Saturday 1 February 2014

Aktivis : 1,900 terbunuh di Syria semasa RUNDINGAN . . .

Imej kewartawanan warganegara disediakan oleh Aleppo Media Center (AMC), sebuah kumpulan aktivis anti-Bashar Assad, yang telah disahkan berdasarkan kandungannya dan laporan AP yang lain, menunjukkan seorang lelaki Syria yang membawa mayat seorang kanak-kanak yang terbunuh berikutan kerajaan Syria serangan udara di Alepp, Syria. (Photo AP – think IN pictures @1WORLDCommunity)

SitiWanMahani – BEIRUT (AP) Pertempuran di Syria mengorbankan hampir 1,900 orang, termasuk sekurang-kurangnya 430 orang awam, dalam minggu rundingan damai PBB dianjurkan di Switzerland, aktivis berkata Jumaat. Jumlah kematian menunjukkan bahawa keganasan hampir tidak berhenti sebagai pihak yang berperang dipenuhi tetapi melanda pendirian tidak bertolak ansur, gagal untuk mencapai apa-apa perjanjian yang boleh membantu menyelesaikan konflik itu.

Angka itu dilaporkan oleh Balai Cerap Syria yang berpangkalan di Britain untuk Hak Asasi Manusia. Pengarahnya, Rami Abdurrahman, berkata tol berdarah yang minggu ini adalah kira-kira purata pada ketika ini dalam konflik 3 tahun.

Bilangan termasuk sekurang-kurangnya 430 orang awam, dibunuh oleh bom, penembak tepat, peluru berpandu, dan sebab-sebab yang lain. Selebihnya adalah pemberontak dan pasukan yang setia kepada Presiden Bashar Assad. Balai Cerap mendapatkan maklumat daripada aktivis di atas darat, dan juga menyimpan jumlah yang mengalir.

Persidangan itu tidak mengemukakan apa-apa keputusan yang ketara, walaupun sam-bungan dibuat di Switzerland mungkin berkembang menjadi rundingan berpanjangan untuk cuba menyelesaikan perang.

Konflik ini bermula protes sebagai sebahagian besarnya aman terhadap Assad pada Mac 2011, tetapi pemberontakan sejak menjadi perang saudara semakin bermazhab yang telah membunuh lebih daripada 130,000 orang.

Ia telah secara paksa pelarian satu 1/3 daripada penduduk sebelum perang keseluruhan sebanyak 23 juta, termasuk lebih 2 juta yang telah membanjiri ke negara-negara jiran.

Berpuluh-puluh ribu lagi yang dikepung di kawasan pemberontak- diadakan, di mana penyokong setia Assad mencegah makanan dan bantuan daripada memasuki untuk memecahkan rintangan mereka.

Antara yang paling aktif kumpulan pemberontak adalah Sunni keras talian dikaitkan dengan al-Qaeda, sesetengah daripada mereka dipersalah kekejaman mensasarkan golongan minoriti. Keganasan juga telah melintasi lebih ke dalam jiran Syria Lubnan. ‘Shells’ dipecat oleh kereta kebal kerajaan Syria meletup dalam jurang dan lembah wilayah utara pergunungan Akkar, membunuh seorang Syria yang hidup di Lubnan dan mencederakan beberapa yang lain, kata seorang pegawai keselamatan Lubnan.

Beliau berkata sekurang-kurangnya 50 buah kereta melanda di dalam dan sekitar 8 buah kampung di sempadan. Pengarah Balai Cerap Abdurrahman berkata serangan itu mungkin tindak balas kepada serangan oleh lelaki bersenjata pemberontak di kampung-kampung Bahlawaniyeh Syria dan Ghida, yang penduduk tergolong dalam minoriti mazhab Alawi yang dimiliki Assad. Beliau berkata pemberontak melepaskan tembakan di kampung-kampung dari dalam wilayah Lubnan, membunuh 5 lelaki.

Rasmi keselamatan Lubnan, yang bercakap dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan, berkata beliau tidak mengetahui sebarang pergerakan pemberontak di wilayah Lubnan. Beliau berkata serangan itu datang dalam konteks pertempuran bernada di Syria, berhampiran sempadan, di mana pemberontak telah menyerang askar di kawasan yang dikenali sebagai Zara.

Ia adalah mustahil untuk segera mendamaikan laporan bercanggah. Dalam Syria, helikopter kerajaan terus melepaskan bom tong penuh dengan bahan letupan dan bahan api di bahagian dipegang-pemberontak bandar utara Aleppo. Bom-bom mentah tidak boleh menyerang sasaran dengan tepat dan apabila kesan menyebabkan kerosakan besar-besaran.

Pada hari Khamis, sekurang-kurangnya 16 orang terbunuh di Aleppo dari serangan yang sama. Aleppo Media Center, kumpulan aktivis yang lain, berkata 5 mati dalam serangan Jumaat. Tol yang bercanggah adalah biasa di tengah-tengah serangan

Tentera Syria telah menggunakan bom tong terhadap kawasan pemberontak- diadakan di seluruh negara terutamanya terhadap Aleppo, bandar terbesar di negara ini. Pemberontak merampas bahagian bandar itu pada Julai 2012, tetapi dalam beberapa minggu kebelakangan ini, tentera Syria telah membuat keuntungan dengan mengambil kesempatan daripada perbalahan dalaman memberontak dan kesan buruk daripada bom tong.

Activists: 1,900 killed in Syria during talks . . .

BEIRUT (AP) Fighting in Syria killed nearly 1,900 people, including at least 430 civilians, during the week of U.N.-hosted peace talks in Switzerland, activists said Friday. The death toll indicates that violence barely paused as the warring parties met but struck uncompromising stances, failing to reach any agreements that could help resolve the conflict.

The figures were reported by the Britain-based Syrian Observatory for Human Rights. Its director, Rami Abdurrahman, said the week's bloody toll was about average at this point in the three-year conflict.

The number included at least 430 civilians, killed by bombs, snipers, missiles, and other causes. The rest were rebels and forces loyal to President Bashar Assad. The Observatory obtains its information from activists on the ground, and also keeps a running total.

The conference didn't produce any tangible results, although connections made in Switzerland are likely to develop into prolonged negotiations to try to resolve the war. The conflict began as largely peaceful protests against Assad in March 2011, but the uprising since became an increasingly sectarian civil war that has killed more than 130,000 people. It has forcibly displaced one-third of the entire prewar population of 23 million, including over 2 million who have flooded into neighboring countries. Tens of thousands more are blockaded in rebel-held areas, where Assad loyalists prevent food and aid from entering to break their resistance.

Among the most active of the rebel groups are hard-line Sunnis linked with al-Qaida, some of whom are blamed for atrocities targeting minorities. The violence has also crossed over into Syria's neighbor Lebanon. Shells fired by Syrian government tanks exploded in ravines and valleys of the mountainous northern province of Akkar, killing one Syrian living in Lebanon and wounding several others, a Lebanese security official said.

He said at least 50 tank shells hit in and around eight villages on the border. Observatory director Abdurrahman said the shelling was likely a response to an attack by rebel gunmen on the Syrian villages of Bahlawaniyeh and Ghida, whose residents belong to the minority Alawite sect to which Assad belongs. He said rebels fired at the villages from inside Lebanese territory, killing five men.

The Lebanese security official, who spoke on condition of anonymity, said he was not aware of any rebel movements in Lebanese territory. He said the shelling came in the context of a pitched battle in Syria, near the border, where rebels were attacking soldiers in an area known as Zara.

It was impossible to immediately reconcile the conflicting reports. Within Syria, govern-ment helicopters continued to unleash barrel bombs packed with explosives and fuel on rebel-held parts of the northern city of Aleppo. The crude bombs cannot strike targets with precision and cause massive damage upon impact.

On Thursday, at least 16 people were killed in Aleppo from similar strikes. The Aleppo Media Center, another activist group, said five died in Friday's strikes. Conflicting tolls are common in the wake of the strikes.

Syrian forces have used barrel bombs against rebel-held areas throughout the country but especially against Aleppo, the country's largest city. Rebels seized parts of the city in July 2012, but in recent weeks, Syrian troops have made gains, taking advantage of rebel infighting and the devastating impact of the barrel bombs.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...