Monday 22 July 2013

Bom di Pinggir Baghdad Membunuh 6


yaSalam - BAGHDAD (AP) “Bom di Pinggir Baghdad Membunuh 6” 2 bom membunuh 6 orang di pinggir Baghdad awal hari Ahad, kerana jumlah kematian daripada gelombang diselaraskan pengeboman kereta lewat malam dan serangan lain hari sebelum melonjak dgn lalu 70, kata pihak berkuasa.

Letupan itu adalah yang terbaru dalam lonjakan tidak henti-henti dalam pertumpahan darah yang telah menggegarkan Iraq sejak awal bulan suci Islam Ramadan. Mengikut mereka bulan keganasan meningkat di seluruh negara yang menimbulkan kebimbangan bahawa kembali kepada pembunuhan meluas mazhab yang menolak negara ke ambang perang saudara selepas tahun 2003 serangan yang diketuai Amerika Syarikat.

Letupan malam Sabtu pergi selepas berbuka puasa yang berbuka setiap hari dalam bulan Ramadan. Jalan-jalan pada bulan suci sering diisi dengan orang-orang keluar membeli-belah dan bersantai di kafe di waktu malam, menunjukkan penyerang bertujuan untuk memukul sebagai ramai orang awam yang mungkin.

"Apakah jenayah ada orang-orang yang tidak bersalah terjebak?" bertanya Kadim Mohsen, yang ukur kerosakan malam sebelumnya di kejiranan pusat Karrada. Beberapa hadapan store musnah oleh kuasa letupan di sana, dan tembikai pecah dan sandal bersepahan di jalanan.

"Siapa yang akan membayar pampasan kepada pemilik kedai-kedai mereka?" soal beliau. "Kami melihat letupan setiap hari. Kami menyalahkan pihak tentera dan polis." Sebagai skala pembunuhan beramai-ramai yang menjadi lebih jelas awal Ahad, polis melaporkan bahawa sebanyak 12 bom kereta meletup di Baghdad lewat Sabtu. Mereka berkata letupan dan menembak di kawasan yang sama sebagai salah satu letupan membunuh 57, termasuk beberapa orang yang mati di hospital semalaman. Lebih daripada 125 dilaporkan cedera.

Serangan mereka dan lain-lain di seluruh Iraq pada hari Sabtu membunuh sejumlah 71, menurut polis dan pegawai-pegawai hospital. Yang membuat untuk hari yang bagi dahsyat negara sejak 17 Mei, apabila satu siri letupan di kawasan Sunni di dalam dan sekitar Baghdad membunuh sekurang-kurangnya 76 orang.

Tiada tuntutan tanggungjawab untuk serangan terbaru, walaupun pengeboman diselaraskan terhadap Syiah adalah taktik kegemaran cawangan Iraq al-Qaeda. Speaker parlimen Osama al-Nujaifi menggesa pasukan keselamatan untuk tidak berputus asa perjuangan mereka terhadap pengganas manakala menuntut bahawa mereka melakukan lebih banyak untuk mengelakkan pelanggaran peraturan keselamatan. Al-Nujaifi adalah Sunni yang sering mengkritik Perdana Menteri Syiah, Nouri al-Maliki.

"Kami amat mengutuk serangan jahat dan jenayah yang disasarkan rakyat kami," katanya. "Serangan ini merupakan sebahagian daripada usaha kejam yang bertujuan untuk mencetuskan kekacauan dan persengketaan mazhab." Al-Maliki mengarahkan menggoncang antara tembaga tentera di Mei di tengah-tengah satu siri serangan maut, tetapi langkah itu nampaknya telah dilakukan sedikit untuk memperlahankan pembunuhan itu.

Keganasan terus Ahad. Bom meletup pada awal hari di dalam sebuah pasar ikan di bandar Taji, 20 kilometer (12 batu) di utara Baghdad. Polis dan pegawai hospital berkata serangan membunuh 4 dan mencederakan 15.

Satu lagi bom meletup di luar rumah seorang Sunni anti-Qaeda pemimpin militia tempatan di bandar Basmaiya, membunuh 2 dan mencederakan 4. Pekan ini adalah kira-kira 40 kilometer tenggara ibu negara Iraq.

Pegawai-pegawai yang diberikan butir-butir serangan dan kecederaan dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan kerana mereka tidak diberi kuasa untuk melepaskan maklumat. Lebih daripada 450 orang telah terbunuh setakat ini bulan ini, termasuk sekurang-kurangnya 284 sejak Ramadan bermula 10 Julai, mengikut kiraan satu Associated Press.

Associated Press penulis Adam Schreck dan Sameer N. Yacoub menyumbang laporan.

Bombs on Outskirts Of Baghdad kill 6

yaSalam - BAGHDAD (AP) Two bombs killed six people on the outskirts of Baghdad early Sunday, as the death toll from a coordinated wave of late-night car bombings and other attacks the day before jumped past 70, according to authorities.

The explosions are the latest in a relentless surge in bloodshed that has rocked Iraq since the start of the Islamic holy month of Ramadan. They follow months of increased violence across the country that is raising fears of a return to the widespread sectarian killing that pushed the country to the brink of civil war after the 2003 U.S.-led invasion.

Saturday night's blasts went off after the iftar meal that breaks the daily fast in the month of Ramadan. Streets during the holy month are often filled with people out shopping and relaxing in cafes in the evenings, suggesting the attackers aimed to hit as many civilians as possible.

"What crime have those innocent people committed?" asked Kadim Mohsen, who was surveying the previous night's damage in the central neighborhood of Karrada. Several storefronts were wrecked by the force of an explosion there, and broken watermelons and sandals littered the street.

"Who will compensate owners of those shops?" he asked. "We see explosions every day. We blame the army and police." As the scale of the carnage became clearer early Sunday, police reported that a total of 12 car bombs went off in Baghdad late Saturday. They said the blasts and a shooting in the same area as one of the explosions killed 57, including some who died in the hospital overnight. More than 125 were reported wounded.

Those attacks and others around Iraq on Saturday killed a total of 71, according to police and hospital officials. That made for the country's deadliest day since May 17, when a series of explosions in Sunni areas in and around Baghdad killed at least 76 people.

Associated Press writers Adam Schreck and Sameer N. Yacoub contributed reporting.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...