Monday 22 July 2013

Serangan Militan di bandar Utara Sinai Membunuh 5

Photo: AP Ulama Mesir Penyokong Mesir Presiden Mohammed Morsi yang digulingkan menolak kembali penunjuk perasaan yang cuba untuk membuang kawat berduri semasa demonstrasi di luar Kementerian Pertahanan di Kaherah, Mesir, AHAD, 21 Julai, 2013. Panel didakwa meminda perlembagaan Mesir selepas kejadian itu penyingkiran Presiden Mohammed Morsi bertemu buat kali pertama pada hari Ahad, menurut agensi berita rasmi negara. Beribu-ribu wanita mengadakan bantahan ringkas terhadap menggulingkan Morsi di Kementerian Pertahanan banyak berkubu di Kaherah. Pangkat tentera membentuk kepungan tentera di luar kementerian  - think IN pictures @1WORLDCommunity)

yaSalam - El-Arish, Mesir (AP) “Serangan militan di utara Sinai bandar membunuh 5” hari Penyelarasan dan serangan waktu malam Ahad dengan militan memberanikan di utara Semenanjung Sinai Mesir sasaran kawasan yang berbeza di bandar utama el-Arish dan bandar sempadan, membunuh seorang pegawai keselamatan awam dan 4, menurut pegawai-pegawai.

Kadar serangan ke atas polis dan tentera di utara Sinai telah dipergiatkan sejak 3 Julai penyingkiran Presiden Mohammed Morsi dari kuasa, tetapi serangan telah sebahagian besarnya terhad kepada kawasan padang pasir terpencil di rantau ini.

Serangan Ahad ini adalah penting kerana ia melanda di tengah-tengah el-Arish dan membunuh seorang lelaki 32-thn yang memandu kereta di bandar yang paling padat di utara Sinai, yang juga merupakan ibu kota wilayah itu. Bandar ini adalah rumah-rumah kepada kira-kira 150,000 orang.

Untuk militan di Sinai, bagaimanapun, memulihkan Morsi bukan keutamaan - ". Bersatu Islam" mereka telah berkata matlamat mereka adalah untuk mengusir tentera dan kuasa kerajaan pusat untuk mewujudkan Penyingkiran Morsi dengan tentera, walaupun, melenyapkan seorang pemimpin yang dilihat sebagai mengawal dalam menindak keselamatan.

Ahad, serangan menekankan tentera yang disokong oleh pemimpin-pemimpin interim muka keselamatan krisis Mesir dalam mengembalikan kestabilan selepas lebih daripada 2 tahun kegawatan sejak pemberontakan popular yang menggulingkan Presiden Hosni Mubarak lama pada tahun 2011.

Bahagian utara Sinai telah menjadi sudut yang paling tanpa undang-undang di negara ini sejak itu. Balai polis telah dibakar dan pasukan keselamatan ditendang keluar dari kawasan puak, di mana mereka terkenal dengan penyelewengan terhadap kaum-kaum yang kuat di rantau ini.

Dalam serangan waktu malam Ahad, pegawai keselamatan berkata militan melepaskan tembakan senjata automatik di sebuah kelab polis, balai polis dan pos keselamatan di luar sebuah bank di pusat el-Arish. Seorang wanita 25 tahun berjalan di jalan berhampiran bank terpegun dengan peluru dan cedera parah. Seorang askar di luar bank yang terbunuh dalam pertempuran, kata pegawai. Bank adalah di dataran utama di el-Arish.

Pegawai berkata, pertempuran senjata berlarutan selama beberapa minit antara militan dan pasukan keselamatan di balai polis. Seorang pemandu lelaki telah dibunuh di luar stesen apabila peluru memukulnya. Juga pada waktu malam, sebuah kem polis di bandar Rafah di sempadan Mesir-Gaza diserang oleh militan, yang melepaskan tembakan bom tangan roket di bangunan, mencederakan 4 orang awam dan 6 anggota tentera melindungi laman web ini.

Terdahulu hari ini, tiga anggota polis telah dibunuh oleh penembak curi api dalam satu lagi serangan diselaraskan manakala menjaga sebuah bangunan pentadbiran, sebuah stesen TV dan stesen polis di el-Arish, menurut seorang pegawai keselamatan. Semua pegawai bercakap dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan kerana mereka tidak diberi kuasa untuk pemberita ringkas.

Kematian Ahad menolak kepada 14 bilangan anggota polis dan tentera yang terbunuh di Sinai sejak penyingkiran Morsi itu. Sekurang-kurangnya 4 orang awam telah terbunuh, termasuk seorang wanita dan 2 orang Kristian. Selain itu, seorang pekerja ambulans Kristian ditikam dan cedera Ahad di utara Sinai apabila seorang lelaki dilihat tatu salib di pergelangan tangan, tanda Kristian Koptik ramai di Mesir, kata pegawai keselamatan.

Di Kaherah, pemimpin awam yang disokong tentera maju ke hadapan dengan pelan peralihan pantas bertujuan untuk membawa negara ini kembali kepada pemerintahan demokrasi. Satu panel ditugaskan untuk meminda perlembagaan Mesir mula kerja hari Ahad dalam menghadapi tentangan daripada penyokong Morsi itu yang mengutuk rampasan kuasa tentera yang menggulingkan pemimpin Islam dan menolak perintah politik baru yang telah menggantikan beliau.

Baru 10 anggota panel pakar-pakar undang-undang dan hakim-hakim kanan bertemu buat kali pertama untuk memulakan merangka cadangan pindaan perlembagaan. Panel itu mempunyai 30 hari untuk berbuat demikian. Kedua jawatankuasa 50 anggota akan mempunyai 60 hari untuk mengkaji semula pindaan sebelum rakyat mengundi bagi perlembagaan baru dalam referendum.

Penggubalan perlembagaan yang akan dipinda adalah salah satu isu yang paling pecah satu Morsi dan hanya tahun di pejabat. Ikhwan Muslimin dan sekutu Islam mereka telah berikrar untuk mengadakan perhimpunan harian sehingga dia dikembalikan semula, berkata penyingkiran beliau tidak mengikut perlembagaan. Mereka berhimpun di luar bangunan tentera di Kaherah dan bandar-bandar selatan Luxor dan Assiut pada hari Ahad.

Penunjuk perasaan di Kaherah mengambil jalan-jalan juga membantah kematian 3 wanita dibunuh oleh penyerang tidak dikenali pada perhimpunan Ikhwan di Delta Nil bandar Mansoura Jumaat. Mesir pendakwa umum dibuka siasatan dan angka atas kepimpinan baru telah mengutuk pembunuhan.

"Apa yang berlaku di Mansoura akan berlaku lagi pada masa akan datang," kata 35 tahun suri rumah Nagah Thabit, yang merupakan antara penunjuk perasaan di jalanan dalam menyokong Morsi pada Ahad. "Sesiapa sahaja yang akan mengambil untuk jalan-jalan di masa depan, tentera akan melepaskan samseng mereka terhadap mereka."

Ahli-ahli semua puak politik di Mesir menuduh Amerika Syarikat campur tangan dalam hal ehwal negara, biasanya pada pihak pesaing mereka. Sejak menumbangkan Morsi, pasukan keselamatan telah melancarkan tindakan keras terhadap Ikhwan dan beberapa penyokong staunchest mereka. Pendakwa telah mengeluarkan waran tangkap terhadap pemimpin-pemimpin kumpulan itu kerana didakwa menghasut keganasan. Morsi sendiri telah dibenarkan berkomunikasi sejak 3 Julai.

Pejabat pendakwa umum berkata beliau belum lagi dikenakan, menurut siaran TV negara petang Ahad.

Associated Press penulis Maggie Michael dan Tony G. Gabriel di Kaherah menyumbang laporan.

Photo: AP Penyokong bekas Presiden Mesir, Mohammed Morsi membawa banner, kerana mereka berarak semasa demonstrasi di hadapan Majlis Negara bagi bangunan Hak Asasi Manusia di Kaherah, Mesir, Ahad, 21 julai, 2013. Pertempuran antara penunjuk perasaan dan pasukan keselamatan telah meletus dalam keganasan beberapa kali sejak penyingkiran Morsi, membunuh lebih daripada 60 orang. Insiden terbaru berlaku malam Jumaat di Delta Nil bandar Mansoura apabila penyerang tidak dikenali melepaskan tembakan pada Ikhwan yang dipimpin perarakan, mencetuskan huru-hara yang mengorbankan 3 penunjuk perasaan wanita, kata pihak berkuasa - think IN pictures @1WORLDCommunity)

Photo: AP Seorang penyokong bekas Presiden Mesir, Mohammed Morsi, kanan, melaungkan slogan-slogan ke askar tentera Mesir semasa demonstrasi di hadapan Majlis Negara bagi bangunan Hak Asasi Manusia di Kaherah, Mesir, AHAD, 21 Julai, 2013. Pertempuran antara penunjuk perasaan dan pasukan keselamatan telah meletus dalam keganasan beberapa kali sejak penyingkiran Morsi, membunuh lebih daripada 60 orang. Insiden terbaru berlaku malam Jumaat di Delta Nil bandar Mansoura apabila penyerang tidak dikenali melepaskan tembakan pada Ikhwan yang dipimpin perarakan, mencetuskan huru-hara yang mengorbankan 3 penunjuk perasaan wanita, kata pihak berkuasa - think IN pictures @1WORLDCommunity)

Photo: AP Seorang penyokong bekas Presiden Mesir, Mohammed Morsi dikir slogan terhadap Mesir Menteri Pertahanan Jeneral Abdel-Fattah el-Sissi semasa demonstrasi di luar Kementerian Pertahanan di Kaherah, Ahad, 21 Julai, 2013. Panel didakwa meminda perlembagaan dalam Mesir selepas digulingkan itu Morsi bertemu buat kali pertama pada hari Ahad, menurut agensi berita rasmi negara. Beribu-ribu wanita mengadakan bantahan ringkas terhadap penggulingkan Morsi di Kementerian Pertahanan banyak berkubu di Kaherah. Pangkat tentera membentuk kepungan tentera di luar kementerian - think IN pictures @1WORLDCommunity)

Photo: AP Seorang penyokong bekas Presiden Mesir, Mohammed Morsi memegang potret Morsi kerana beliau menghadiri satu demonstrasi di hadapan Majlis Negara bagi bangunan Hak Asasi Manusia di Kaherah, Mesir, Ahad 21 Julai, 2013. Pertempuran antara penunjuk perasaan dan pasukan keselamatan telah meletus dalam keganasan beberapa kali sejak penyingkiran Morsi, membunuh lebih daripada 60 orang. Insiden terbaru berlaku malam Jumaat di Delta Nil bandar Mansoura apabila penyerang tidak dikenali melepaskan tembakan pada Ikhwan yang dipimpin perarakan, mencetuskan huru-hara yang mengorbankan 3 penunjuk perasaan wanita, kata pihak berkuasa - think IN pictures @1WORLDCommunity)

Photo: AP Penyokong bekas Presiden Mesir, Mohammed Morsi cuba untuk membuang kawat berduri kerana mereka cuba untuk mencapai Kementerian Pertahanan di Kaherah, Mesir, AHAD, 21 Julai, 2013. Panel didakwa meminda perlembagaan Mesir selepas kejadian penyingkiran Presiden Mohammed Morsi bertemu buat kali pertama pada hari Ahad, menurut agensi berita rasmi negara. Beribu-ribu wanita mengadakan bantahan ringkas terhadap penggulingkan Morsi di Kementerian Pertahanan banyak berkubu di Kaherah. Pangkat tentera membentuk kepungan tentera di luar kementerian - think IN pictures @1WORLDCommunity)

Photo: AP Penyokong bekas Presiden Mesir, Mohammed Morsi dikir slogan terhadap Mesir Menteri Pertahanan Jeneral Abdel-Fattah el-Sissi semasa demonstrasi di luar Kementerian Pertahanan di Kaherah, Mesir, ahad, 21 Julai, 2013. Panel didakwa meminda perlembagaan Mesir selepas kejadian penyingkiran Presiden Mohammed Morsi itu bertemu buat kali pertama pada hari Ahad, menurut agensi berita rasmi negara. Beribu-ribu wanita mengadakan bantahan ringkas terhadap menggulingkan Morsi di Kementerian Pertahanan banyak berkubu di Kaherah. Pangkat tentera membentuk kepungan tentera di luar kementerian - think IN pictures @1WORLDCommunity)

Photo: AP Seorang penyokong bekas Presiden Mesir, Mohammed Morsi memegang potret Menteri Pertahanan Mesir Jeneral Abdel-Fattah el-Sissi sebagai dia bersembahyang semasa demonstrasi di luar Kementerian Pertahanan di Kaherah, Mesir, Ahad Julai 21, 2013. Panel didakwa meminda perlembagaan Mesir selepas kejadian penyingkiran Presiden Mohammed Morsi bertemu buat kali pertama pada hari Ahad, menurut agensi berita rasmi negara. Beribu-ribu wanita mengadakan bantahan ringkas terhadap menggulingkan Morsi di Kementerian Pertahanan banyak berkubu di Kaherah. Pangkat tentera membentuk kepungan tentera di luar kementerian. Arab pada poster yang berbunyi, "Pengkhianat." - think IN pictures @1WORLDCommunity)

Militant attacks on north Sinai city kill 5

yaSalam - El-ARISH, Egypt (AP) Coordinated day and nighttime attacks Sunday by emboldened militants in Egypt's northern Sinai Peninsula targeted different areas in the main city of el-Arish and a border town, killing one civilian and four security officers, according to officials.

The pace of attacks on the police and military in northern Sinai has intensified since the July 3 ouster of President Mohammed Morsi from power, but assaults have largely been confined to desolate desert areas of the region.

Sunday's assault was significant in that it struck in the heart of el-Arish and killed a 32-year-old man driving his car in the most populated city in northern Sinai, which is also its provincial capital. The city is home to about 150,000 people.

For militants in Sinai, however, restoring Morsi is not the priority — they have said their goal is to drive out the military and the authority of the central government in order to create an "Islamic Emirate." Morsi's ouster by the military, though, took away a leader seen as reining in security crackdowns.

The attacks Sunday highlighted the security crisis Egypt's military-backed interim leaders face in restoring stability after more than two years of turmoil since the popular uprising that toppled longtime President Hosni Mubarak in 2011.

The northern part of Sinai has been the most lawless corner of the country since then. Police stations have been torched and security forces kicked out of tribal areas, where they were notorious for abuses against the powerful tribes of the region.

In the nighttime attacks Sunday, security officials said militants fired automatic weapons at a police club, a police station and a security post outside a bank in the center of el-Arish. A 25-year-old woman walking in the street near the bank was struck by a bullet and seriously wounded. A soldier outside the bank was killed in the clash, officials said. The bank is on a main square in el-Arish.

Officials said a gun battle raged for several minutes between militants and security forces at the police station. A male driver was killed outside the station when a bullet hit him. Also at night, a police camp in the city of Rafah on the Egypt-Gaza border came under attack by militants, who fired rocket-propelled grenades at the building, wounding four civilians and six soldiers protecting the site.

Earlier in the day, three policemen were killed by sniper fire in another coordinated attack while guarding an administrative building, a TV station and the police station in el-Arish, according to a security official. All officials spoke on condition of anonymity because they were not authorized to brief reporters.

Sunday's deaths push to 14 the number of policemen and soldiers killed in Sinai since Morsi's ouster. At least four civilians have been killed, including one woman and two Christians. Also, a Christian ambulance worker was stabbed and wounded Sunday in northern Sinai when a man spotted a tattoo of a cross on his wrist, a trademark of many Coptic Christians in Egypt, security officials said.

In Cairo, military-backed civilian leaders forged ahead with a fast-track transition plan aimed at bringing the country back to democratic rule. A panel tasked with amending Egypt's constitution began its work Sunday in the face of opposition from Morsi's supporters who denounce the military coup that overthrew the Islamist leader and reject the new political order that has replaced him.

The new 10-member-panel of legal experts and senior judges met for the first time to begin drawing up proposed amendments to the constitution. The panel has 30 days to do so. A second 50-member committee then will have 60 days to review those amendments before citizens vote on the new constitution in a referendum.

The drafting of the constitution that will be amended was one of the most divisive issues of Morsi's one and only year in office. His Muslim Brotherhood and their Islamist allies have vowed to stage daily rallies until he is reinstated, saying his ouster was unconstitutional. They rallied outside military buildings in Cairo and the southern cities of Luxor and Assiut on Sunday.

Protesters in Cairo took to the streets to also protest the deaths of three women killed by unidentified assailants at a Brotherhood rally in the Nile Delta city of Mansoura Friday. Egypt's prosecutor general opened an investigation and top figures of the new leadership have condemned the killings.

"What happened in Mansoura will happen again in the future," said 35-year-old housewife Nagah Thabit, who was among the protesters out on the streets in support of Morsi on Sunday. "Anybody who will take to the streets in the future, the army will unleash their thugs against them."

Members of all political factions in Egypt accuse the United States of meddling in the country's affairs, usually on behalf of their rivals. Since overthrowing Morsi, security forces have launched a crackdown against the Brotherhood and some of their staunchest supporters. Prosecutors have issued arrest warrants for the group's leaders for allegedly instigating violence. Morsi himself has been held incommunicado since July 3.

The prosecutor general's office said he has not yet been charged, according to a state TV broadcast Sunday evening.

Associated Press writers Maggie Michael and Tony G. Gabriel in Cairo contributed reporting.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...