Wednesday 29 January 2014

Ahli parlimen UK memberitahu RATU untuk MENGURANGKAN Kos, Meningkatkan PENDAPATAN . . .

Britain Ratu Elizabeth II kerana beliau mendengar semasa perkhidmatan peringatan di Tugu Peringatan di Whitehall, London. Kehidupan raja itu tidak semua mewah dan glamor. Satu laporan oleh ahli parlimen British ke dalam kewangan Ratu Elizabeth II telah terdedah runtuh istana dan tabung kehabisan, dan mendapati bahawa suatu kumpulan wang rizab diraja untuk kecemasan adalah turun kepada juta pound terakhir ($ 1.6 juta). Dalam Selasa 28 Januari 2014, melaporkan undang-undang menggesa pegawai diraja untuk menerima pakai pendekatan yang lebih komersial untuk membuat wang, dan mencadangkan membuka Buckingham Palace kepada pengunjung lebih kerap. (Photo AP – think IN pictures @1WORLD Community)

SitiWanMahani – LONDON (AP) Isi rumah diraja Britain perlu mendapatkan lebih sedikit keusahawanan, mata potongan kakitangan mungkin dan menggantikan dandang istana purba, ahli parlimen berkata dalam satu laporan baru.

Laporan itu diterbitkan Selasa kewangan Ratu Elizabeth II telah terdedah runtuh istana dan tabung kehabisan, dan mendapati bahawa suatu kumpulan wang rizab diraja untuk kecemasan adalah turun kepada Juta paun yang terakhir ($ 1.6 juta).

Penggubal undang-undang di Dewan Rakyat Jawatankuasa Akaun Awam menggesa pega-wai diraja untuk menerima pakai pendekatan yang lebih komersial dan mencadang-kan membuka Buckingham Palace kepada pengunjung lebih kerap.

Jawatankuasa itu berkata keluarga diraja diperlukan lebih banyak wang untuk menangani tunggakan penyelenggaraan serius terhadap runtuh istana. Ia berkata sekurang-kurang-nya 39 % peratus daripada bangunan diraja - dan mungkin lebih - berada dalam keadaan yang tidak memuaskan, “dengan beberapa hartanah dalam keadaan merbahaya atau semakin merosot.”

“Dandang di Buckingham Palace adalah 60 tahun,” kerusi jawatankuasa Margaret Hodge memberitahu BBC. “Keluarga itu perlu mendapatkan cengkaman yang lebih kukuh menge-nai bagaimana ia merancang untuk menangani tunggakan penyelenggaraannya.” Dalam erti kata yang telah menjadi biasa kepada rakyat Britain semasa 5 tahun penjimatan, Hodge menggesa kaum kerabat “untuk melakukan yang lebih kurang.”

Laporan itu menunjukkan bahawa kakitangan isi rumah diraja telah sebahagian besarnya kekal statik pada hanya lebih 430 orang dalam tempoh 7 tahun yang lalu, satu tempoh yang telah melihat luka yang mendalam untuk perbelanjaan awam dan beribu-ribu pem-berhentian perkhidmatan awam.

Hodge, ahli parlimen Parti Buruh, berkata Buckingham Palace hanya dibuka kepada orang ramai 78 hari setahun, lukisan setengah juta pengunjung, dan mencadangkan bahawa meningkatkan jumlah pengunjung boleh membantu mengumpul dana. “Kami rasa sedikit pendekatan yang lebih komersial oleh orang-orang yang bertanggungjawab untuk ber-khidmat ratu itu akan menjadi dia lebih baik dalam meraih pendapatan lebih,” kata Hodge.

Ratu menerima £ 31  Juta paun ($ 51. Juta) daripada pembayar cukai dalam 2012 - 2013, tetapi Hodge berkata raja “belum lagi disampaikan dengan baik oleh isi rumah dan oleh Perbendaharaan,” yang bertanggungjawab mengawasi kos diraja.

Menurut laporan itu, kerana terlebih belanja, Kumpulan Wang Rizab diraja telah merosot daripada 3.3 Juta paun untuk £ 1 Juta paun dalam 2012 - 2013, yang rendah bersejarah yang menimbulkan kebimbangan “ia boleh menjadi tidak dapat menampung perbelan-jaannya pada mana-mana kejadian yang tidak diduga.”

Buckingham Palace katanya dalam satu kenyataan telah menambahkan pendapatannya oleh hampir £ 5 Juta paun antara 2007 dan 2013, dan “kerja-kerja penjanaan pendapatan berterusan.” Ia mengatakan hal itu bekerja untuk menjalankan penyenggaraan dan baru-baru ini telah dikeluarkan asbestos dari ruangan bawah tanah Buckingham Palace.

Pelancong berjalan di sekitar Buckingham Palace di London, Selasa, 28 Januari, 2014. Ahli parlimen British telah mengkritik hal ehwal kewangan Queen Elizabeth II dan rumah tangganya, menggesa raja itu untuk membawa masuk lebih banyak pendapatan dengan membuka Buckingham Palace kepada pengunjung yang lebih kerap. (Photo AP – think IN pictures @1WORLD Community)


Seseorang pegawai polis bersenjata berdiri di pintu pagar di dalam alasan Buckingham Palace di London, Selasa, 28 januari, 2014 . Ahli parlimen British telah mengkritik hal ehwal kewangan Queen Elizabeth II dan rumah tangganya, menggesa raja itu untuk membawa masuk lebih banyak pendapatan dengan membuka Buckingham Palace kepada pengunjung yang lebih kerap. (Photo AP – think IN pictures @1WORLD Community)

UK lawmakers tell queen to cut costs, boost income

LONDON (AP) Britain's royal household needs to get a little more entrepreneurial, eye possible staff cuts and replace an ancient palace boiler, lawmakers say in a new report.

The report published Tuesday on the finances of Queen Elizabeth II has exposed crumbling palaces and depleted coffers, and discovered that a royal reserve fund for emergencies is down to its last million pounds ($1.6 million).

Legislators on the House of Commons Public Accounts Committee urged royal officials to adopt a more commercial approach and suggested opening up Buckingham Palace to visitors more often.

The committee said the royal household needed more cash to address a serious maintenance backlog on crumbling palaces. It said at least 39 percent of royal buildings — and probably more — were in an unacceptable state, "with some properties in a dangerous or deteriorating condition."

"The boiler in Buckingham Palace is 60 years old," committee chair Margaret Hodge told the BBC. "The household must get a much firmer grip on how it plans to address its maintenance backlog." In words that have become familiar to Britons during five years of austerity, Hodge urged the royals "to do more with less."

The report pointed out that the royal household's staff has remained largely static at just over 430 people in the last seven years, a period that has seen deep cuts to public spending and thousands of civil service layoffs.

Hodge, a Labour Party lawmaker, said Buckingham Palace was only open to the public 78 days a year, drawing half a million visitors, and suggested that boosting visitor numbers could help raise funds. "We think a little bit of a more commercial approach by those who are responsible for serving the queen would serve her better in garnering more income," Hodge said.

The queen received 31 million pounds ($51 million) from taxpayers in 2012-2013, but Hodge said the monarch "has not been served well by the household and by the Treasury," which is responsible for overseeing royal costs.

The report said because of overspending, the royal Reserve Fund had shrunk from 3.3 million pounds to 1 million pounds in 2012-2013, a historic low that raised fears "it could be unable to cover its expenditure on any unforeseen events."

Buckingham Palace said in a statement it had boosted its income by almost 5 million pounds between 2007 and 2013, and "work on income generation continues." It said it was working to carry out essential maintenance and had recently removed asbestos from the basement of Buckingham Palace.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...