Thursday 26 December 2013

Perdana Menteri Turki Tayyip Erdogan menyambut ahli-ahli beliau memerintah AK Party (AKP) sebagaimana yang menghadiri . . .

TOP NEWS Photos: Perdana Menteri Turki Tayyip Erdogan menyambut ahli-ahli beliau memerintah AK Party (AKP) sebagaimana yang menghadiri mesyuarat di ibu pejabat parti di Ankara 25 Disember 2013. Erdogan berkata pemerintah AK Parti beliau tidak akan bertolak ansur dengan rasuah pada Rabu selepas tiga anggota kabinet meletakkan jawatan lebih peringkat tinggi rasuah siasatan. REUTERS/Umit Bektas (TURKEY - POLITICS TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLDCommunity)

TOP NEWS Photos: Perdana Menteri Turki Tayyip Erdogan memuji ahli-ahli pemerintah AK Parti beliau (AKP), kerana dia menghadiri mesyuarat di ibu pejabat partinya di Ankara 25 Dis 2013. 3 orang anggota kabinet Turki meletak jawatan yang banyak skandal rasuah peringkat tinggi pada Rabu, dan satu menggesa Perdana Menteri Tayyip Erdogan untuk mengikut jejak ini. REUTERS/Umit Bektas (TURKEY - POLITICS BUSINESS CRIME LAW TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLDCommunity)

TOP NEWS Photos: (Kiri-Kanan) Menteri Turki Hal Ehwal Eropah Egemen Bagis, Menteri Dalam Negeri Muammer Güler, Alam Sekitar dan Menteri Perancangan Bandar Erdogan Bayraktar dan Menteri Ekonomi Zafer Caglayan menyambut penyokong dosa ke Lapangan Terbang Esenboga di Ankara 24 Dis 2013. Menteri Turki Caglayan dan Güler meletak jawatan pada Rabu selepas anak dosa ditangkap kerana satu har Siasatan rasuah der berbintik-Tompok kerajaan terhadap badan kehakiman dan pelabur asing bingung. Güler dan Caglayan hvert mempunyai anak di kalangan 24 orang ditangkap atas tuduhan rasuah pada Disember 17 dalam kes Melibatkan ketua pemberi pinjaman negeri yang dikendalikan Halkbank. Tidak er menteri terbabit dan aduh mengatakan anak Sina tidak bersalah. Gambar diambil 24 Disember 2013. REUTERS/Umit Bektas (TURKEY - BUSINESS CRIME LAW POLITICS TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLD Community)

TOP NEWS Photos: Menteri Interior Muammer Güler (2 dariKiri) dan Menteri Ekonomi Zafer Caglayan (2 dariKanan) berbual kerana mereka diapit oleh Menteri Hal Ehwal Eropah Egemen Bagis (kiri) dan Alam Sekitar dan Menteri Perancangan Bandar Erdogan Bayraktar (kanan) sementara menunggu ketibaan perdana menteri di Lapangan Terbang Esenboga di Ankara 24 Disember 2013. Menteri Turki Caglayan dan Güler meletak jawatan pada Rabu selepas anak-anak mereka ditangkap kerana satu siasatan rasuah yang berbintik-Tompok kerajaan terhadap badan kehakiman dan pelabur asing bingung. Güler dan Caglayan masing-masing mempunyai seorang anak lelaki di kalangan 24 orang ditangkap atas tuduhan rasuah pada 17 Disember dalam kes yang melibatkan ketua pemberi pinjaman negeri yang dikendalikan Halkbank. Menteri tidak telah terlibat dan kedua-dua mengatakan anak-anak mereka tidak bersalah. Gambar diambil 24 Disember 2013. REUTERS/Umit Bektas (TURKEY - BUSINESS CRIME LAW POLITICS TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLD Community)

TOP NEWS Photos: Penunjuk perasaan anti-kerajaan bertembung dengan polis rusuhan di pintu gimnasium di mana calon-calon adalah disebabkan oleh mendaftar untuk pilihan raya akan datang semasa perhimpunan di Stadium belia Thai-Jepun di Bangkok 25 Disember, 2013. Perdana Menteri Thailand Yingluck Shinawatra mengumumkan pelan pada hari Rabu untuk mewujudkan reformasi majlis bebas untuk cuba untuk menyenangkan hati pihak lawan yang, marah dengan penguasaan politik keluarga jutawan anaknya menyeru untuk peletakan jawatan beliau. REUTERS/Athit Perawongmetha (THAILAND - POLITICS CIVIL UNREST ELECTIONS TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLDCommunity)

TOP NEWS Photos: Penunjuk perasaan anti-kerajaan pertempuran dengan polis rusuhan di pintu gimnasium di mana calon-calon adalah disebabkan oleh mendaftar untuk pilihan raya akan datang semasa perhimpunan di Stadium belia Thai-Jepun di Bangkok 25 Disember, 2013. Perdana Menteri Thailand Yingluck Shinawatra mengumumkan pelan pada hari Rabu untuk mewujudkan reformasi majlis bebas untuk cuba untuk menyenangkan hati pihak lawan yang marah dengan penguasaan politik keluarga jutawan anaknya menyeru untuk peletakan jawatan beliau. REUTERS/Athit Perawongmetha (THAILAND - POLITICS CIVIL UNREST ELECTIONS TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLDCommunity)

TOP NEWS Photos: Anggota polis rusuhan mengiringi seorang penunjuk perasaan anti-kerajaan dalam pertempuran di Stadium belia Thai-Jepun di pusat bandar Bangkok 26 Disember, 2013. Polis Thailand melepaskan gas pemedih mata pada penunjuk perasaan anti-kerajaan di ibu kota Bangkok pada hari Khamis selepas penunjuk perasaan cuba untuk mengganggu perancangan untuk pilihan raya Februari, kejadian pertama seumpamanya di hampir dua minggu. REUTERS/Chaiwat Subprasom (THAILAND - POLITICS CIVIL UNREST TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLDCommunity)

TOP NEWS Photos: Anggota polis rusuhan mengiringi seorang penunjuk perasaan anti-kerajaan dalam pertempuran di Stadium belia Thai-Jepun di pusat bandar Bangkok 26 Disember, 2013. Polis Thailand melepaskan gas pemedih mata pada penunjuk perasaan anti-kerajaan di ibu kota Bangkok pada hari Khamis selepas penunjuk perasaan cuba untuk mengganggu perancangan untuk pilihan raya Februari, kejadian pertama seumpamanya di hampir 2 minggu. REUTERS/Chaiwat Subprasom (THAILAND - POLITICS CIVIL UNREST TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLDCommunity)

Pegawai POLIS Thai terbunuh dalam PERTEMPURAN 
dengan Penunjuk perasaan Anti-KERAJAAN . . .

Anggota polis rusuhan berjalan selepas penunjuk perasaan anti-kerajaan cuba untuk memasuki stadium belia Thai-Jepun di pusat bandar Bangkok 26 Disember, 2013. (Reuters/Chaiwat Subprasom – think IN pictures @1WORLD Community)

SitiWanMahani Polis Thailand berkata pegawainya telah terbunuh dalam perhimpunan anti-kerajaan di ibu negara, Bangkok. Polis menggunakan gas pemedih mata, peluru getah ke atas penunjuk perasaan yang cuba untuk menghentikan perancangan untuk pilihan raya Februari lalu undang-undang keselamatan yang kontroversi.

Pegawai itu mati selepas diterbangkan ke hospital, dan ia tidak disahkan lagi bagaimana dia kehilangan hidupnya. Sebelum itu, polis melaporkan bahawa dia telah dipukul oleh peluru semasa pertempuran .

Sekurang-kurangnya 60 orang juga cedera dalam rusuhan pada hari Khamis. Undang-undang yang orang ramai membantah terhadap membolehkan pasukan keselamatan untuk mengharamkan perhimpunan, jalan blok, mengenakan perintah berkurung dan kela-kuan pencarian.

Penunjuk perasaan dibolong kemarahan mereka pada Perdana Menteri sekarang Yingluck Shinawatra , yang, mereka berkata, adalah boneka saudaranya sendiri dibuang beliau, bekas Perdana Menteri dan telekomunikasi jutawan, Thaksin Shinawatra.

Satu pilihan raya snap telah dipanggil untuk 2 Februari, berikutan bantahan besar-besaran yang menyaksikan 200,000 orang mengambil untuk jalan-jalan di Bangkok.

Pada hari Khamis , orang ramai membaling batu berkumpul di luar sebuah stadium sukan Bangkok di mana Suruhanjaya Pilihan Raya Thailand telah bekerja melalui proses pen-daftaran calon-calon dari sekurang-kurangnya 27 pihak bagi pilihan raya Februari.

Thai police officer killed in clashes with anti-government protesters . . .

Thai police say an officer has been killed during an anti-government rally in the country’s capital, Bangkok. Police used tear gas, rubber bullets on protesters who attempted to halt planning for the February elections over the controversial security law.

The officer died after being airlifted to hospital, and it hasn’t been confirmed yet how he lost his life. Earlier, police reported that he had been hit by a bullet during the clashes.

At least 60 people were also injured in the unrest on Thursday.

The law that the crowds are protesting against allows security forces to ban rallies, block roads, impose curfews and conduct searches.

The protesters vented their anger at current Prime Minister Yingluck Shinawatra, who, they say, is a puppet of her self-exiled brother, ex-premier and telecommunications billionaire, Thaksin Shinawatra.

A snap election has been called for February 2, following mass protests that saw 200,000 people take to the streets of Bangkok.

On Thursday, a stone-throwing crowd gathered outside a Bangkok sports stadium where Thailand's Election Commission was working through the process of registering candidates from at least 27 parties for the February election.

Penunjuk perasaan anti kerajaan Thailand bertembung dengan polis rusuhan semasa perhimpunan di stadium untuk mendaftar parti-senarai calon-calon di Bangkok pada 26 Disember 2013. (AFP Photo/Pornchai Kittiwongsakul – think IN pictures @1WORLDCommunity)

Polis memberi amaran kepada penunjuk perasaan untuk menahan diri daripada memasuki bangunan, dan kemudian melepaskan gas pemedih mata dan peluru getah semasa rusuhan cuba memecah pagar. Pertempuran terbaru yang telah melihat 7 orang cedera telah berlaku walaupun polisi polis ke arah penunjuk perasaan, pegawai keselamatan yang ditunjukkan.

“Kami memberi amaran kepada mereka dan memberitahu mereka setiap kali sebelum menembak gas pemedih mata,” kata Ketua Majlis Keselamatan Negara, Paradorn Pattanathabutr, Reuters. Penunjuk perasaan, seterusnya mereka, bersedia untuk tindak balas yang keras: mereka membawa cermin mata dan topeng untuk menutup muka mereka dalam kes tindakan keras, dan juga botol air untuk mencuci mata mereka keluar.

Police warned the demonstrators to refrain from entering the building, and then fired teargas and rubber bullets when the mob tried to break the fence. The latest clashes that have seen 7 people injured have occurred in spite of the police’s policies towards the protesters, security officials indicated.

"We have warned them and informed them every time before firing teargas," National Security Council head, Paradorn Pattanathabutr, told Reuters. Protesters, in their turn, are prepared for the harsh response: they carry goggles and masks to cover their faces in case of a crackdown, as well as bottles of water to wash their eyes out.

Penunjuk perasaan anti kerajaan Thailand bertembung dengan polis rusuhan semasa perhimpunan di stadium untuk mendaftar parti-senarai calon-calon di Bangkok pada 26 Disember 2013. (AFP Photo/Pornchai Kittiwongsakul – think IN pictures @1WORLD Community)

Penunjuk perasaan berikrar untuk mengganggu pilihan raya dan membuat Yingluck meletak, menuntut satu tidak dilantik “Majlis rakyat” untuk mentadbir sebelum pilihan raya dipanggil. Sebaliknya beliau, Yingluck mencadangkan mewujudkan pembaharuan majlis bebas untuk memerintah dengan kerajaan yang dipilih, yang telah ditolak oleh penunjuk perasaan.

Parti pembangkang utama dan agak kuat di negara ini bersekutu dengan penunjuk pera-saan. Pembangkang memboikot pilihan raya, merumitkan keadaan untuk kerajaan seka-rang. Thaksin Shinawatra telah diri buangan sejak tahun 2008. Yingluck 2 tahun pertama pemerintahan adalah tenang, sehingga bulan November apabila dia cuba untuk melobi bil pengampunan yang akan melihat saudara beliau kembali ke Thailand sebagai seorang yang bebas.

The protesters pledged to disrupt the election and make Yingluck step down, demanding an unelected “people’s council” to govern before the elections are called. In her turn, Yingluck suggested creating an independent reform council to rule with the elected government, which was rejected by the protesters.

The country's main and quite strong opposition party is allied with the protesters. The opposition is boycotting the elections, complicating the situation for the current government. Thaksin Shinawatra has been in self-imposed exile since 2008. Yingluck’s first two years of rule were calm, until November when she attempted to lobby an amnesty bill that would see her brother return to Thailand as a free man.

Penunjuk perasaan anti kerajaan Thailand membawa cedera daripada tembakan semasa perhimpunan di sebuah stadium untuk mendaftar parti-senarai calon-calon di Bangkok pada 26 Disember 2013. (AFP Photo/Pornchai Kittiwongsakul – think IN pictures @1WORLDCommunity)

READ MORE: http://on.rt.com/1epuuc

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...