Monday 22 July 2013

Gempa bumi kuat di barat China membunuh 47 orang

yaSalam - BEIJING (AP) “Gempa bumi kuat di barat China membunuh 47 orang” Satu gempa bumi kuat di kawasan kering pertanian berbukit di barat China melanggar talian kuasa dan skor rosak rumah awal Isnin, membunuh sekurang-kurangnya 47 orang dan mencederakan hampir 300, kata kerajaan tempatan.

Gempa bumi melanda berhampiran bandar Dingxi di wilayah Gansu, kawasan gunung, padang pasir dan padang rumput. Penduduk menggambarkan goncangan tingkap dan lampu berayun tetapi kerosakan besar sedikit dan sedikit panik. Gegaran dirasai di ibu kota wilayah Lanzhou 177 kilometer (110 batu) utara, dan sejauh Xi'an, 400 kilometer (250 batu) ke timur.

"Anda boleh melihat goyangan lampu candelier dan tingkap bergetar dan membuatnya bising, tetapi tidak ada apa-apa keretakan di dinding. Pembantu pekedai semua dicurahkan ke jalan-raya apabila gegaran bermula," kata seorang kerani di meja hadapan Hotel Wuyang di County Zhang duduk kira-kira 40 kilometer (25 batu) dari pusat gempa. Kerani nama keluarga Bao mengelakkan dari mengenal pasti dirinya lagi, seperti biasa di kalangan orang Cina biasa.

Dengan penduduk seramai 26 juta, Gansu adalah salah satu daripada wilayah-wilayah penduduk China walaupun kawasan Jersey bersaiz Baru Dingxi mempunyai kepekatan yang lebih besar daripada ladang-ladang di bukit-bukau teres dengan bidang untuk tanaman dan pokok-pokok buah-buahan. Dingxi mempunyai jumlah penduduk kira-kira 2.7 juta.

Kematian dan kecederaan dilaporkan di Min County dan lain-lain kawasan luar bandar selatan perbandaran, Dingxi Mayor Tang Xiaoming kepada negeri penyiar CCTV. Tang berkata kerosakan adalah yang paling teruk di daerah-daerah dan Zhang Min, di mana puluhan rumah telah rosak dan perkhidmatan telefon dan elektrik tersingkir.

Su Wei, pemimpin sebuah pasukan penyelamat 120 anggota dari Rakyat tPolis Tentera, memberitahu negeri penyiar CCTV bahawa mereka dalam perjalanan mereka ke pusat itu, tetapi sedang kemajuannya perlahan oleh lumpur dan batu gelongsor menyekat jalan.

Chinese Red Cross China berkata ia penghantaran 200 khemah, 1,000 set barang-barang isi rumah, dan 2,000 jaket ke kawasan itu dan menghantar pasukan dari kedua-dua Lanzhou dan Beijing untuk membantu dengan kerja-kerja bantuan dan menilai keperluannya lagi.

Hujan lebat dijangka di kawasan itu lewat minggu ini, meningkatkan keperluan untuk perlindungan dan meningkatkan peluangnya tanah runtuh lagi. Pusat pemantauan gempa bumi Kerajaan berkata gempa bumi awal pada 7:45 am (2345 GMT Ahad) adalah magnitud-6.6 dan gegaran berikutnya termasuk magnitud-5.6.

Gempa bumi itu adalah cetek, yang boleh menjadi lebih merosakkan. Pusat itu berkata ia melanda kira-kira 20 kilometer (12.4 batu) di bawah permukaan, manakala Gansu pentadbiran gempa bumi wilayah berkata ia adalah hanya 6 kilometer (3.7 batu) yang mendalam.

Kajian Geologi Amerika Syarikat mengukur magnitud gempa bumi awal sebagai 5.9 dan kedalaman di 10 kilometer (6 batu). Ukuran awal gempa bumi boleh berbeza-beza, terutamanya jika peralatan pemantauan yang berbeza digunakan.

Dingxi adalah kira-kira 1,233 kilometer (766 batu) barat Beijing. Gempa bumi terburuk China dalam beberapa tahun kebelakangan ini adalah gempa bumi 7.9 pada skala Richter yang melanda wilayah barat daya Sichuan pada tahun 2008, meninggalkan 90,000 orang mati atau hilang.

Strong earthquake in western China kills 47 people

yaSalam - BEIJING (AP) A strong earthquake in a dry, hilly farming area in western China knocked down power lines and damaged scores of homes early Monday, killing at least 47 people and injuring nearly 300, the local government said.

The quake hit near the city of Dingxi in Gansu province, a region of mountains, desert and pastureland. Residents described shaking windows and swinging lights but little major damage and little panic. Tremors were felt in the provincial capital of Lanzhou 177 kilometers (110 miles) north, and as far away as Xi'an, 400 kilometers (250 miles) to the east.

"You could see the chandeliers wobble and the windows vibrating and making noise, but there aren't any cracks in the walls. Shop assistants all poured out onto the streets when the shaking began," said a front desk clerk at the Wuyang Hotel in the Zhang County seat about 40 kilometers (25 miles) from the epicenter. The clerk surnamed Bao refrained from identifying herself further, as is common among ordinary Chinese.

With a population of 26 million, Gansu is one of China's more lightly populated provinces, although the New Jersey-sized area of Dingxi has a greater concentration of farms in rolling hills terraced with fields for crops and fruit trees. Dingxi has a total population of about 2.7 million.

The deaths and injuries were reported in Min County and other rural southern parts of the municipality, Dingxi Mayor Tang Xiaoming told state broadcaster CCTV. Tang said damage was worst in the counties of Zhang and Min, where scores of homes were damaged and telephone and electricity services knocked out.

Su Wei, leader of a 120-member rescue team from the paramilitary People's Armed Police, told state broadcaster CCTV that they were on their way to the epicenter, but progress was being slowed by mud and rock slides blocking the road.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...