling in Aleppo, the country's largest city and once its commercial hub.

Aleppo has been a major front in the civil war since the rebels launched an offensive there in mid-2012. The city has been carved into opposition- and government-held areas. The escalation comes ahead of peace talks scheduled to begin on Jan. 22 in Switzerland. The timing has sparked speculation that Assad may be trying to strengthen his position on the ground and expose opposition weaknesses before sitting down at the negotiating table.

"I think it will have the reverse effect," said Aleppo-based activist Abu Raed in a Skype interview, as explosions crackled in the background. "The helicopters come. We stop and look. We keep looking until the barrel drops. We shout out God's name. The civil defense comes to dig out people. The media activists go film."

Both Marea and Raed asked that they be identified only by their nicknames, fearing for their own security.

Follow Diaa Hadid on Twitter at www.twitter.com/diaahadid

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...