Wednesday 28 May 2014

Ujian Memandu satu perkara yang telah lalu? - Google melancarkan kereta baru automatik . . .

SitiWanMahani Google sedang membina satu kumpulan 100 kereta tanpa pemandu elektrik dan berharap dapat memulakan mengujinya menjelang akhir tahun ini. Mereka mungkin mengambil sedikit untuk membiasakan diri, tanpa stereng atau pedal, semasa mereka buat sementara waktu akan mempunyai satu kelajuan tertinggi 25mph.

Projek ini telah beberapa tahun dalam membuat. Sehingga kini, Google telah memasang semula kereta yang sedia ada, terutamanya Lexus dengan radar, sensor, peralatan navi-gasi dan kamera, dan juga komputer untuk menjadikannya memandu dengan sendirinya.

Walau bagaimanapun, dalam tempoh ini, mereka diam-diam telah bekerja pada proto-taip mereka sendiri, yang tidak akan mempunyai kawalan yang manusia boleh menguna-kan, kecuali butang berhenti kecemasan, dan juga butang mula.

Ini adalah matlamat utama, tetapi pada peringkat ujian, untuk mematuhi undang-undang California, kereta automatik akan mempunyai roda dan pedal. Ini sememangnya telah diberikan Jabatan California Kenderaan Motor sesuatu untuk berfikir tentang: mereka perlu menulis peraturan-peraturan bagi penggunaan 'operasi' kereta yang benar-benar tanpa pemandu.



DMV menyangka bahawa realitinya adalah beberapa tahun lagi, jadi ia akan mempunyai masa untuk menyempurnakan kaedah-kaedah. Jam yang hanya dipercepatkan, kata ketua program kereta tanpa pemandu DMV itu, Bernard Soriano.

"Oleh kerana apa yang disifatkan di luar sana tidak lama lagi, kita perlu memastikan bahawa peraturan-peraturan di tempat yang akan menjaga orang ramai selamat tetapi tidak akan menghalang kemajuan," tambah Soriano.

Pengasas bersama Google, Sergey Brin, yang telah memainkan peranan yang besar dalam operasi itu, memulakan projek ini pada tahun 2009. Pasukan ini telah berjaya rak sehingga beratus-ratus beribu-ribu batu memandu di California pada kereta biasa, tetapi kini mereka mahu pergi ianya semata-mata.

"Sebab utama pasukan dan saya memutuskan untuk membina kenderaan prototaip ini ialah kita boleh melakukan kerja yang lebih baik daripada yang boleh kita lakukan dengan kenderaan yang sedia ada," kata pengasas bersama Google.

"Projek ini adalah mengenai perubahan DUNIA bagi orang-orang tidak baik yang disampaikan oleh pengangkutan hari ini."

Ia adalah tidak diketahui yang pengilang akan diberikan kontrak untuk membina 100 kereta, tetapi Brin fikirkan ia akan menjadi sedikit masa lagi sebelum kereta muncul, walaupun menjanjikan sebelum ini bahawa mereka akan berada di jalan raya pada 2017.

Satu boleh lupa tentang pergi untuk spin keluar jalan, kerana kereta yang hanya bekerja di kawasan membina. Kenderaan-kenderaan automatik beroperasi dengan menggunakan data yang telah terkumpul, yang dipindahkan ke dalam peta yang sangat terperinci. Kereta itu juga dapat sentiasa mengimbas kawasan sekitarnya.

A Googler@google
The next stop on the road to a self-driving car http://goo.gl/0YMiVq
10:06 AM - 28 May 2014

Chris Urmson, yang merupakan pengarah projek kereta memandu-sendiri Google, berkata sasarannya ialah untuk menjalankan ujian dilanjutkan di California di mana syarikat itu adalah berdasarkan. Urmson berhujah kereta tanpa pemandu akan meningkatkan kesela-matan jalan raya, memanggil pembangunan "satu langkah penting ke arah meningkatkan keselamatan jalan raya dan mengubah mobiliti bagi berjuta-juta orang."

Sementara itu, Brin berkata, beliau teruja bahawa prototaip baru boleh mempunyai kesan yang besar ke atas mengubah kehidupan rakyat menjadi lebih baik. "Jika anda melihat orang-orang yang terlalu tua, terlalu muda, atau kurang upaya, dan tidak boleh menda-patkan sekitar, itu adalah satu cabaran besar bagi mereka," tambah pengasas bersama Google.

Kenderaan yang mempunyai 2 tempat duduk, skrin memaparkan laluan dan kelajuan tertinggi 25mph (40kmh). Pelbagai sensor membolehkan komputer kenderaan untuk menentukan lokasi dan persekitarannya dan ia boleh 'melihat' di hadapan beberapa ratus meter, menurut Google.

Google menunjukkan keluar prototaip kereta memandu-sendiri pada Selasa dalam video dan blog post (Google showed off its prototype self-driving car on Tuesday in a video and blog post. (Image from recode.net)

Driving tests a thing of the past? – Google launches 
new automated car . . .

Google is building a fleet of 100 electric driverless cars and hopes to start testing them by the end of the year. They may take a bit of getting used to, with no steering wheel or pedals, while they will temporarily have a top speed of 25mph.

This project has been several years in the making. Up until now, Google had refitted existing cars, mainly Lexus’s with radars, sensors, navigation equipment and cameras, as well as computers to make it drive by itself. However, during this period, they had secretly been working on their own prototype, which will have no controls that humans can use, except for an emergency stop button, as well as a start button.

This is the ultimate aim, but during the test stage, in order to comply with Californian law, the automated cars will have a wheel and pedals. This has certainly given the Californian Department of Motor Vehicles something to think about: they have to write the regulations for the ‘operational’ use of truly driverless cars.

The DMV had thought that the reality was several years away, so it would have time to perfect the rules. That clock just sped up, said the head of the DMV's driverless car program, Bernard Soriano. "Because of what is potentially out there soon, we need to make sure that the regulations are in place that would keep the public safe but would not impede progress," Soriano added.

Google’s co-founder, Sergey Brin, who has played a big part in the operation, started the project in 2009. The team has already managed to rack up hundreds of thousands of miles driving around California in regular cars, but now they want to go it alone.

“The main reason the team and I decided to build this prototype vehicle is that we can do a better job than we can do with an existing vehicle,” said Google’s co-founder. “The project is about changing the world for people who are not well-served by transportation today.”

It is unknown which manufacturer will be given the contract to build the 100 cars, but Brin thinks it will be some time yet before the cars appear, despite promising earlier that they would be on the roads by 2017.

One can forget about going for a spin off road, as the cars only work in built up areas. The automated vehicles operate by using data that has been accumulated, which is transferred into highly detailed maps. The car is also able to constantly scan the surrounding area.

Chris Urmson, who is the director of Google's self-driving car project, said the aim was to run extended tests in California where the company is based. Urmson argued driverless cars would improve road safety, calling the development "an important step toward improving road safety and transforming mobility for millions of people."

Meanwhile, Brin says he is excited that the new prototype could have a massive effect on changing people’s lives for the better. "If you look at people who are too old, too young, or disabled, and can't get around, that's a big challenge for them," the co-Google founder added.

The vehicle has two seats, a screen displaying the route and a top speed of 25mph (40kmh). An array of sensors allows the vehicle's computer to determine its location and surroundings and it can ‘see’ ahead several hundred meters, according to Google.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...