Monday 29 July 2013

Mesir: Ikhwan Muslimin terus ‘Sit-in’ selepas puluhan terbunuh oleh pasukan keselamatan . . .


Mesir: Ikhwan Muslimin terus ‘Sit-in’ selepas puluhan dibunuh oleh pasukan keselamatan. Penyokong Ikhwan Muslimin adalah mereka yang berterusan duduk dalam protes di Kaherah, selepas sekurang-kurangnya 72 orang telah ditembak mati oleh pasukan keselamatan Mesir.

Menteri Dalam Negeri Mesir telah memberi amaran bahawa penunjuk perasaan yang tidak lama lagi akan tersebar. Tetapi ‘Sit-in’, yang telah berlangsung selama hampir 5 minggu di luar Rabaa masjid al-Adawiya Kaherah, menarik lebih banyak penyokong sejak keganasan pada hari Sabtu.

Beratus-ratus ribu orang yang menyeru Mursi, presiden pertama Mesir yang dipilih secara demokrasi yang disingkirkan oleh tentera, yang akan dikembalikan.

Salam Ahmed, seorang penyokong Mursi berkata: "Saya meninggalkan keluarga saya dan rumah saya untuk menyertai ‘Sit-in’ kerana saya sedar rejim Mubarak masih mengawal negara ini."

Dekat dengan Rabaa masjid al-Adawiya, rumah mayat sementara telah ditubuhkan. Medan Doktor menggambarkan kecederaan yang mereka lihat sebagai "Seperti neraka." 60 orang masih pada mesin sokongan hayat.

Egypt: Muslim Brotherhood continue sit-in after dozens killed by security forces. Supporters of the Muslim Brotherhood are continuing their sit-in protest in Cairo, after at least 72 people were shot dead by Egyptian security forces.

Egypt's interior minister has warned that protesters will soon be dispersed. But the sit-in, which has been going for almost five weeks outside Cairo's Rabaa al-Adawiya mosque, is attracting more supporters since the violence on Saturday.

Hundreds of thousands of people are calling for Mursi, Egypt's first democratically elected president ousted by the army, to be reinstated.

Salam Ahmed, a supporter of Mursi said: "I left my family and my house to join the sit-in because I realised the Mubarak regime still controls the country."

Close to Rabaa al-Adawiya mosque, a makeshift morgue has been set up. Field doctors describe the injuries they saw as "like hell." Sixty people are still on life-support machines.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...