Wednesday 29 January 2014

LIVE: Presiden Obama 2014 Negara KESATUAN . . .

Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama menyampaikan alamat Kesatuan Negeri di Capitol Amerika Syarikat di Washington pada 28 Januari 2014 (AFP Photo/Larry Downing – think IN pictures @1WORLD Community)

SitiWanMahani  Apabila Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama menyampaikan Negeri ke-6 alamat Union malam Selasa, mereka mendengar di rumah mungkin mem-punyai variasi mendengar pada tema yang Obama memberi tumpuan kepada alamat ke-5: ekonomi Amerika Syarikat dan jurang ketidaksamaan yang semakin berkembang.

Satu tinjauan Pusat Penyelidikan Pew baru-baru ini mendapati bahawa majoriti Demokrat dan Republikan sama merasakan bahawa ketidaksamaan ekonomi telah berkembang sepanjang dekad yang lalu. Para penyelidik yang sama mendapati bahawa bilangan besar daripada rakyat Amerika memihak kepada meluaskan manfaat persekutuan untuk jangka panjang yang menganggur dan menaikkan gaji minimum.

Secara Langsung/WATCH LIVE . . .



Alamat Kesatuan Negeri 2014 (Enhanced Version) . . .

Kekecewaan berkembang dengan isu ini juga tidak terlepas presiden, yang dipanggil undang-undang untuk mengetepikan pertengkaran partisan dan membantu bergelut Amerika.

“Pada bulan-bulan akan datang, mari kita lihat di mana lagi kita boleh membuat kema-juan bersama-sama Mari kita membuat ini tahun tindakan Itulah yang kebanyakan rakyat Amerika mahu -  . . . Untuk kita semua di laman ini untuk memberi tumpuan kepada kehidupan mereka, harapan mereka, aspirasi mereka.

Dan apa yang saya percaya menyatukan rakyat negara ini, tanpa mengira bangsa atau kawasan atau parti, muda atau tua, kaya atau miskin, adalah kepercayaan yang mudah, mendalam dalam peluang untuk semua - tanggapan bahawa jika anda bekerja keras dan bertanggungjawab, anda boleh maju,” katanya.

“Mari kita hadapi ini: kepercayaan yang telah mengalami beberapa pukulan serius Lebih lebih daripada 3 dekad,  walaupun sebelum Kemelesetan Besar melanda, perubahan besar dalam teknologi dan persaingan global telah dihapuskan banyak yang baik, pekerjaan kelas menengah, dan melemahkan asas-asas ekonomi. bahawa keluarga bergantung dengannya,” Obama meneruskan.

“Hari ini, selepas 4 tahun pertumbuhan ekonomi, keuntungan korporat dan harga saham telah jarang menjadi lebih tinggi, dan mereka yang berada di atas tidak pernah dilakukan lebih baik. Tetapi gaji purata telah hampir tidak berganjak.

Ketidaksamaan telah mendalam. Mobiliti Menaik telah terhenti. Ini sejuk, keras sebenarnya ialah walaupun di tengah-tengah pemulihan, terlalu ramai rakyat Amerika bekerja lebih daripada biasa hanya untuk mendapatkan oleh -  . . . apatah lagi maju Dan terlalu banyak yang masih semuanya tidak bekerja”

Obama juga berjanji bahawa, sebagai warisan itu dipersoalkan, komander-dalam-ketua itu tidak merancang untuk berdiri leka bye dan membenarkan ahli parlimen saingan menghalang kemajuan. Beliau tersirat mengancam untuk menggunakan kuasa eksekutif, yang membolehkan presiden bertindak tanpa kelulusan Kongres, untuk memperluaskan kelas menengah yang semakin mengecil.

“Tugas kami adalah untuk mengubah air pasang ini. Ia tidak akan berlaku dengan segera, dan kami tidak akan bersetuju dalam semua perkara. Tetapi apa yang saya tawarkan malam ini adalah satu set konkrit, cadangan-cadangan praktikal untuk mempercepatkan pertumbuhan, menguatkan kelas menengah, dan membina tangga baru peluang ke dalam kelas menengah. Beberapa memerlukan tindakan Kongres, dan saya tidak sabar-sabar dengan anda semua untuk bekerja Tetapi Amerika masih tidak berdiri - . . . dan tidak akan. Jadi di mana sahaja dan bila-bila saya boleh mengambil langkah-langkah tanpa undang-undang untuk mengembangkan peluang untuk lebih keluarga Amerika, itu apa yang saya akan lakukan,” katanya.

"Peluang adalah siapa kah kita. Dan projek penentu dalam generasi kita adalah untuk memulihkan janji2 itu.”

Dengan Demokrat berharap untuk mengekalkan majoriti mereka di Dewan Negara dan mendapatkan semula Dewan Rakyat dalam pilihan raya separuh akhir tahun ini, penga-nalisis politik dianggap ia mungkin bahawa Obama akan membantu partinya dengan meletakkan asas bagi mesej bahawa semasa Negara Kesatuan.

“Saya fikir apa yang anda akan mendengar daripada presiden pada malam Selasa adalah satu siri konkrit, praktikal, cadangan khusus tentang bagaimana kita memulihkan peluang melalui satu set luas cara: latihan kerja, pendidikan, pembuatan, tenaga,” kata penasihat White House Dan Pheiffer di Fox News Sunday. “Dan ini akan ada beberapa cadangan perundangan, tetapi juga beberapa tindakan dia boleh mengambilnya sendiri.”

Salah satu cadangan perundangan adalah satu rayuan untuk Parti Republik untuk beker-jasama pembaharuan imigresen. Dianggarkan terdapat 11 juta pekerja tanpa izin kini menetap di Amerika Syarikat, dan Republikan - yang telah enggan untuk menyokong mana-mana undang-undang yang bermakna pada peringkat kebangsaan - boleh lebih bersedia untuk menandatangani rang undang-undang jika ia bermakna yang GOP akan mempunyai peluang yang lebih baik di pemilihan itu.

“Saya rasa presiden - walaupun realiti House - perlu terus menggalakkan bahawa ini perlu dilakukan secara menyeluruh,” Rep Raul Grijalva (D-Ariz.) memberitahu USA Today. “Jika pendekatan sedikit demi sedikit adalah sesuatu dia meminta [Demokrat] terbuka kepada, beliau perlu kira-kira cukup kuat berkata sedikit demi sedikit [undang-undang] yang hanya berurusan dengan isu-isu penguatkuasaan atau hanya membuat kaukus Republikan di Dewan gembira bukan reformasi imigresen.”

Obama juga telah berhadapan dengan ayat-ayat yang sedang berjalan Agensi Kesela-matan Negara oleh Edward Snowden, menghadapi kebimbangan bahawa dia sudah menjadi presiden “itik tempang”, dan diuruskan dengan Obamacare pelancaran hampir bencana yang telah meninggalkan ramai rakyat Amerika keliru dan dengan rancangan penjagaan kesihatan yang dibatalkan.

Satu tinjauan baru-baru ini dari The Washington Post dan ABC News menunjukkan bahawa penarafan kelulusan Obama duduk di 46 % peratus. Yang mewakili uptick 4 mata sejak bulan November, tetapi masih membuktikan bahawa lebih daripada separuh negara ini mempunyai pandangan yang negatif keseluruhan pentadbiran sekarang.

Ramai menjangkakan presiden untuk menggunakan ucapan pada hari Selasa sebagai satu peluang untuk melihat dari 2013 dan memberi tumpuan kepada mengukuhkan legasi beliau 2014.

LIVE: President Obama's 2014 State of the Union


Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama kerja-kerja di Pejabat Presiden di White House pada 27 Januari 2014 di Washington. Obama bakal melahirkan Union Negaranya 2014 alamat pada 28 Januari. (AFP Photo/Mandel Ngan – think IN pictures @1WORLD Community) 
  
When US President Barack Obama delivers his sixth State of the Union address Tuesday night, those listening at home may have hear variations on a theme that Obama focused on in his fifth address: the US economy and a growing inequality gap.

A Pew Research Center poll recently found that the majority of Democrats and Republicans alike feel that economic inequality has grown over the last decade. The same researchers also found that an overwhelming number of Americans are in favor of extending federal benefits for the long-term unemployed and raising the minimum wage.

Growing frustration with the issue has not escaped the president, who called upon lawmakers to put aside partisan squabbling and help struggling Americans.

"In the coming months, let’s see where else we can make progress together. Let’s make this a year of action. That’s what most Americans want – for all of us in this chamber to focus on their lives, their hopes, their aspirations. And what I believe unites the people of this nation, regardless of race or region or party, young or old, rich or poor, is the simple, profound belief in opportunity for all – the notion that if you work hard and take responsibility, you can get ahead," he said.

"Let’s face it: that belief has suffered some serious blows. Over more than three decades, even before the Great Recession hit, massive shifts in technology and global competition had eliminated a lot of good, middle-class jobs, and weakened the economic foundations that families depend on," Obama went on.

"Today, after four years of economic growth, corporate profits and stock prices have rarely been higher, and those at the top have never done better. But average wages have barely budged. Inequality has deepened. Upward mobility has stalled. The cold, hard fact is that even in the midst of recovery, too many Americans are working more than ever just to get by – let alone get ahead. And too many still aren’t working at all."

Obama also promised that, as his legacy comes into question, the commander-in-chief does not plan to stand idly bye and permit rival lawmakers prevent progress. He implicitly threatened to use executive authority, which allows the president to act without congressional approval, in order to expand the shrinking middle class.

"Our job is to reverse these tides. It won’t happen right away, and we won’t agree on everything. But what I offer tonight is a set of concrete, practical proposals to speed up growth, strengthen the middle class, and build new ladders of opportunity into the middle class. Some require Congressional action, and I’m eager to work with all of you. But America does not stand still – and neither will I. So wherever and whenever I can take steps without legislation to expand opportunity for more American families, that’s what I’m going to do," he said.

“Opportunity is who we are. And the defining project of our generation is to restore that promise.”

With the Democrats hoping to keep their majority in the Senate and regain the House of Representatives in the midterm elections later this year, pundits deemed it likely that Obama would help his party by laying a foundation for that message during the State of the Union.

“I think what you’re going to hear from the president on Tuesday night is a series of concrete, practical, specific proposals on how we restore opportunity through a wide set of means: job training, education, manufacturing, energy,” said White House advisor Dan Pheiffer on Fox News Sunday. “And these will be some legislative proposals, but also a number of actions he can take on his own.”

One of those legislative proposals was a plea to Republicans to cooperate on immigration reform. There are an estimated 11 million undocumented workers currently residing in the US, and Republicans - who have been reluctant to endorse any meaningful legislation on the national level - could be more willing to sign a bill if it means the GOP will have far better chance at the polls.

“I think the president – despite the reality of the House – needs to continue to promote that this has to be done comprehensively,” Rep. Raul Grijalva (D-Ariz.) told USA Today. “If a piecemeal approach is something he’s asking [Democrats] to be open to, he has to be pretty strong about saying the piecemeal [legislation] that only deals with enforcement issues or that only makes Republican caucus in the House happy is not immigration reform.”

Obama has also been plagued by the ongoing National Security Agency revelations by Edward Snowden, faced worries that he’s already a “lame duck” president, and dealt with a nearly disastrous Obamacare rollout that left many Americans confused and with cancelled healthcare plans.

A recent poll from The Washington Post and ABC News indicates that Obama’s approval rating sits at 46 percent. That represents a four point uptick since November, but is still evidence that more than half the country has an overall negative view of the current administration.

Many expected the president to use Tuesday’s speech as an opportunity to look away from 2013 and focus on cementing his 2014 legacy.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...