Wednesday 31 July 2013

Kemelesetan Sepanyol IDs, Pemulihan Masih Rapuh - Ekonomi


Kemelesetan Sepanyol IDs, pemulihan masih rapuh - ekonomi. Terdapat pengesahan bahawa ekonomi Sepanyol akan datang lebih dekat dengan muncul dari dua tahun kemelesetan. Keluaran Dalam Negara Kasar menyusut hanya 0.1% peratus antara April dan Jun daripada suku sebelumnya, dibantu oleh musim panas pelancongan dan rangsangan pekerjaan dari penuaian buah-buahan dan sayur-sayuran

Tetapi apa-apa pemulihan kelihatan rapuh pada terbaik, dengan permintaan yang lemah pengguna di Sepanyol, ditambah dengan skandal politik menggelegak, serta pertumbuhan goyah di luar negara, yang menjejaskan eksport, yang merupakan elemen penting dalam pemulihan. Ahli-ahli politik, termasuk Menteri Perbendaharaan Cristobal Montoro, yang disita di berhampiran meratakan kiraan ekonomi:

Montoro berkata: "Kami kini di atas jalan yang berbeza untuk pemulihan, pengukuhan pertumbuhan ekonomi kami dan ia bermakna bahawa lebih awal daripada kemudian, akan ada peluang pekerjaan."

Beliau berharap kerana kejatuhan suku yang ke-2 dalam KDNK hanya 0.1% peratus adalah kadar yang paling perlahan penurunan dalam kemelesetan Sepanyol melanda ekonomi dalam tempoh hampir 2 tahun.

Bahawa nombor pertumbuhan terbaru adalah dari agensi statistik negeri dan anggaran dipadankan minggu lalu oleh Bank Sepanyol. Ramai ahli ekonomi tetap ragu-ragu dan menunjukkan kadar pertumbuhan tahun ini dijangka kekal terlalu lambat untuk mewujudkan peluang pekerjaan, yang penting bagi pemulihan yang berdikari.

Spain's recession eases, recovery still fragile - economy. There has been confirmation that Spain's economy is coming closer to emerging from two years of recession. Gross domestic product shrank just 0.1 percent between April and June from the previous quarter, helped by summer season tourism and a jobs boost from the harvesting of fruit and vegetables

But any recovery looks fragile at best, with weak consumer demand in Spain, plus a simmering political scandal, as well as faltering growth abroad, which undermined exports, which are a key element of recovery. Politicians, including Treasury Minister Cristobal Montoro, seized on the near levelling off of the economy:

Montoro said: "We're now on a different path to recovery, strengthening the growth of our economy and it means that sooner rather than later, there will be job creation."

He is hopeful because the second quarter's fall in GDP of just 0.1 percent is the slowest rate of decline in Spain's recession plagued economy in almost two years.

That latest growth numbers are from the state statistics agency and match last week's estimate by the Bank of Spain. Many economists remain sceptical and point out the pace of growth this year is likely to remain too slow to create jobs, which is essential for a self-sustaining recovery.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...